۱۴۰۳.۰۵.۱۶

رفته بودم دنبال بچه‌هایم که دیدم روی دیوار مدرسه با خطوط کمرنگی که نشان از استرس داشت نوشته بود «مرگ بر مدرسه»؛ کبری التج نویسنده رمان نوجوان «مرگ بر مدرسه» در نشست «دوشنبه‌ها به وقت کتاب» که میزبانی آن را حمید بابایی نویسنده و منتقد ادبی برعهده داشت، از ایده شکل‌گیری این کتاب گفت.

تجربه مادرانگی و نوشتن رمان نوجوان

التج نقش تجربه مادرانگی خود و نیز همراهی فرزندانش از مسیر ایده تا شکل‌گیری کتاب را در نگارش این اثر پررنگ دانسته و افزود: همیشه می‌دیدم که فرزندانم و دوستانشان چقدر دوست دارند زودتر از مدرسه فرار کنند. برایم سوال شده بود چرا. من از دوران مدرسه خودم راضی بودم، ولی این نسل علاقه‌ای به حضور در مدرسه ندارند. در این رمان سعی کردم با بچه‌های مدرسه همراه شوم و داستان‌هایشان را روایت کنم.

حمید بابایی از سختی کار برای نوجوان گفت و کار خانم التج را در پرداختن به سوژه نوجوان کار ارزشمندی دانست و خاطر نشان کرد: من به عنوان معلمی که بیش از ده سال است در مدارس تدریس می کنم، انتخاب عنوان این کتاب را به خوبی می‌فهمم. زیر یک درصد روزها بچه‌ها با عشق و علاقه سر کلاس می‌آیند. از محاسن این اثر این است که نویسنده سراغ سوژه نوجوان رفته است. دغدغه نوجوان امروزی را داشتن و کاری با این سبک انجام دادن از قلم خوشخوان خانم التج برمی‌آید.

نویسنده کتاب درباره روش اسم‌گذاری سرفصل‌ها که ایده خلاقانه‌ای دارند گفت: وقتی کتاب را تمام کردم، هر فصل را برای بچه‌های خودم تعریف می‌کردم و داستانش را می‌گفتم و از آن‌ها می‌خواستم فیلمی که نزدیک به این موضوع است را به من معرفی کنند. چون فرزندانم خیلی اهل فیلم دیدن هستند.

راوی غیرهمجنس، آری یا نه

نقدی که به این اثر وارد است درباره انتخاب راوی غیرهمجنس با سوژه است. بابایی ضمن بیان این موضوع اضافه کرد: وقتی کتاب را خواندم این پرسش برایم مطرح شد که چرا این سوژه دختر نیست. ما یک مسئله اساسی داریم در روایتمان از مسئله زنان؛ از فضای پسران روایت داریم، ولی به رغم اینکه نویسندگان زن زیادی داریم، اما روایت‌های موجود از فضای زنانه و دخترانه بسیار محدود است. مدارس دخترانه ما دارای مشکلات جدی هستند، اما این روایت‌ها بیرون نمی‌آید. دختران پیش‌برندگان جامعه هستند و باید گفتمان خود را بسازند. یک نویسنده زن می‌توانست این کار را انجام دهد.

این منتقد ادبی درباره ضعف پرداخت شخصیت سوژه پسر داستان گفت: پسر این داستان واپسروی دارد و توی فضای مدرسه در این داستان دیده نمی‌شود. درگیری‌هایی که پسر داستان را به هم می‌ریزد باید بیشتر پرداخت می‌شد و از سادگی درمی‌آمد. پیچیدگی‌هایی که در دبیرستان پسرانه وجود دارد و اتفاقاتی که این قشر در این سن دارند، بسیار عجیب‌تر از چیزی است که در داستان آمده، اما من متوجه حساسیت‌های ناشر و ممیزی‌ها هستم.

مهم‌ترین رکن رمان نوجوان، خوشخوان بودن است

حسن بزرگ این رمان خوشخوان بودن آن است

بابایی در ادامه از حسن این رمان گفت که تمام ضعف‌های آن را هرچند کم بوده، می‌پوشاند و آن هم این است که این رمان بسیار خوشخوان است. بابایی در این خصوص اضافه کرد: در رمان نوجوان مهم‌ترین رکن، خوشخوان بودن آن است و این کتاب هم به نحو احسن این ویژگی را داراست. نکته مهم در کارهای ادبی این است که بدانیم باید اثری بنویسیم که از خواندن آن لذت ببرند. اساسا خواننده اثر ادبی در وحله اول برای لذت‌جویی و حظ روحی رمان می‌خواند. ان‌شاالله برای اثر بعدی با همین قوتی که در این رمان هست، سراغ رمان دختران بروید و به سوژه دخترانه در رمان نوجوان بپردازید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha