۱۴۰۳.۰۵.۳۱

امین سلیمانی فارسانی-خبرنگار: درست در چهار-پنج قدمی اربعین حسینی؛ کاروان فرهنگی و هنری روایت راهیان یا همان همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین میان برنامه‌های متنوع خود با نمایشی به میزبانی از زوار و عاشقان اهل بیت علیهم السلام رفت که در آن صدای درد و رنج مظلومان و تصویر پلید ظالمان شنیده و دیده می‌شد.

مرد جوانی با چهره پریشان و آشفته حالی؛ میان مردمِ حاضر و در حال عبور از عمود ۴۳۰ ظاهر می‌شود و روایت قصه‌ای را آغاز می‌کند. قصه شیرینی از یک وصلت فرخنده با همسرش و قصه جذابی از پدر شدنش را...

نمایش تماما عربی است و مرد با ذوق و شوق و کلام فصیح؛ آغاز فصل تازه‌ای از زندگانی‌اش را روایت می‌کند و مخاطبان خود را که مردمی سیاه‌پوش و روانه به سوی کربلای معلی است با لحظات زیبای خاطراتش شریک... تا اینکه به چالشی می‌رسد و آن هم لذت پدر شدن است.

مرد جوان این نمایش عدم خواست خدا برای بچه‌دار شدنشان را عنوان می‌کند و افت‌ و خیزهای زناشویی برای اجابت دعایشان را بازگو...

و مردمی که سراپا گوش شده‌اند تا از عاقبت آن با خبر شوند... از آنجایی که اجرای نمایش به زبان عربی است از واکنش‌های چهره‌های مخاطبان می‌توان فهمید روند قصه چگونه پیش می‌رود. هنگامی که مرد با خوشحالی خبر از اجابت دعایشان و پدر شدنش را می‌دهد؛ چشمان مردمی که برای لحظاتی استراحت توقف کرده‌اند برق می‌زند و حاکی از شنیدن خبر خوبی دارد چنانکه انگار تیم مورد علاقه‌شان در جام جهانی گل زده است.

مرد جوانِ نمایش از بارداری همسرش می‌گوید و از اینکه برایش هرکاری می‌کند تا آب در دلش تکان نخورد. آب در دلش تکان نمی‌خورد تا وقتی برای زایمان به بیمارستانی می‌روند...

مرد با آب و تاب از لحظه شنیدن خبر به دنیا آمدن فرزندش می‌گوید. گویا پرستار نسخه‌ای به او داده تا تجهیزاتی برای کودک نوزادش تهیه کند. به داروخانه می‌رود و نسخه را می‌پیچد و رو به بیمارستان به حرکت می‌شود که ناگهان صدای انفجاری زمین را می‌لرزاند...

محل تولد فرزند این مرد، بیمارستان المعمدانی غزه است. بیمارستانی که در یک چشم بهم زدن با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونسیتی خاک می‌شود و هیچ از آن نمی‌ماند.

و مرد که دیوانه‌وار عاشق همسرش بود و دیوانه‌وار مسرور از پدر شدنش؛ حال میان دوگانگی بودن یا نبودن مانده و با مخاطب درد دل می‌کند.

صدای مردمی مرگ بر اسرائیل بلند می‌شود و پرچم‌های فلسطین که خودجوش به دست مردم است برافراشته...

سراغ کارگردان نمایش می‌روم، عبدلحلیم تقلبی نخستین بار است که برای اجرای نمایش با روایت راهیانی‌ها همراه می‌شود و در این نذر فرهنگی حضور دارد. می‌گوید اهل خوزستان است و با دو نمایش به هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین یا همان روایت راهیان پیوسته است. تقلبی می‌گوید: سال‌ها است که با نمایش‌های آیینی و مذهبی به ویژه تعزیه به عاشقان اهل بیت علیهم السلام خدمت می‌کنیم و به آن افتخار داریم.

او که از اعراب خوزستان است و مسلط به زبان عربی، در معرفی گروه نمایشی خود در این روایت راهیان می‌گوید: گروه نمایش خیابانی الغدیر برای حضور در هشتمین روایت راهیان دو نمایش آماده کرده است که به زبان عربی فصیح اجرا می‌شوند. ما در نخستین شب از اجراهای روایت راهیان در هشتیمن سال برپایی آن و در نخستین تجربه خود، نمایشی با موضوع واقعه عاشورا از زبان و زاویه دید ساربان کاروان حسینی پرداختیم و بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم.

او اظهار می‌کند: مردم با آثار نمایشی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند، ما در نخستین اجرای خود این ارتباط خوب را تجربه کردیم تا جایی که حتی کودکان بعد از اجرا به دنبال ما می‌دویدند و تشکر می‌کردند. یا نوجوانانی که آگاهی از ناگفته تازه‌ای از واقعه عاشورای حسینی را دستاوردی برای خود دانسته و برایش از ما قدردانی کردند.

تقلبی در تکمله گفته خود عنوان می‌کند: ما طی سال‌های فعالیت‌ خود در هنرهای نمایشی همواره تلاش کرده‌ایم به موضوعات و رویدادهای گوناگون از زاویه دید و نگاه تازه‌ای بپردازیم تا عمق بیشتری به فهم مخاطب از آن موضوع یا رویداد بدهیم.

این هنرمند در مورد نمایشی که با موضوع غزه در روایت راهیان اجرا کرده است می‌گوید: گروه نمایش الغدیر مداوماً برابر رویدادهای روز کشور و دنیا بیدار بوده و فعالیت داشته است از این رو در مورد غزه نیز که این روزها بیش از هر اتفاق بین‌المللی دیگری در کانون توجه قرار دارد اثری تولید کرده‌ایم تا ما هم در جنگ نیروهای مقاومت علیه رژیم باطل صهیونیستی سهمی فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشیم.

او در پایان می‌گوید: ما با این نمایش خواستیم بگوییم راه قدس همواره از کربلا می‌گذرد و مردم با حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی مسیر آزادی قدس را هموار می‌کنند.

کاروان فرهنگی و هنری روایت راهیان امروز برای ادامه ادای نذر فرهنگی خود در قالب هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین امروز به سوی عمود ۵۷۰ حرکت می‌کند و برای اجرای آثار نمایشی خود طی چند روز در آنجا مستقر می‌شود.

هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین ( روایت راهیان) ۲۷ مرداد لغایت ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف تا کربلا برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha