۱۴۰۳.۰۵.۲۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، نشست مشترک اندیشکده ادبیات پایداری و مؤسسه پیام آزادگان با عنوان «روایت خلبانان آزاده از دوران دفاع مقدس» یکشنبه ۲۸ مرداد ماه ساعت ۱۴ در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. محمدرضا سنگری، رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، میزبان این نشست بود.

تأسی آزادگان به حضرت زینب (س) و اسرای کربلا

سنگری به همزمانی سالروز بازگشت آزادگان با ایام اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: اسرای عزیز ما خود را منتسب به حضرت زینب سلام الله علیها و اسرای کربلا می‌دانند و ملهم از همان روح‌های بزرگ بودند. البته الهام اصلی آن‌ها از قرآن بود که ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ ٱلمَلَـئِکَةُ، آن‌هایی که با محبوب و خدای خود ارتباط دارند، ثبات قدم می‌یابند و از آزمون‌های سخت سرفراز بیرون می‌آیند.

وی آزادگان را پیروز این آزمون‌های الهی دانسته و افزود: آزادگان عزیز از آزمون‌های چندگانه الهی پیروزمندانه بیرون آمدند. گرچه این آزمون مستمر است و خداوند در سوره عنکبوت می‌فرماید: أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن یُترَکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَهُم لَا یُفتَنُونَ. فکر می‌کنید اینکه بگویید ایمان آوردیم و چند آزمون را پشت سر گذاشته‌­ایم، با آزمون‌های جدید آزمایش نمی‌شوید! آزمون‌های جدید همان‌هایی بود که عزیزان ما در اسارت چشیدند.

در ادامه بحث دکتر سنگری به لزوم ثبت و ضبط خاطرات آزادگان برای آگاهی آیندگان اشاره کردند. وی در این خصوص افزود: صفتی را مولایمان حضرت صاحب‌الزمان (عج) برای حضرت عباس (ع) مطرح می‌کنند که الآخذ لِغده من أمسِه، یعنی یکی از ویژگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) این است که او از دیروزش، برای فردایش می‌گرفت. اگر قرار باشد آینده را معماری کنیم و فرداهایی شکوهمند و زیبا را رقم بزنیم، نباید از گذشته غافل باشیم.

روایت اوج‌نشینانی که پربسته شدند

ملت باید به ارتش مؤمن و وفادار افتخار کند

فرزانه قلعه­‌قوند، نویسنده و پژوهشگر ادبیات آزادگان به عنوان دبیر این نشست پس از معرفی کوتاه مهمانان این برنامه از امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار ارتش جمهوری اسلامی خواست به شرح نقش‌آفرینی نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس بپردازد.

امیر محمدرضا فولادی با اشاره به توطئه‌­های دشمن در ابتدای پیروزی انقلاب، افزود: حزب بعث با راهبرد جنگ برق‌آسا با ایران وارد جنگ شد و اولین نیرویی که این راهبرد دشمن را درهم شکست نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود. او ضمن اشاره به تهاجمات و خصومت‌ها علیه این نیرو گفت: کودتای نقاب توطئه‌ای بود برای اینکه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را دچار تضعیف کنند و آن‌ها را مقابل نظام و مردم قرار دهند. ولی این نیرو اولین نیرویی بود که راهبرد جنگ برق‌آسای دشمن را درهم شکست.

وی همچنین به ذکر نمونه‌های دیگر از اقدامات نیروی هوایی پرداخت و گفت: در عملیات کمان ۹۹، صدها فروند جنگنده پرواز کردند و اهداف خود را درهم کوبیدند. پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه H۳ عراق، برهم زدن اجلاس غیرمتعهدها که توسط شهید دوران انجام شد، پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی تا آخر جنگ، پشتیبانی از اقتصاد جنگ در حراست از نفتکش‌ها و کشتی‌ها که واردات و صادرات انجام می‌دادند، تعمیر، نگهداری، بازسازی و عملیاتی نمودن تجهیزات و... از جمله ده‌ها و صدها اقدامی است که نیروی هوایی انجام داد. این نیرو زودتر از بقیه به خودکفایی روی آورد.

امیر سرتیپ فولادی همچنین شهادت ۳۳۳ خلبان در طول دوران دفاع مقدس را بیانگر وفاداری ارتش و نیروی هوایی به میهن و انقلاب دانست.

امیر فولادی بهترین قضاوت‌کننده درخصوص عملکرد نیروهای ارتش و بویژه نیروی هوایی را فرمانده کل قوا دانسته و افزود: حضرت امام (ره) در ۲۸ فروردین سال ۶۸ پیامی صادر کردند که فرازی از آن بدین شرح است: «شجاعت‌ها و رشادت‌های بی‌نظیر نیروی هوایی و خلبانان دلاور در نفوذ به خاک دشمن و رویارویی با مدرن‌ترین امکانات هوایی، امکانات اهدایی استکبار به صَدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور، نشانه تعهد، عشق و ایمان آن‌ها (خلبانان) به میهن اسلامی است... ملت ایران باید به چنین ارتش مؤمن و وفاداری افتخار کند». مقام معظم رهبری نیز در مورد نیروی هوایی ارتش فرمودند: «در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ زبان انتقادگر و ذهن وسوسه‌انگیزی نتوانست نیروی هوایی را مورد اعتراض قرار دهد و به کار آن انتقاد کند. چون نیروی هوایی در طول این دوران دشوار و پرحادثه و در عین حال خون‌بار، در جلوترین میدان‌ها حاضر بود».

من زمانی گریه کردم که به اجبار خاک خرمشهر را بمباران کردم

پس از سخنان امیر فولادی، منصور کاظمیان خلبان آزاده‌ای که هم‌رزم و خلبان دوم جنگنده شهید دوران هنگام شهادتش بود، به ذکر خاطراتی از اسارت خود پرداخت. خلبان منصور کاظمیان از سال ۵۳ در امریکا آموزش دیده و جزو چهار خلبانی بود که در عملیات بغداد در سال ۶۱ به همراه شهید دوران شرکت و بعد از مورد هدف قرار گرفتن جنگنده‌­شان و شهادت عباس دوران به اسارت نیروهای دشمن درآمد.

کاظمیان به ماموریت خود از همدان به دزفول اشاره کرد و گفت: برای بمباران مواضع رژیم بعث به سمت جاده دزفول – آبادان که یک طرف آن نیروهای ایرانی و طرف دیگر نیروهای رژیم بعث بود، رفتیم. وی افزود: زمانی گریه کردم که برای بمباران خرمشهر رفته بودیم. ما مجبور بودیم شهر خودمان را بمباران کنیم، چون عراقی‌ها به داخل شهر آمده بودند و به سمت اسکله و گمرک رفته و هرچه ماشین بود را بار کرده و به سمت عراق می­‌رفتند. آن‌ها را در خرمشهر زدیم که ماشین‌ها به دستشان نیفتد.

این خلبان آزاده درباره مأموریت عراق و حال و هوای شهید دوران گفت: شهید دوران شب قبل از عملیات به من گفت که اگر هواپیما دچار مشکل شد، خودت تنهایی بپر. چون من دوست ندارم اسیر دشمن شوم.

باید گنج بزرگ خاطرات آزادگان را استخراج کرد

دکتر سنگری در ادامه این نشست با تأکید مجدد بر لزوم ثبت و انتقال خاطرات دفاع مقدس، به جمله‌­ای از مقام معظم رهبری اشاره کردند و گفتند: من این جمله را نقل به مضمون می­‌کنم که حضرت آقا فرمودند آنان که خاطرات خود را عرضه نمی‌کنند، در ایثار ناتمامند. سنگری افزودند: این آزادگان عزیز گنج بزرگی هستند که ما به تدریج آن‌­ها را از دست می‌دهیم و این جای تأسف و دریغ دارد. باید این گنج‌­های بزرگ را استخراج کرد و به فرداییان رساند.

سپس امیر سرتیپ خلبان آزاده قاسم محمدامینی به ذکر خاطرات اسارت و تلاش خود در جهت حفظ این خاطرات پرداخت. امیر محمدامینی استاد خلبان آموزش پروازی آکادمی خلبانان شکاری F۴ است که آموزش خود را در سال ۵۰ در آمریکا شروع و سال ۵۳ به ایران بازگشت. او پس از پایان جنگ و در سال ۷۱ به اسارت نیروهای بعثی درآمده است. آزاده محمدامینی بعد از گذراندن سال­‌ها اسارت در مقر اردوگاه رمادی ۹ در فروردین ۷۷ به همراه آزاده شهید لشکری به ایران بازگشت. ۱۳۷۴ ساعت پرواز در کارنامه ایشان دیده می‌شود. کتاب خاطرات این آزاده خلبان با عنوان «بلندای آسمان وطن» در سال ۱۳۹۶ منتشر شد.

محمدامینی درباره انگیزه و تلاش برای نوشتن خاطراتش گفت: من نوشتن خاطراتم را بعد از دوران بازنشستگی شروع کردم و قبل از آن، دوره نویسندگی را نزد آقای سرهنگی آموزش دیدم.

وی بعد از ذکر برخی از خاطرات خود از اسارت گفت: هنگام تبادل اسرار، خلبانی به نام ادریس حسن بود که با خلبانان ایرانی مبادله شد. من با این خلبان عراقی در موقع اسارت گفت‌وگو کرده بودم. ادریس حسن بعد از بازگشت به عراق به کار گرفته نشد و سپس بازنشسته‌ شد. ادریس بعد از سقوط صدام به فرانسه رفت و در آنجا خاطراتش را نوشت. من بعد از اطلاع از این موضوع به جستجوی آن پرداخته و بعد از یافتن آن خاطرات، هم­‌اکنون در حال ترجمه آن به فارسی هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha