۱۴۰۳.۰۵.۱۰

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران امروز ۱۰ مرداد از نمایشگاه «مجلسِ پرده‌نشینان» که روایت تصویری از روضه‌های خانگی در ماه محرم و صفر طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است، بازدید کرد.

علیرضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس«مجلسِ پرده‌نشینان» در گفتگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: امروز بیست و پنجم محرم است و من توفیق داشتم تا در روزی که شهادت مجاهد بزرگ و نستوه شهید اسماعیل هنیئه رقم خورده، در جایی که حماسه عاشورا را به عنوان واقعه‌ای الهام‌بخش برای عالم، یاد می‌کند حضور پیدا کنم و از عکس‌های بانوان عکاس از روضه‌های خانگی بازدید کنم.

وی اظهار کرد: عکس‌های طاهره بابایی و تهمینه رحمانی که این روزها در گالری شماره یک خانه عکاسان به نمایش در آمده عکس‌های بسیار زیبایی است که عزاداری مردم  در ایامی که بیماری کرونا همه‌گیر شده بود را نشان می‌دهد. در آن دوره کرونا، جامعه را در وضعیت خاصی قرار داده بود و ارتباطات و رفت‌وآمدهای خانوادگی قطع شده بود و مومنان سعی می‌کردند تا راهی بجویند که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی آیین سوگواری سید و سالار شهیدان که بیش از هزار سال برگزار شده ادامه پیدا کند.

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران روضه‌های خانگی را یکی از راه‌های ویژه در محرم کرونایی معرفی کرد که توانست خانواده‌ها را با رعایت قواینن بهداشتی دور هم کند و محافل عزاداری در خانه‌ها و بعد بستر برگزاری روضه‌های کوچک برای امام حسین (ع) را مهیا کند.

امکان نمایش آثار هنری در فضای شهری را داریم

وی همچنین با تاکید بر اینکه در دوره کرونا روضه‌های خانگی که میراث ما از نسل‌های گذشته است، احیا شد، اظهار کرد: برپایی چنین محافل کوچکی از قدیم در خانه‌‌های ایرانیان مرسوم بوده اما از سالها پیش حسینیه‌ها و مساجد مردم را گرد هم می‌آوردند و همین باعث کمتر شدن محافل کوچک عزاداری شد. در دوره کرونا روضه‌های خانگی با برگزاری در فضای باز، حیاط‌ها پارکینگ‌ها و خیابان‌ها احیا شد و رونق دوباره گرفت و تا امروز هم به عنوان سنت عزاداری همچنان باقی مانده یعنی در فضای باز و خانه‌های کوچک همچنان برپا می‌شود.

نادعلی تاکید کرد: روایتگری دو بانوی عکاس از این روضه‌ها گویای یک دوره تاریخی کوچکی است که به نظرم نقطه عطفی در تاریخ عزاداری مردم تهران برای سیدالشهدا (ع) است. به نظرم پیام هنری که در خدمت محتوای ارزشمند باشد در چنین زمانی مشخص می‌شود.

وی درباره نمایش آثار هنرمندان در فضاهای شهری نیز بیان کرد: ما در بخش‌های مختلف شهرداری و همچنین در سازمان فرهنگی هنری شهرداری امکان‌هایی داریم که قابلیت این را دارد که چنین آثاری را در منظر بیرونی و فضای عبور و مرور مردم از جمله ایستگاه‌های مترو به نمایش در آورد. ما در این زمینه سعی در یاری‌رسانی و کمک داریم و می‌توانیم با توجه به ایام باقی‌مانده و در پیش بودن اربعین حسینی همکاری‌هایی چون نمایش آثار در فضاهای شهری را رقم بزنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره ارتباط مستمر با هنرمندان گفت: من به عنوان کمیته هنر شورا وظیفه دارم تا در صورتی که هنرمندان قصد انجام کاری در سطح شهر داشته باشند به اندازه توان یاری‌گر باشم. ما در خدمت هستیم و هر همکاری که از سوی شورا و شهرداری نیاز باشد، با هنرمندان و حوزه هنری برای نمایش آثار هنری در اماکن عمومی و فضای شهری خواهیم داشت.  

امکان نمایش آثار هنری در فضای شهری را داریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha