۱۴۰۳.۰۱.۰۹

مریم زرنشان درباره نخستین کتابش که به تازگی با عنوان «فرشته‌های برف» منتشر شده گفت: در این اثر با زبان شعر موضوعاتی مطرح شده که حس کنجکاوی کودکان را تحریک و آنها را علاقه‌مند به کتاب خواندن می‌کند.

مریم زرنشان شاعر کتاب «فرشته‌های برف» در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: این اثر برای مخاطب بالای پنج سال معرفی شده و شامل ۱۲ شعر با موضوع آزاد است که در قالب یک جلد از سوی نشر مهرک به چاپ رسیده است.

وی در معرفی بیشتر این اثر اظهار کرد: «فرشته‌های برف» علاوه بر اینکه به مضامینی چون طبیعت، نیایش، احترام به بزرگتر، مهربانی با طبیعت و مهربانی و نگهداری از محیط زیست اشاره دارد، در قالب شعرهای فلسفی به سوالات رایج کودکان نیز پرداخته است.

این شاعر حوزه کودک بیان کرد: در این کتاب سعی شده از مستقیم‌گویی پرهیز شود و من از زاویه دید بچه‌ها به دنیا نگاه کنم برای مثال در بحث احترام به محیط زیست شعری را با عنوان «حرف دریا» انتخاب کرده‌ام که به دریا و زباله‌هایی که اطراف ساحل ریخته می‌شود اشاره دارد و موضوعی بسیار ملموس و عینی برای کودکان است.

زرنشان افزود: شعر«حرف دریا»  باعث می‌شود که وقتی کودکان با والدین به دریا می‌روند تشویق به جمع‌آوری زباله‌ها و برداشتن آشغال‌هایی که خود تولید کرده‌اند، شوند. من با نشان دادن این زباله‌ها به کودکان می‌فهمانم که دریا با دیدن آشغالها دلش گرفته، خاکستری رنگ شده و دیگر موجش دیگر شور و هیجان و آوای خوش قبل را ندارد و گویا در حال گریه کردن است. کودک با دیدن چنین صحنه‌ای غصه دریا غصه‌دار می‌شود و به دریایی که حالا کوه زباله نام گرفته، می‌اندیشد.

این شاعر ادامه داد: در موضوع نیایش با خدا، تمام نعمت‌های پروردگار را مثل باد، برف، آب و هوا به صورت فرشته‌هایی معرفی کرده‌ام که همه در حال خدمت به بشریت هستند و خداوند آنها را برای رفاه و آسایش ما خلق کرده است.

وی همچنین در سخنانش با اشاره به اینکه کتاب «فرشته‌های برف» به سوالات رایج کودکان هم پرداخته است گفت: اینکه مار به عنوان حیوانی که روی شکم می‌خزد چطور فرزندان خود را نوازش می‌کند و آنها را می‌بوسد یا اینکه چرخش زمین به دور خورد چطور اتفاق می‌افتد و چطور کوه‌ها، طبیعت و خانه‌ها وارونه نمی‌شود، از جمله سوالاتی است که اکثر کودکان از بزرگترها می‌پرسند و در «فرشته‌های برف» هم مطرح شده است.

زرنشان تاکید کرد: قرار گرفتن این مضامین در کنار هم، صرفا بر اساس سوالاتی است که بچه‌ها از والدین خود می‌پرسند و من فکر کردم بهتر است که چنین مواردی را شاعرانه کنیم و در قالب خط علمی پیش نرویم بلکه با استفاده از شعر تلنگری به کودکان بزنیم و با ایجاد سوال حس کنجکاوی بچه‌ها را تحریک کنیم تا خودش به دنبال پاسخ سوالاتش رود.

وی یادآور شد: تلنگر وارد شده در پی پرداخت شاعرانه به موضوعات مختلف، باعث می‌شود تا کودک در پی جواب به سوالات ذهنش باشد و به مطالعه علاقه‌مند شود. از زاویه‌ای دیگر هم این کتاب نگاه کودکان را به مسائل مختلف دقیقتر و کنجکاوانه‌تر می‌کند.

شاعر کتاب «فرشته‌های برف» درباره تصویرسازی این اثر اظهار کرد: اگرچه در توضیحات، کتاب برای مخاطب بالای ۵ سال معرفی شده اما به نظرم این کتاب برای گروه سنی الف و ب است. بچه‌های امروز نسبت به نسل‌های قبل باهوش‌تر شده‌اند و از نظر ذهنی، پختگی رفتار و فکری در سطح بالاتری قرار دارند به طوریکه طرح جلد و عنوان کتاب برای مخاطب امروزی بسیار اهمیت پیدا کرده است. این دو گزینه آنها را مشتاق به خواندن آن کتاب می‌کند و اگر زنگ‌آمیزی و طرح جلد وعنوان اثر برایشان جذاب باشد  آن را تورق کنند و بعد از دیدن تصاویر و برقراری ارتباط، کتاب را انتخاب و خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: هرچه تصویرسازی و نام کتاب از نظر کودکان جذابتر باشد، فروش آن اثر هم بیشتر می‌شود.

«فرشته‌های برف» تخیل قوی دارد و من هم سعی کردم تا با المان‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌شود، تصویرسازی بهتری داشته باشم. من قصد کنجکاو کردن کودکان را داشتم و فکر کردم حتی عنوان «فرشته‌های برف» هم در همین راستا به جذابیت اثر می‌افزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha