۱۴۰۳.۰۲.۲۴

سمیه دهقان زاده-خبرنگار؛ در حالی پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به پایان رسید که اجرای تئاتر در مسجد با مختصات خاص، به علاوه فراز و فرودهای دفتر «بچه‌های مسجد»، خود داستانی شنیدنی دارد.

دفتر «بچه های مسجد» نام آشنای دهه ۶۰، ذیل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کارش را با تمرکز بر هنر نمایشی تئاتر شروع کرد، اما آموزش تئاتر در بچه‌های مسجد با مراکز دیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

این مرکز، به خاطر مختصات خاص بازی تئاتر در مسجد، ساز و کاری آموزشی‌ طراحی کرد که در آن هم آموزش نویسندگی متن تئاتر برای افراد مستعد فراهم شود و هم افرادی که نویسندگی تئاتر را بلدند با مرکز همکاری داشته باشند.

این دفتر، از دهه هفتاد تا کنون فراز و فرودهای زیادی دیده، ولی همچنان به راه خود ادامه داده است به طوری که طی چند روز گذشته پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت حوزه هنری، در شهرستان بافق استان یزد برگزار شد.

به گفته مصطفی موتورچی دبیر جشنواره،  در این‌دوره، ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت، از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافتند.

در این دوره،  در جریان سلسله آموزش‌های ویژه مربیان، ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد. با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و  ۸۰۰ گروه در سراسر کشور، خروجی این فرایند بود.

از طرفی به خاطر لزوم تک جنسیتی و کوتاه تئاتر در مسجد، جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

به گفته کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری،  آنچه در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دارد، گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست. همچنین در این جشنواره، بیشتر جایزه‌ها گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» است که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha