۱۴۰۳.۰۵.۲۷

نمایش «قهرمان کوچک» نوشته انوش معظمی به سرپرستی خدیجه زاده‌محمدی، ماجرای شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) از زبان تیری که به سمت کودک ۶ ماهه پرتاب شد،را در موکب‌های مسیر راهپیمایی اربعین روایت می‌کند.

خدیجه زاده‌محمدی سرپرست گروه نمایش عروسکی مکتب که این روزها نمایش «قهرمان کوچک»با موضوع شهادت حضرت علی اصغر(ع) را در هشتمین همایش بین‌المللی پیاده روی اربعین (روایت راهیان) اجرا می‌کند در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: با آغاز پیاده‌روی اربعین، تصمیم گرفتم نمایش «قهرمان کوچک» را که پیشتر در حوزه هنری انقلاب اسلامی اجرا کرده‌ بودم را تجهیز و آماده میزبانی از زائران حسینی کنم.

وی با تاکید بر اینکه سالیان درازی برای اجرای این نمایش در ایام اربعین حسینی تمرکز کرده‌، بیان کرد: عروسک های این نمایش نیمه‌غول پیکر هستند و سختی‌هایی برای حمل آنها وجود دارد اما ما با محدود کردن تعداد عروسکها سعی کرده‌ایم تا امکان اجرا در فضای پیاده‌روی را ایجاد کنیم.

سرپرست گروه نمایش عروسکی مکتب با اشاره به اینکه این نمایش در موکب‌های مختلف اجرا می‌شود درباره تغییرات ایجاد شده در این اثر بیان کرد: سبک قبلی این اثر سایه بود ولی در این اجرا تصمیم گرفتیم با عروسک‌های جدید که مهر ماورا برایشان خریداری شده تغییراتی ایجاد کنیم که هم اجرای نمایش را متفاوت کند، هم کیفیت بهتری ایجاد کند و هم شیوه اجرایی جذاب تری برای مخاطب داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که نمایش با نور ماورا اجرا می‌شود نیاز به تاریکی برای اجرا داریم و اگرچه تاریکی مطلق در مسیر پیاده‌روی وجود ندارد اما آنچه که باید نمایش داده شود ومخاطب دریافت کند را با کیفیت خوبی در شهر ارائه می‌کنیم.

زاده‌محمدی همچنین اظهار کرد: اولین اجراهای «قهرمان کوچک» در پیاده‌روی اربعین، صرفا به زبان فارسی بود اما بعد نمایش در استودیو به زبان عربی هم ضبط شده تا پس از یک اجرا به زبان فارسی یک اجرا به زبان عربی داشته باشیم. البته گاه تعداد اجراهای به فراخور شرایط و خواست مخاطب متغیر است.

وی با یادآوری اینکه «قهرمان کوچک» نمایشی درباره شهادت حضرت علی اصغر(ع) است گفت: برتری ویژه این نمایش این است که ماجرای شهادت فرزند امام حسین (ع)از زبان تیری که به سمت حضرت علی‌اصغر(ع) پرتاب شده تا به گلوی کودک ۶ ماهه اصابت کند، روایت می‌شود. در این مسیر عوامل طبیعی از جمله باد و خورشید و آسمان در مسیر تیر قرار می‌گیرند تا مانع رسیدن او به گلوی حضرت علی‌اصغر شوند اما در نهایت تیر به این نتیجه می‌رسد که این تقدیر اوست و این اتفاق باید برای نگه داشتن اسلام رخ دهد.

زاده‌محمدی با اشاره به جذابیت این نمایش برای مخاطبان کودک و نوجوان بیان کرد: سال گذشته این نمایش برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب بود به طوریکه آنها منتظر اجرای چندباره آن می‌شدند و من امیدوار هستم با تغییرات ایجاد شده این اثر امسال مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.

گفتنی است؛ هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین ( روایت راهیان) ۲۷ مرداد لغایت ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ در پایانه های مرزی و کشور عراق برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha