۱۴۰۳.۰۵.۱۶

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در اختتامیه نشست مسئولان تجسمی مراکز استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: هنر انقلاب به برکت مجاهدت بزرگان و نفس قدسی امام (ره) و حمایت‌هایی که جمهوری اسلامی فراهم کرده به سختی توانسته برای خود یک زبان پیدا کند و نزدیک به افق یک مکتب هنری شود و تنها کسی که می‌تواند آن را بسط معنایی و هنری دهد و بروز جدید به آن دهد، نسل امروز هنر انقلاب است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمدمهدی دادمان با یاد شهدای مقاومت و شهید هنیه و شهدای مظلوم غزه گفت: در موضوع هنرهای تجسمی و عرصه فرهنگ و هنر همچنان گرفتار تعریف هنر انقلاب هستیم. ما مسئول هنر انقلاب هستیم و به ما بسترسازی و ظرفیت‌سازی برای رشد هنر انقلاب سپرده شده و قرار است ما شرایطی را فراهم آوریم که هنر انقلاب در معرض بسترسازی قرار گیرد.

وی ادامه داد: حوزه هنری محل ارتباط و گپ و گفت و کار است و هنر انقلاب محدود به یک شاخه هنری نیست و باید درباره بار معنایی که هنر انقلاب حمل می‌کند تامل و گفت‌وگو کرد و نمی‌توان هنر در عصر انقلاب را معادل هنر انقلاب بدانیم.

رئیس حوزه هنری اظهار کرد: وقتی به تعبیر رهبر انقلاب گفته می‌شود که حوزه هنری مرکز هنر انقلابی و قلعه و پایگاه هنر انقلابی است ما هم باید از این نگاه محافظت کنیم. اگر روز اول تاسیس حوزه هنری را بررسی کنیم می‌بینیم آن دوره آدم‌هایی دور هم جمع می‌شدند که می‌خواستند کارشان دارای گونه‌ای از معنا باشد، بنابراین ما هم باید از از نگاه مراقبت کنیم.

وی افزود: نقش هنر تجسمی، نقش تمدنی، زیربنایی و آینده‌ساز است که منشا بسیاری از کارهای هنری قرار می‌گیرد اما نمی‌توانیم هرکاری انجام دهیم یا در هر جهتی قرار بگیریم و آن را هنر انقلاب بدانیم بلکه باید واجد معنای هنر انقلاب باشیم و در جهت آن کار کنیم تا بفهمیم انقلاب چیست و چه می‌گوید. ما باید تلاش کنیم درون خودمان، در محیط و جامعه هدف ارتباط و پیوند عمیق درونی با هنر انقلاب برقرار کنیم.

نسلِ امروزِ هنر انقلاب بسط معنایی و هنری به آن می‌دهد/ خلق میدان‌های جدید در فراتهران

حوزه هنری، مرکز هنر انقلاب است

دادمان تاکید کرد: ما باید دنبال هنر و هنرمند انقلاب باشیم و حوزه هنری جای هنر انقلاب اسلامی است. آغوش حوزه هنری به سوی هنرمندان گشوده است ولی حوزه هنری، مرکز هنر انقلاب است و تنها جایی در عالم است که پای هنر و این گونه هنر ایستاده است. هنر انقلاب به برکت مجاهدت بزرگان و نفس قدسی امام (ره) و حمایت‌هایی که جمهوری اسلامی فراهم کرده به سختی توانسته برای خود یک زبان پیدا کند و نزدیک به افق یک مکتب هنری شود و تنها کسی که می‌تواند آن را بسط معنایی و هنری دهد و بروز جدید به آن دهد، نسل امروز هنر انقلاب است.

وی افزود: حوزه هنری به دلیل سایه نسل اول هنرمندان انقلاب در شاخه هنرهای تجسمی به صورت سازمانی و نهادی تا ۵ سال پیش کاملا از نسل جدید هنر انقلاب فاصله گرفته بود و شاید به الزام اتفاقات سال ۱۳۸۸ یا خطراتی که برای انقلاب اسلامی پیدا شد، همدیگر را در بیرون حوزه هنری پیدا کردند و شروع به کمک هم کردند و اگرچه حوزه هم تلاش خود را می‌کرد ولی موطن این نسل نبود.

رئیس حوزه هنری گفت: امروز ارتباط عمیقی بین نسل جدید و نسل قدیم شکل گرفته اگرچه هنوز هم جای عمق پیدا کردن و رشد دارد ولی زبان هنر انقلاب که در دهه اول خلق شد و اتفاق ماندگاری را رقم زد که به واسطه آن نسل دوم و سومی بروز پیدا کرد که به آن بیان عمق و توسعه داد.

وی در پایان بیان کرد: خلق میدان‌های جدید که معانی عمیقتر را حمل کند توسط نسل جدید ایجاد می‌شود و آن هم در فراتهران است. به عبارتی دیگر اینگونه نیست که حلقه اصلی استعدادهای هنری که حامل و واجد هنر انقلاب هستند، در مرکز نشسته باشند و در جایی به نام حوزه هنری هم را پیدا کنند و در آن خلق معنای هنر انقلاب کنند بلکه حاملان این معنا به گستره ایران است. به گستره ایران استعداد نسل جدید وجود دارد که رابطه معنای هنر انقلاب را حمل می‌کند و با اثرش آن را بروز می‌دهد. نسل جدید هنر انقلاب می‌تواند میدان‌های هنرهای تجسمی را به نفع انقلاب اسلامی به خدمت بگیرد و پیش ببرد.

نسلِ امروزِ هنر انقلاب بسط معنایی و هنری به آن می‌دهد/ خلق میدان‌های جدید در فراتهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha