۱۴۰۳.۰۴.۰۵

اختتامیه ششمین جشنواره نقالان علوی با معرفی برگزیدگان بخش‌های نونهالان، نوجوانان، طلاب، بزرگسال و مقالات و پایان‌نامه‌های پژوهشی امشب ۴ تیرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین اختتامیه ششمین جشنواره نقالان علوی با مدح و منقبت حضرت علی (ع) و تُرنابازی توسط پژمان کاشفی آغاز شد. در این مراسم که هر سخنران به بهانه ترنا خوردن روی صحنه حاضر می‌شد، بخشی از آداب این بازی سنتی ایرانی توسط هنرمندان و شرکت‌کنندگان در جشنواره اجرا و معرفی شد.

حسین ظاهری دبیر ششمین جشنواره نقالان علوی که اولین سخنران آیین اختتامیه این رویداد بود، با یادی از ولی الله ترابی و آسید مصطفی سعیدی گفت: دبیرخانه جشنواره ۶ ماه در تنظیم سند و مهیا کردن بخش‌های مختلف  و برنامه‌اش تلاش کرد و توانست با راهنمایی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حمایت حجت الاسلام سیدمحمدجواد جلالی نشست‌های تخصصی و نمایشگاه پرده و خیالی‌نگاری را برگزار کند تا جوانترها یا کسانی که با پرده آشنایی نداشته‌اند، با ساختار و شکل آن آشنا شوند.

وی ادامه داد: با دعوت از اساتید بنام کشور نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی،  نمایشگاه، بخش مسابقه طومارنویسی، نمایشگاه، بخش مقالات و پایان‌نامه‌های پژوهشی برای این بود که یان مسیر به مدد مولا پربارتر شود و با آداب و تکنیک‌ها و متدهای نقالی بیش از پیش آشنا شویم.

حسین ظاهری در پایان با اظهار امیدواری از اینکه هفتمین دوره این رویداد به شکل پربارتر و با حضور چهره‌های جدید برگزار شود، گفت: امیدوارم همانطور که بر گلدسته‌های شهر اذان گفته می‌شود، گلبانگ ذکر و مدح و منقبت مولا علی (ع) عالم را فراگیرد.

در ادامه این مراسم حسنا جوادی‌پور به نقالی پرداخت و سپس برگزیدگان چهار بخش نونهالان، نوجوانان و طلاب و مقالات و پایان‌نامه‌های پژوهشی اعلام شد.

در بخش نونهالان لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد سام نعمتی از قم، حسنا جوادی پور از محلات، برسام علیزاده از تهران، زهرا قربانعلی زاده کاشان و حلما یارمحمدی از تهران اهدا شد.

در بخش نوجوانان الف نیز امیر عباس کرامت ثابت از کاشمر و  سحرالسادات مستوری از کاشان با دریافت لوح  جشنواره و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند. رتبه برتر این بخش با اعطای دیپلم افتخار، تندیس مرشد ترابی و جایزه نقدی به محمد کیان دامغانی از کاشان تعلق گرفت.

در بخش نوجوانان ب لوح تقدیر و جایزه نقدی به کوثر رحیمی از کاشان اهدا شد و رتبه برتر این بخش با اعطای دیپلم افتخار، تندیس مرشد ترابی و جایزه نقدی به مارتیا منوچهری از گرگان اختصاص یافت.

در بخش طلاب لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره به ابوالفضل درخشان، مصطفی اسدی و مجید جعفرپور اهدا شد.

در بخش مقالات و پایان‌نامه‌های پژوهشی نیز سیده طاهره حسینی مورد تقدیر قرار گرفت و رتبه برگزیده این بخش با اعطای دیپلم افتخار، تندیس مرشد ترابی و جایزه نقدی به نگار صحرانورد اختصاص یافت.

با پخش کلیپی از اساتید حوزه نمایش‌های آیینی سنتی، محمدحسین ناصربخت که ۴ دهه فعالیت و پژوهش علمی توسط کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و داود فتحعلی بیگی مورد تجلیل قرار گفت.

داود فتحعلی بیگی هنرمند پیشکسوت حوزه نمایش‌های آیینی و مذهبی گفت: نمایش‌های آیینی سنتی ما هنوز هم با بی‌مهری مواجه است و جای تاسف است که با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی ما یک رشته نمایش ایرانی نداریم.

وی ادامه داد: اتفاقی که با جشنواره نقالان علوی در حوزه هنری رقم خورده، اتفاق خیلی بابرکتی است و من به سهم خودم از حوزه هنری و بانیان برگزاری این جشنواره که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در قلمرو هنرها احیا می‌کند، تشکر می‌کنم.

وی درباره محمدحسین ناصربخت بیان کرد: اینکه از نسخه دست‌نویس جمله به جمله انتخاب کنید و آن را تبدیل به یک کتاب کنید و بعد رفتن به کلاس و تدریس این مباحث در شرایطی که کل دانشکده هنری ما منکر آن باشد، یک ننگ است. محمدحسین ناصربخت از برجسته‌ترین اساتیدی است که هم تئاتر غرب، هم تئاتر شرق و هم نمایش ایرانی را خوب می‌شناسد. او خیلی زحمت کشیده و من از دوستی با او افتخار میکنم.

محمدحسین ناصربخت با اظهار خرسندی از اینکه در این مراسم از پیشکسوتان هنرهای سنتی یاد شد اعلام کرد: قرار است دانشگاه سوره رشته نمایش ایرانی را راه‌اندازی کند.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش بزرگسالان معرفی شدند. در این بخش رتبه سوم با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم فاطمه زارعی از رشت و محمد حاج محمدی از کرج تعلق گرفت. همچنین مهرداد کاووسی از همدان جایزه رتبه دوم این بخش را که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بود، دریافت کرد. جایزه رتبه برتر این بخش نیز شامل دیپلم افتخار، تندیس مرشد ترابی و جایزه نقدی به آقای مهدی احمدی از چهارمحال بختیاری اهدا شد.

در پایان این مراسم محمدکیان دامغانی به نقالی پرداخت.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، داود فتحعلی بیگی، حمید نیلی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا معجونی، داریوش نصیری، مهدی دریایی و محمد دشت‌گلی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha