۱۴۰۳.۰۵.۱۴

کتاب «پرواز مسکو» به قلم زکیه عباسی و با راهبری بانوی فرهنگ ازسوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. سارا عرفانی، مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ این کتاب را برای گروه سنی نوجوان و جوان مناسب دانسته تا درک بهتری نسبت به شرایط کشور خود و تاریخ آن داشته باشند.

سارا عرفانی، مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ در گفتگو با اداره رسانه و ارتباطات مرکز آموزش حوزه هنری از فرآیند انتشار اولین رمان محصول این باشگاه گفت و بیان کرد: مطالعه این اثر با توجه به اینکه کتاب «پرواز مسکو» برای جوان و نوجوانان بسیار مناسب است، می‌تواند درک بهتری نسبت به کشور خود و تاریخ آن برای این رده سنی به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه در این باشگاه ادبی ۳۰ رمان در حال نگارش است، اظهار کرد: یکی از اولین رمان‌ها «پرواز مسکو» است که به‌تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با اشاره به اینکه کتاب «پرواز مسکو» نوشته زکیه عباسی یکی از کتاب‌هایی است که در مجموعه بانوی فرهنگ راهبری شده است، گفت: زکیه عباسی پیش از ارتباط با بانوی فرهنگ، یکی دو فصل از کتاب خود را به رشته تحریر درآورده بود. سپس بنده به‌عنوان راهبر با ایشان همکاری کردم و بعد از نوشتن هر فصل آن را برای من ارسال می‌کردند و نکات خود را به وی منتقل می‌کردم.

سارا عرفانی ضمن ابراز علاقه به موضوع رمان و قلم نویسنده بیان کرد: از کار با خانم عباسی، نویسنده کتاب لذت می‌بردم. وی ضمن اشاره به داستان کتاب «پرواز مسکو» گفت: داستان از جایی آغاز می‌شود که پدر و دختری از روسیه در حرم مطهر امام رضا (ع) برای مسلمان شدن، شهادتین می‌خوانند اما در این بین دختر ۱۶- ۱۷ ساله روس (ساشا) متوجه می‌شود پدرش جاسوس انگلیس است و برای پیشبرد اهداف آن‌ها در ایران به مسلمان شدن تن داده است. این دو نفر وارد فضای گرم و صمیمی یک خانواده مشهدی می‌شوند. همین اتفاق باعث می‌شود ساشا برای برگشت به مسیحیت به دنبال تحقیق و مقایسه میان مسیحیت و اسلام برود. در دل این جست‌وجوها ساشا در خانواده شیخ علی‌اکبر، خانواده‌ای مذهبی و انقلابی در مشهد به پسر شیخ (سجاد) علاقه‌مند شده و نهایتاً یکی از شاهدان عینی واقعه گوهرشاد می‌شود.

مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ افزود: در این داستان درحالیکه با ساشا همراه هستیم و تضادهای فکری او را می‌بینیم، با یک خانواده صمیمی مشهدی همراه می‌شویم و با فرهنگ و آداب و رسوم آنها آشنا شده که توصیفات نویسنده در این بخش برای مخاطب بسیار جذاب است.

عرفانی به تجربه شخصی نویسنده که وی را در نگارش رمان یاری رسانده اشاره کرده و بیان داشت: یک نکته حائز اهمیت این است که پدربزرگ خانم عباسی از روسیه به ایران آمده و مسلمان شد و او داستان را با کمک تجربیاتی که پدربزرگش داشته می‌نویسد؛ همین امر به ملموس شدن فضا کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه مخاطب به‌شدت درگیر داستان رمان «پرواز مسکو» می‌شود، گفت: ماجرایی عاشقانه نیز در این رمان جریان دارد که بر ویژگی‌ها و شاخصه‌ها خواندنی آن افزوده است.

مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با اشاره به واقعه کشتار مسجد گوهرشاد که در رمان پرواز مسکو انعکاس یافته است، گفت:  مؤلف برای نگارش این رمان تحقیق و پژوهش زیادی انجام داد و مخاطب به‌راحتی می‌تواند با آن همذات‌پنداری کند. شاید کمتر در رمان‌ها و داستان‌های جذابی که مخاطب را با خود همراه می‌سازد به این موضوع پرداخته‌ شده است و نوجوان و جوان امروز چندان حسی به این رویداد تاریخی نداشته باشد.

عرفانی ادامه داد: مطالعه این اثر با توجه به اینکه کتاب «پرواز مسکو» برای جوان و نوجوانان بسیار مناسب است، می‌تواند درک بهتری نسبت به کشور خود و تاریخ آن برای این رده سنی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این باشگاه ادبی ۳۰ رمان در حال نگارش است، اظهار داشت: هر یک از رمان‌ها به یک راهبر سپرده شدند. یکی از اولین رمان‌ها «پرواز مسکو» است که به‌تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

گفتنی است کتاب «پرواز مسکو» نوشته زکیه عباسی سال ۱۴۰۳ در ۲۳۲ صفحه ازسوی انتشارات سوره مهر با قیمت ۲۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha