۱۴۰۳.۰۴.۲۳

مسجد گوهرشاد در جوار حرم مطهر رضوی واقع شده و کانون جمعیت بزرگی از شیعیان است. این مسجد به واسطه جایگاه و اهمیتی که برای ایرانیان و بخصوص بومیان خراسان دارد، در دوره پهلوی مکانی برای اعتراضات مردم شد. یکی از وقایع مهم این مکان قیام گوهرشاد است که ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ به واسطه هتک حرمت حرم شریف رضوی و کشتار مردم معترض و متحصن مشهد در دوران سلطنت رضاشاه شکل گرفت. این حادثه یکی از دردناک‌ترین حوادث معاصر ایران است؛ واقعه‌ای که معترضان و متحصنان همچون دوران مشروطه که مردم برای اعتراض به ظلم موجود در مسجد تحصن کرده بودند، به رگبار بسته شدند. در این میان زکیه عباسی که از نویسندگان خراسانی است بر اساس دغدغه‌ها و ایده‌هایی که داشته رمانی با عنوان «پرواز مسکو» به نگارش درآورده که امسال از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب «پرواز مسکو» در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره ایده اولیه نگارش این رمان گفت: ایده اصلی اثر که بحث مسلمان شدن یک پدر و دختر روس است مابه‌ازای بیرونی داشته و بر اساس ماجرای واقعی که برای پدربزرگم رخ داده، نوشته شده است. من به واسطه صحبت با اساتید متعددی چون اسماعیل واقفی که از نویسندگان یزدی است، متوجه شدم که باید به موضوع و مسئله‌ای بومی بپردازم که درباره آن کار نشده یا کمتر به آن پرداخته شده است و از آنجا که موضوع عفاف و حجاب یکی از مضامینی است که برای من اهمیت زیادی دارد و سال‌های زیادی به لحاظ فرهنگی روی آن کار کرده‌ام به سوژه مسجد گوهرشاد رسیدم و متوجه شدم بزرگترین واقعه در حوزه پوشش مردم در همین مسجد گوهرشاد رخ داده و بر همین اساس هم موضوع محوری داستان شکل گرفت.

«پرواز مسکو» ماجرای مسجد گوهرشاد از زبان دختر روس

«پرواز مسکو» ماجرای مسجد گوهرشاد از زبان دختر روس

وی ادامه داد: ایده «پرواز مسکو» از پدربزرگم است. کسی که از روسیه به ایران آمد، یکی از روحانیون مسیحی بود که به دین مبین اسلام روی آورده است. این شخصیت خود از روحانیون تاثیرگذار در واقعه گوهرشاد بوده و علاوه بر اینکه مسلمان می‌شود با واقعه گوهرشاد هم ارتباط داشته است و من در «پرواز مسکو» از این امر برای پیوند یک موضوع واقعی با واقعه‌ای تاریخی استفاده کردم.

عباسی درباره میزان مستند بودن کتابش بیان کرد: برای پرداختن به واقعه گوهرشاد در این کتاب علاوه بر پژوهش و تحقیق در فضای مجازی از منابع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در این زمینه آثار مستند و مصاحبه‌های مختلف با شاهدان عینی این رویداد دارند، استفاده کردم. در بحث داستانی «پرواز مسکو» هم کتاب‌های سعید تشکری با موضوع مسجد گوهرشاد را خواندم.

وی درباره دستاورد این کتاب برای مخاطب تشریح کرد: «پرواز مسکو» بیشتر مقایسه دو دین مسیحیت و اسلام است. در این اثر مستندات و توضیحات خواندنی درباره حجاب در بحث مسیحیت و اسلام ارائه شده، دختری که میان مسیحی ماندن و روی آوردن به اسلام تردید دارد به واسطه مباحث مستندی که در قالب داستان گنجانده شده به یقین برای تغییر دین خود می‌رسد. «پرواز مسکو» یکسری از آیتم‌ها و آداب در دو دین از جمله غسل تعمید مسیحیان یا نماز خواندن مسلمانان  را با هم مقایسه کرده و در میان مباحث مختلف به موضوعی چون حجاب و پوشش هم پرداخته و داستان را با واقعه‌ مسجد گوهرشاد گره زده است.

نویسنده کتاب «پرواز مسکو» اظها کرد: در این اثر حرمتی که مسیحیان برای حجاب قائل هستند را مطرح می‌کند و به مخاطب می‌فهماند که رژیم پهلوی این احترام را قائل نشده است. این موضوع از زبان دختر روس بازگو می‌شود و او کسی است که مسلمان نبوده تا با تعصب و تقید دینی بخواهد به موضوع حجاب بپردازد بلکه آنچه را که در مسجد گوهرشاد دیده را روایت می‌کند.

«پرواز مسکو» ماجرای مسجد گوهرشاد از زبان دختر روس

گفتنی است، رمان «پرواز مسکو» با ۲۲۹ صفحه از جدیدترین آثار باشگاه ادبی بانوی فرهنگ است که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha