۱۴۰۳.۰۵.۳۱

محمدصالح سلطانی- نویسنده و خبرنگار، در خصوص نمایش «ننه‌ زار» که این روزها به کارگردانی شاهین سلطانی در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته، یادداشتی به نگارش در آورده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در متن این یادداشت آمده است:

«جنگ مهیب است؛ ویرانگر و سهمگین. یک سرِ خرابیِ حاصل از جنگ را در نابودشدن شهرها و تخریبِ خانه‌ها می‌شود دید؛ یک سرِ دیگرش را در ضربه‌ای که به روح و روان بازمانده‌ها وارد می‌شود. آن سوی اول را همه می‌بینند اما سوی دیگر را سخت می‌شود به نمایش گذاشت.نمایش «ننه‌زار» که این روزها در کارگاه نمایش تئاترشهر تهران روی صحنه رفته، تلاشی هنرمندانه برای روایتِ زخمِ جنگ بر روح یک خانواده است؛ خانواده‌ای داغ‌دیده در روزهای نخست دفاع مقدس که نمی‌تواند با مصیبت کنار بیاید.

این نمایش، اجرایی بدون زرق و برق دارد. با دکوری ساده در یک فضای کوچک و سه پرسونا. یک مادرِ حیران و داغ‌دار، یک برادرِ آشفته و کلافه و یک برادرِ دیگر که خودِ سوگ است؛ همان‌قدر سترگ و رنج‌آلود.

صحنه نمایش، میزبان روایتِ پرضربِ این سه نفر از عزای خانوادگی‌شان است؛ روایتی استوار بر دیالوگ‌هایی گویا، جنب و جوشِ راویان و میدان‌آفرینی برای جولان تخیل تماشاگر. از این منظر «ننه‌زار» در حال و هوای «رئالیسم جادویی» قدم می‌زند؛ با رفت و برگشت‌های مکرر در مکان و زمان و البته استفاده‌ی خلاقانه از محیط کوچک اجرا که در نهایت ابعادی تامل‌برانگیز به اثر می‌دهد.

«ننه‌زار» نمایشی است که با حمایت حوزه هنری و بنیاد شهید و امور ایثارگران روی صحنه رفته؛ دعوتی هنرمندانه برای تامل در آن‌چه جنگ بر سرِ زندگی می‌آورد....»

 «ننه‌زار»؛ سوگ سترگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha