۱۴۰۳.۰۵.۰۱

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «درآمدی بر حکمت معماری در ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نهم مردادماه، به مدت هشت جلسه برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، درس‌گفتار «درآمدی بر حکمت معماری در ایران» با تدریس دکتر مهدی حجت از نهم مردادماه آغاز می‌شود و روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

در جست‌وجوی حکمت معماری ایران متن‌ها و گفتارهای زیادی را مشاهده می‌کنیم. اغلب این یافته‌ها یک مسیر را دنبال کرده‌اند: مسیر از بالا به پایین، به این معنی‌که یک مفهوم را گرفته و با پرداخت آن سعی کرده‌اند تا معماری ایران را واجد آن مفهوم بدانند و رد آن مفهوم را در معماری ایران پیدا کنند. ما مسیر دیگری را در نظر داریم. مسیر از پایین به بالا. با این توضیح که سعی می‌کنیم در مواجهه با پدیده و بودن در اثر معماری، صفات و مشخصه‌های پدیده بر ما پدیدار شود و از طریق کشف مؤلفه‌های سازنده معماری ایران در نسبت با تجربه زیسته و عمل زمینی به سوی حکمت زیسته این اثر شایسته حرکت کنیم.

صحبت پیرامون حکمت معماری ایران، فراوان و عمل درباره آن کم است. بخش مهمی از این بی‌عملی و پرحرفی به این برمی‌گردد که آن‌چه به عنوان حکمت تدریس می‌شود، نسبتی با میدان امروز ما ندارد و جز یک حس خوشایند و فهم دلنشین، راهی به کار پیدا نمی‌کند. کار در معماری و کار با معماری نیازمند گذر از حرف حکمت به تجربه زیسته حکیمانه قوم ایرانی در بوم ایران است.

چرا باید درباره حکمت معماری ایران بدانیم؟

معماری یک اثر است و کالبد یک تفکر، فرهنگ و جامعه را در خود بروز می‌دهد. این کالبد زنده و رو به‌ رشد، خبر از یک موجود جاندار و زنده می‌دهد. هر کالبدی بدون داشتن روحی در پس پرده که آن را هدایت کند به مرده‌ای می‌ماند که پس از مدتی بوی ناخوشش همه را آزرده خواهد کرد، مثل معماری امروز ایران.به همین خاطر پرداختن به آن‌چه که در پس پرده و زیرنقش این صورت قرار دارد موضوع مهمی برای درک و فهم این اثر است.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای اهالی معماری و اصحاب علوم انسانی آورده مناسبی دارد. معماران دغدغه‌مند نیاز به یک فضای فکری دارند که بتوانند در عرصه هماوردی با معماری شلخته و سرگردان غالب و معماری مغرض غرب‌زده طبقه الیت، زیرساخت و مبنا داشته باشند تا از منظر کار و عمل نگاهی واقعی به معماری داشته باشند و اصحاب علوم انسانی نیز باید با واقعیت و از طریق صورت‌بندی صحنه به نظر و چهارچوب فکری برسند. تا از درگاه معماری، به فهم بهتری از ایران دست یابند. زیرا که معماری (بنا و شهر؛ فرم و فضا) از مهم‌ترین صحنه‌های مشاهده است.

مدرس این دوره کیست؟

مهدی حجت، معماری‌ست که همواره با اندیشه‌های معمارانه ایرانی شناخته شده، بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران است. وی همواره به دلیل علاقه وافر خود به مباحث میراث‌فرهنگی، این مهم را از سرلوحه اندیشه و تصمیم‌گیری‌های کلان خود قرار داده است. دکتر مهدی حجت فوق‌لیسانس معماری دانشگاه تهران و دارای دکتری حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان است. از جمله سوابق اجرایی ایشان، می‌توان به جانشینی وزیر در سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، عضو شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور و جانشین وزیر فرهنگ در شورای‌عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد.

شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟

در این دوره قرار است در ۸ جلسه، مدرس در مسیر طرح درس، با نمایش نمونه‌های عینی، در فضایی از جستجوگری حاضران به بحث درباره حکمت معماری در ایران بپردازد و مباحثی چون زیست ایرانی در بوم ایران، معماری و اقلیم، معماری و مصالح، معماری و معیشت، معماری و آیین و سنن، معماری و فن (هندسه و…)، معماری و ذوق ایرانی را مطرح کند. 

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند. 

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی «حکمت معماری در ایران» را بررسی می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha