۱۴۰۳.۰۴.۱۵

نشست آزاداندیشی شاعران و نویسندگان پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ با عنوان «دعوت» در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفان‌پور در ابتدای این رویداد از اهداف برگزاری نشست آزاداندیشی شاعران و نویسندگان پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که این نشست فرصتی برای بیان آزاد دیدگاه های مختلف شاعران و نویسندگان،  با موضوع انتخابات است. 

وی محور اصلی این جلسه را ارائه راهکارهایی برای افزایش مشارکت مردم  و تحلیل چرایی کاهش مشارکت بیان کرد.

محمدرضا سرشار به اتفاقات ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری و اولین و آخرین گردهمایی اهل قلم در سالها پیش اشاره کرد و تاکید کرد: اگر بناست چنین جلساتی ادامه داشته باشد باید نکاتی رعایت شود و قراردادهایی بین خودمان داشته باشیم اول اینکه شان اهل ادبیات را حفظ کنیم و دوم این که مباحث مبنایی در جلسات مطرح شود و از حواشی پرهیز شود. 

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد
وی شرکت‌کردن ۴۰ درصد مردم در انتخابات را خطری جدی دانست و با یادآوری حضور مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی و شهید رئیسی گفت: زمانی که حضور پرشور مردم را در مراسم تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دیدیم انتظار مشارکت مردم در رای‌گیری وجود داشت اما این مشارکت بالا نرفت.شهادت آیت‌الله رئیسی هم به  افزایش مشارکت مواجه نشد، اصلاح طلبان وارد عرصه شدند و گفته شد که مردم شرکت کنند اما مشارکت افزایش نیافت و تمام این موارد نشان می‌دهد مشکل فراتر از اصلاح‌طلب و اصول‌گراست و به نظر من این موضوع یک آسیب است که باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد. 

سرشار همچنین یادآور شد: در زمانی امام (ره) فرمود «مجلس عصاره فضائل یک ملت است» من میخواهم بگویم که رئیس جمهور عصاره عصاره فضائل یک ملت است و این بدین معناست که دنیا ما را با شخصیتی به نام رئیس جمهور می‌شناسد. انتخاب رئیس جمهور معرفی خودمان به دنیاست و اگر با حب و بغض و احساسات رای دهیم دودش بر چشم خودمان خواهد رفت بنابراین از همه می‌خواهم به دور از احساسات و هیجانات سعی کنند قضاوت و انتخاب درستی داشته باشند. 

دکتر محمود اکرامی فر در این نشست به سختی اقناع مردم باوجود دسترسی به رسانه و تنوع داده‌ها و اطلاعات اشاره کرد و اظهار کرد: کار اقناع مردم در دنیای شهروندرسانه کار ساده‌ای نیست و باید با روش خاصی انجام شود. در مردم دو باور شکل گرفته اول اینکه رئیس جمهور کاره‌ای نیست و دوم اینکه رئیس جمهور انتخاب‌شده است. 

وی در ادامه به این نگاه که مردم خود را کاره‌ای در سرنوشت خود نمی‌بینند پرداخت و افزود: مردم می‌گویند سرنوشت ما بر سرما نوشته‌اند و دیگر اینکه انتظاراتشان در ادوار قبلی برآورده نشده است. 

این نویسنده مناظرات را عامل ایجاد و گسترش انتظارات مردم معرفی کرد و ادامه داد: از آنجا که انتظارات مردم برآورده نمی‌شود، نارضایتی بیشتر ایجاد می‌شود. به عبارتی دیگر وقتی انتظار را بیافرینیم انتظار تبدیل به خواسته و خواسته تبدیل به نیاز می‌شود که در صورت عدم پاسخگویی نارضایتی ایجاد می‌کند. مناظرات چیزهایی به عنوان طلب ایجاد کرده که شاید تا امروز وجود نداشته و همین هم کار رئیس جمهور را سخت‌تر میکند.

وی رای دادن را حق هر شهروند دانست و تاکید کرد: ارتباط میان حقوق و وظایف متقابل است و من حق و حقوقی دارم و زمانیکه به حقوقم برسم به وظایفم عمل می‌کنم. از سویی دیگر رای دادن یک وظیفه اجتماعی ایجاد می‌کند چراکه به عموم جامعه مربوط است بنابراین رای دادن یک تکلیف است. 

اکرامی با مطرح کردن موضوع توجه به مردم در تصمیم‌گیری‌ها مشکل جامعه را در دوقطبی شدن آن دانست که با تبدیل رقابت به رفاقت و سبقت جویی رفع می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما مردم را نمی‌شناسیم و نیاز به مخاطب شناسی داریم.

سید حسین موسوی‌نیا در بخش دیگری از این جلسه مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات را نشانگر تغییر جایگاه نخبگان معرفی کرد و بیان کرد: حس میکنم اگر نخبگان از مشارکت نکاهند بر آن نمی‌افزایند وما باید تلاش کنیم که حس بد بیشتری در مردم اجاد نکنیم چون توقع از اهل  هنر و اهل فکری که با پویایی دست به خلق اثر در هر قالبی  می‌زند نگاه به آینده است و وقتی ما در جمع‌های خودمان نگاه روشنی به آینده نداریم نمی‌توانیم منادی تصویر روشن برای دیگران باشیم . نگاه و عقیده من آن چیزی است که روح الله (ره) فرمود و من مسئله‌ام مردم سالاری است و من نقش مردم را جدی‌تر از هر نقشی می‌بینم و فکر می‌کنم نخبگان به اندازه‌ای که به مردم متصل باشند می‌توانند کارکرد داشته باشند.

وی اظهار کرد: اینکه افرادی در جلسات محدود افکار خود را منتشر کنند متصل به جامعه نیست. تمام تلاشم در این روزها فارغ از اینکه چه کسی بر این مستند خواهد نشست این است که مردم و دوستانم حس خوبی از ایران داشته باشند. اول و آخر ایران است که اهمیت دارد و امیدوارم بتوانیم فارغ از منافع گروهی، جبهه‌ای و قبیله‌ای یا هر گروه محدودی  نگاهمان به انتخابات حداقلی نباشد.امیدمان به آینده ایران است. 

هادی عبدالوهاب با بیان قصه‌ای از پیامبر اکرم (ص) به اهمیت مشورت اشاره کرد و افزود: اگر مشورت در کنار اخلاق نیکو نباشد و جمعیت نخبه نتواند خود را در این بازار پیدا کند با افت مشارکت مردم مواجه خواهیم بود. وی افزود فهم بازار و ارتباط با ادبیات آن حاکمیت را پیش می برد و زنده نگاه می دارد. 

علی اصغر عزتی پاک در بخش دیگر این جلسه آزاداندیشی بیان کرد: وضعیت طوری شده که بعد آمار ۴۰ درصدی، سرآمدان می‌گویند که انتخابات را از دست ندهیم چراکه انتخابات مهم است. ما خسارت زیادی دیدیم تا مردم مشارکت کنند و من امیدوارم این حرکت موثر واقع شود و نخبگان از پیله خود بیرون روند و آزاد پرواز کنند. مردم دنبال رهبران فکری‌شان هستند و دعوت آنها به نگهداری دستاوردهای تاریخی باید اتفاق افتد. ما در بزنگاه‌ها ساکت هستیم و من پیشنهاد میدهم ساکت نباشیم و حداقل در صفحات مجازی نظرات را بیان کنیم.

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی افزود: ارج نهادن به انتخابات از وظایف ما و دستاوردهای پدران ما است و ما باید مردم را دعوت کنیم تا دستاوردهایمان را دست کم نگیرند. همچنین شرکت و حفظ انتخابات وظیفه حکومت هم است و باید با قراردادی که با مردم بسته شده وفادار بماند. 

عزتی پاک تاکید کرد: حق با مردم است و در عنوان جمهوری اسلامی اول جمهور را آورده شده پس نمی‌تواند مردم را نادیده بگیرد. اگر جمهوری اسلامی تا به امروز پایدار مانده بخاطر مردم است. در این کشور دو سلیقه وجود دارد، یک طیف از مردم دیگری را تحمل می‌کند و با جابجایی قدرت عده‌ دیگر نفس می‌کشند و این رفتار رفت و برگشتی است که باعث شده مردم بتوانند جامعه و حکومت را تحمل کنند، در غیر این صورت تحمیل یک عده، اول و آخرش شکست است و بیشترین ضرر را برای مردم دارد. 
وی در ادامه به عدم توجه نامزدهای ریاست جمهوری به ۶۰ درصد مردمی که در انتخابات شرکت نکردند انتقاد کرد.
محمدسعید میرزایی رای دادن را حق شهروندی دانست و به کم‌کاری‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و سپس شعری با موضوع انتخابات را خواند.

انتخابات، انتخاب یک گفتمان است
علی داودی سخنانش را با شعر آغاز کرد و گفت: بزرگترین تحولی که در زندگی بشر رخ داد، این بود که فهمید کار دنیا کار یک نفر نیست و همه در آن سهیم هستند و همه در آن حق دارند. اینگونه نیست که یک نفر همه کاری انجام دهد و همه افراد هم آن را بپذیرند. انتخابات هم انتخاب یک نفر نیست بلکه انتخاب یک گفتمان است و با هم برای حفظ این دستاورد بشری، باید رای داد. 

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

محمود حبیبی کسبی مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات را نتیجه عملکرد نامناسب اهالی فرهنگ و هنر در تبیین ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: مشارکت ۴۰ درصدی یعنی ما بجای رفتن در میان جامعه، تولید ادبیات و خلق گفتمان برای اقناع مردم به نزاع و کشمکش بیهوده میان حزبی و درون حزبی سرگرم شده‌ایم. مشارکت ۴۰ درصدی یعنی تهمت‌ها و تخریب‌هایی که ما به تبع سیاسیون محبوبمان علیه رقیبمان روا میداریم ‌مردم را به کلیت نظام و کارآمدی حکومت بدبین کرده و می‌کند. این اختلافات ما برای مردم بی‌معنی است چون آنها نظام را یک بدنه واحد می‌دانند، حاصل جدال‌های عجولانه ما موجبات کاهش اعتماد عمومی و مشارکت حداقلی را فراهم کرده است. مشارکت ۴۰ درصدی یعنی تاثیرگذاری فرهنگی و مشارکت اجتماعی ما بر توده‌های مردم هر روز در حال کاهش و از دست رفتن است. از شنبه صبح فارغ از هر اتفاقی که در انتخابات بیفتد ما اهل ادبیات و هنر باید رابطه خود با توده مردم را بازتعریف کنیم و درنوع نگاهمان به جامعه و  حتی به شیوه‌های خلق اثر بازنگری کنیم. 

حبیبی کسبی اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم، جمهوری ظهور و جلوه جمهوریت انتخابات و آرای مردم است و فرصتی برای تاثیرگذاری مستقیم  بر حال و آینده خودمان و میهن عزیزمان است.

شرکت در انتخابات وظیفه شرعی ماست
وی شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی هر ایرانی دانست که با توصیه پدر، ولی، پیر، مرجع و رهبر انقلاب بر ما تکلیف شده و در ادامه به اشتیاق، ایستادگی و عشقی که هموطنان در خارج از مرزها نسبت به این خاک دارند و همچنان پای کار ایران ایستاده‌اند، پرداخت.

احمد بابایی به بخشی از انتقادها و سیاست‌زدگی بجای سیاست‌مداری در اذهان اشاره کرد و مثنوی تازه سروده خود را برای حاضران قرائت کرد.

علی‌محمد مودب با تاکید بر اینکه هنرمند باید نسبت به موضوع انتخابات حساس باشد و نه احساساتی اظهار کرد: هدف از خلقت بندگی است اما در دو دهه اخیر اقتصاد و امنیت بجای مردم‌سالاری دینی مطرح شد. مشکلی که در دو دهه اخیر داشتیم این بود که به سمت حرص و ترس رفتیم. مردم می‌گویند چرا من وارد این بازی شوم؟ اهل فکر، فرهنگ و هنر باید فکر کنند که چطور باید عبودیت را برگردانند.

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی ادامه داد: ما بچه‌های امام خمینی (ره) آمده‌ایم تا در قالب سلوک جمعی حرکت کنیم، ما منتظر ظهوریم و باید مسئله امروز را بجای اقتصاد و امنیت به نسبت ما با خداوند برگرداند و به اینکه چطور می‌شود عبودیت را نگه داشت، توجه کرد.

فریبا یوسفی که دیگر سخنران این نشست آزاداندیشی بود بیان کرد: عالم هستی انسان را هرآنچه که از آن می‌گریزد، درگیر می‌کند و مسئله این است که من با توجه به برداشت‌های کوچکم از آنچه که در مناظره‌ها دریافت کردم و واکنش‌هایی که دیدم حس کردم که بسیاری از نگاه‌ها بجای وطن معطوف به من است. گویا تعداد آرایی که به یک سمت مایل است منافع خود را در نظر می‌گیرد و دوگروهی باقی مانده‌اند که منافعشان با دو نگاه تامین می‌شود. در این بین افرادی هم نگاهشان معطوف به وطن است اما این افراد چند نفر هستند و چند درصد می‌شوند.

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی در ادامه عدم تداوم اعتماد مردم را مطرح کرد و یادآور شد: مردم ما حس می‌کنند رها شده‌اند و پناهی در هیچ کجا ندارند و صرفا در انتخابات از آنها مشارکت خواسته می‌شود واین نگاهی است که باید اصلاح شود.

تیمور آقامحمدی در ادامه اعلام کرد: حس میکنم در ایام غم‌انگیزی به سر می‌بریم چون از هر دوره انتخابات بحث‌ها و چالش‌ها بین یک گروه انتخابات بوده و و کری‌خوانی و خوش اخلاقی و بداخلاقی مسئله بوده و اعتراض‌ها ناشی از احراز صلاحیت چند نفر بود.​​​​

وی ادامه داد: من با این روحیه و باور روز انتخابات به قم رفتم تا خواهر، برادر، مادر و دیگر اعضای خانواده را تشویق به رای دادن کنم و آنچه در این دوره با آن روبه‌رو شدم علاوه بر پیام مهمش که منافع یا محاسنی هم دارد، عدم شرکت گروه زیادی از مردم بود و اگرچه به نظرم عدم مشارکت مردم برای رای دادن، منافع و محاسنی هم دارد اما دیدم که در این دوره رای دادن پرهزینه شده است و در خارج از کشور مردم، ناسزاگویان از کنسولگری رد می‌شدند تا بتوانند رای دهند و در ایران مردم شرمساری به ما می‌دادند. چند روز اول انتخابات گیج بودم و نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده و چرا یک نفر خانه خود را دوست ندارد یا ایران برایش مسئله نیست. من حس می‌کنم عدم مشارکت مردم برای رای دادن نشانه‌های زیادی دارد که ریشه در سالهای گذشته داشته ولی ما نخواسته‌ایم تا آن را ببینیم یا بشنویم که چه رخ داده است.

آقامحمدی افزود: تصور می‌کنم الان بهترین فرصت است که بخش‌های نادیده را ببینیم و هرکس به سهم خود فهم خود را اشتراک بگذارد و هرکس به درک بهتر شرایط کمک کند.

در جمهوری اسلامی ساختار مهم است

یوسفعلی میرشکاک اظهار کرد: هویت دینی و قومی در این مملکت همنشین شده‌اند و هرکدامشان به خطر بیفتد دیگری را به خطر می‌اندازد. ما دنبال چه هستیم که سعی می‌کنیم طرف مقابل را به لجن بکشیم و متقابلا این بخاطر کوتاهی این صنف است. ما گاه گرفتار حزب شده‌ایم ولی آنچه در جمهوری اسلامی مهم است ساختار است.  

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی در ادامه به اهمیت حفظ نظام تاکید کرد و گفت: باید خود را موظف به تعامل افکار بدانیم و حرف درست را بفهمیم و سخن هم را بشنویم. احزاب به ساختار نمی‌اندیشند و به دین و مردم و دنیای آنها فکر نمی‌کنند.

ناصر فیض با اشاره به نزول مشارکت مردمی از ۹۸ درصد به ۴۰ درصد، این میزان حضور را شکست دانست و گفت: عجیب است که برخی این کاهش مشارکت ا توجیه میکنند . مردم وقتی چیزی را باور دارند در آن شرکت می‌کنند. ما حاضر نیستیم ببینیم که چرا این میزان به ۴۰ درصد رسیده است و برای همراه شدن چه فکری باید بکنیم. ما جایگاه سیاسی ایران در جهان را نمی‌دانیم و اگر بدانیم اذعان می کنیم نامزد تراز انقلاب را نداریم. اگرچه نگاه‌های متفاوتی در جامعه وجود دارد اما ما همه چیز را به لجبازی تبدیل کرده‌ایم و در حالی که خانواده‌ها برای سالم بودن فرزندان نذر میکنند فرزندان و جوانان حجاب ندارند.

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

محمدرضا وحیدزاده در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه سرنوشت انتخابات توسط مردم تعیین می‌شود ولو با همین ۴۰ درصد انتخاب می‌شود، از آمار دقیق مشارکت ۳۹ درصدی مردم سخن گفت و از کم بودن حضور مردم در رای‌گیری اظهار نگرانی کرد. 
وی با اشاره به نقش هنرمندان حضور در انتخابات را بخشی از وظیفه انسانی دانست.

حمید بابایی که در مقام نویسنده، معلم فعالیت دارد در بخش دیگر این جلسه آزاداندیشی به تفاوت نگاه نسل جدید و انتقادهایی که دانش‌آموزانش با او مطرح کرده‌اند پرداخت و گفت: این فلاکت است که ۶۰ درصد مردم پای صندوق نمی‌آیند چراکه بزرگترین ادعای جمهوری اسلامی همراهی مردم بود. بخش از حاکمیت و صدا و سیما علاقه‌ای به مردم ندارند و با این دست فرمان صدا و سیما میزان مشارکت در انتخابات بعدی را  به ۲۰ درصد خواهند رساند. 

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی ادامه داد: من معلم بودم و دانش آموزانم به سن انتخابات رسیده‌اند و وقتی نظرشان را می‌پرسم از من می‌پرسند شما به عنوان معلم، نویسنده و کسی که چندین کتاب به چاپ رسانده‌ای آینده‌ات چیست؟

وی تاکید کرد: نسل جدید نیازمند مدیرانی است که حرفشان را بفهمند. نسل جدید، نسل خوبی است به شرطی که ما با آنها ارتباط بگیریم و بجای اینکه صحبت هایشان را گوش دهیم فیلترشان نکنیم، سرعت اینترنت را کم نکنیم. 

پدرام جوادزاده در بیان نظر خود گفت: من خیلی امیدوارم و خیلی هم با مشارکت موجود مشکلی ندارم و حرفم هم ناظر بر زمان کنونی است.

اندیشه‌ و آسیب‌شناسی اهالی فرهنگ و ادب از انتخابات ۱۴۰۳ ارائه‌ شد

وی به عدم پاسخگویی مدیران در شکست رسانه‌ای و شفاف‌سازی بسیاری از مسائل در ابهام مانده اشاره کرد و افزود: برخی دوستان حرف‌های گذشته و تکراری می‌زنند و جریان تجزیه‌طلبانه در ایران وجود دارد که در باکو، رسانه‌های خلق ترکیه و رسانه کومله و دموکرات برای نامزد انتخاباتی رپورتاژ آگهی پخش می‌کنند. من نگران ایران هستم و معتقدم مسئله ایران است که در تمامیت ارضی اش باقی بماند. 

حسنا محمدزاده، مریم مطهری راد و مهران رجبی نیز از جمله دیگر هنرمندانی بودند که در این جلسه به بیان نظرات خود در زمینه انتخابات ۱۴۰۳ پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha