۱۴۰۳.۰۱.۲۹

اختتامیه هفته هنر انقلاب با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی از هنرمندان انقلابی و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آئین گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و ... برگزار شد.

حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی، محسن نفر، میلاد عرفانپور، مسعود نجابتی، راضیه تجار و ... از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده رسالت بوذری است پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت کلام الله مجید تیزر مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

اختتامیه هفته هنر انقلاب با صحبت‌های محمدرضا باقری دبیر اجرایی این رویداد آغاز شد. باقری ضمن ارائه گزارشی از روند انتخاب نامزدها و چهره هنر انقلاب اسلامی اعلام کرد: امسال برای نخستین بار چهره بین‌المللی هنر انقلاب هم خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: بیش از هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه طی نظرسنجی که توسط مراکز حوزه هنری انجام شد، نامزدهای چهره هنر انقلاب را انتخاب کردند و در نهایت ۹۶ نفر انتخاب شدند. پس از آن کار به هیات انتخاب واگذار شد و بعد از طی این پروسه که در برگیرنده جلسات متعددی بود در نهایت ۵ نفر به عنوان نامزد دریافت جایزه چهره هنر انقلاب معرفی شدند و امروز هم چهره هنر انقلاب خدمت شما عزیزان معرفی می شود.

در بخش بعدی این مراسم انیمیشن «بچه زرنگ» به عنوان رویداد هنر انقلاب معرفی شد و حامد جعفری تهیه‌کنند این اثر پرمخاطب‌ترین انیمیشن سال را دریافت کرد.

اینجا سرزمینی است که مردمانش اهل قیام و جهادند

حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی که نخستین سخنران این مراسم بود با حضور پشت تریبون از خون پاک هنرمندان فرزانه در جبهه‌های عشق، شهادت، شرف و شهادت یاد کرد و در ادامه افزود: اینجا سرزمینی است که مردمانش اهل قیام و جهاد هستند و این قوم قیام کرده روایت هنری می‌طلبد و چه خوب که تعدادی از هنرمندان ارزنده روایت فتح، قیام و مجاهدت وجهه همت خود را پیش روی مخاطبان قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: هنرمند مردمی از دل این مردم مجاهد قیام کرده، برخواسته و فقط راوی معرفت، عدالت، معنویت نیست فقط فتح، شجاعت و ظفر را روایت نمی‌کند بلکه داعی هم هست و به حقایق متعالی و نورانی نسبت دارد. خیلی ذوق زده‌ام که این همه هنرمند داریم که خودشان با حقایق نسبت دارند و خودشان قیام کردند و مجاهدند و زیبا و ستودنی حقایق را روایت می‌کنند.

در بخش بعدی این مراسم آریستیدس استبان هرناندز گوئررو (Aristides Esteban Hernandez Guerrero)، ملقب به «آرس» به عنوان چهره بین‌الملل هنر انقلاب معرفی شد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: چهره سال هنر انقلاب یک فرآیند نخبگانی است که با مشارکت خبرگان فرهنگ و هنر انقلاب انتخاب می‌شود و ما تلاش کردیم هر سال این فرآیند نسبت به سال قبل اصلاح و ارتقا یابد. امسال هم نحوه انتخاب چهره سال هنر انقلاب تغییراتی حاصل شد که به تفصیل به اطلاع همگان رسید.

وی در ادامه از حاضران و نخبگان حاضر در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب خواست تا با نقد، پیشنهاد و ارزیابی خود از برگزاری هفته هنر انقلاب در راستای تعالی این رویداد کمک کنند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم سنت حسنه که در حوزه هنری پیش از این بنا شده باید مایه رشد فرهنگ و هنر ایران اسلامی و هنر انقلاب باشد و فکر می‌کنم با نگاه و نظرات عزیزان چه در محافل و مجالسی که توفیق خدمت داریم و چه به صورت غیرعمومی و چه به صورت عمومی در رسانه ها این آیین را ارتقا دهیم. گمانمان بر این است که مشارکت اهالی فرهنگ و هنر می‌تواند به این آیین معنا دهد و امتداد مبارک آن را خلق کند.

پدیده انقلاب اسلامی و هنر انقلاب یک پدیده فطری است

وی ادامه داد: علاوه بر تغییری که در فرآیند انتخاب چهره سال ایجاد شده امسال توفیق داشتیم دامنه بین‌المللی برای جایزه هنر انقلاب تعریف کنیم و فکر کنیم امکان گذر و عبور از شرایطی که جهان در آن استقرار دارد، ممکن نیست و پدیده انقلاب اسلامی و هنر انقلاب یک پدیده فطری است و فکر می‌کنیم معنای انسانی که برآمده از انقلاب اسلامی است متجلی در انقلاب است و فکر میکنیم هرکسی که اهل این معنا باشد فطرت پاکش را چون آینه پیش روی معارف اسلامی و انوار قدسی و نورانی قرار داده باشد، می‌تواند منعکس کننده مفاهیم انقلاب اسلامی و مفاهیم متجلی در هنر انقلاب باشد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب ضمن تبریک پیروزی اخیر جبهه مقاومت در سرزمین های اشغالی گفت: در این حال و هوا و ایامی که به نام هنر انقلاب اسلامی نام گذاری شده یاد و خاطره شهید مرتضی آوینی را گرامی می داریم. امیدوارم به واسطه یاری خداوند نصرت اسلام و مسلمین با پیروزی کامل جبهه مقاومت و برافراشتن پرچم توحید در قدس عزیز سال آینده نماز وحدت را به امامت رهبر عزیزمان در مسجد الاقصی اقامه کنیم. این اتفاق به زودی رخ می دهد.

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی در برگزاری هفته هنر انقلاب اظهار کرد: فلسفه شکل گیری حوزه هنری که شاید مهم ترین معمار آن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باشد ملهم از اندیشه انقلاب اسلامی بوده است و این نکته را بارها از سوی ایشان شنیدیم. امروز خوشحالیم که این سازمان با دستان توانمند مقام معظم رهبری به شجره طیبه ای مبدل شده که شاخه هایش همه مشتقات هنر انقلاب را زیر سایه خود قرار داده است و در آن هنرمندانی در شاخه های مختلف به اعتلا رسیدند.

وی افزود: امروز جمع پرتوانی از هنرمندان اصیل و تاثیرگذار رشد کردند و فضای فرهنگی هنری در اختیار جریانی متعلق به هنر متعهد انقلاب اسلامی است. امروز با اهتمامی که وجود داشت با حضور چهره های شایسته این مسیر سخت همواره شده است. هنر متعهدی که سال ها پیش توسط امام راحل ترسیم شد و امیدوارم به دست شما هنرمندان متعهد به نهضت امام (ره) قله ها فتح شود.

در ادامه نمایندگی از ۹ دوره معرفی چهره هنر انقلاب پخش شد و با تقدیر از امیر بشیری، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده، راضیه تجار، افشین علاء و مسعود نجابتی به عنوان نامزدهای هفته هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲، مسعود نجابتی به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

جایزه خود را به مردم غزه تقدیم می‌کنم

مسعود نجابتی بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خاطرم هست که در دوره دبستان همیشه در مدرسه ما را تشویق می‌کردند که برای ما بسیار دربرگیرنده خاطرات جذابی بود و حتما هم‌نسلان من این خاطرات مشترک را دارند. اما بزرگ‌تر شدیم فهمیدیم این جوایز را اهل منزل به مدیران مدرسه می‌دادند تا ما تشویق شویم.

وی ادامه داد: به هر حال من کارهای نکرده و کاستی‌های زیادی دارم که باید آنها را جبران کنم اما لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را از کسانیکه من را قابل دانستند، اعلام کنم.

نجابتی در ادامه هدیه خود را به نمایندگی از سوی هنرمندان متعهد و انقلابی به مردم مظلوم غزه تقدیم کرد که چشم جهانیان را با مقاومت خود روشن کردند.

عبدالحمید قدیریان نیز در پایان مراسم گفت: نجابتی کوه نجابت است، ما نسل جوانی را در هنر انقلاب می‌بینیم که در هنر انقلاب کار می‌کنند و ثمره تلاش مسعود نجابتی هستند. وی هنرمندی پرتلاش در این سالها و خیلی با حیا است. حیای او زبانزد است و دل آدم را نرم می‌کند. پر تلاش، پرانرژی و پر امید کار کرده و ثمره کارش را امروز در نسل جوان می‌بینیم.

گفتنی است، حوزه هنری از سال ۱۳۹۴ معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است. ضمن اینکه «تندیس انتظار» اثر استاد علی‌اصغر یوزباشی به‌عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته و هرسال به هنرمند منتخب تقدیم شده است. تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند.

فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.

این کمیته از میان گزینه‌های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ و هنر، امیر بشیری نویسنده و کارگردان کنسرت‌نمایش «کلنل»، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»، راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»، افشین علاء برای نقش‌آفرینی مؤثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی، مسعود نجابتی برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha