۱۴۰۲.۱۲.۰۱

نشست دستگاه شناسی معماری ایرانی با حضور چهره هنر انقلاب اسلامی استاد غلامحسین معماریان در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست دستگاه شناسی معماری ایرانی توسط مدرسه معماری ایرانی روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری واقع در انتهای خیابان فلسطین جنوبی کوچه لقمان‌الدوله با حضور استاد غلامحسین معماریان عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد.

در این نشست، این چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱، با توجه به مطالعه تاریخ معماری رویکردهای تسلسلی-تاریخی شیوه شناسی یا سبک‌شناسی و گونه شناسی، رویکردهای رایج را به چالش کشیده و به‌ نقد و بررسی دستگاه شناسی در معماری ایرانی با رویکردی نوین که دغدغه تداوم هویتی معماری ایرانی است، می‌پردازد.

همچنین استاد معماریان در نشست دستگاه شناسی معماری ایرانی با الهام از موسیقی و با بیان این که در موسیقی ایرانی دستگاه‌ها عامل حفظ تداوم آن تا به امروز بوده‌اند به تشریح قالب‌هایی در معماری ایرانی خواهد پرداخت که بر اساس آن می‌توان نقشی مشابه دستگاه‌های موسیقی برای آنها متصور شد.

وی علاوه بر این باتوجه به دستگاه رویکردی کل‌نگر در معماری را بیان خواهد کرد که در معماری ایرانی کلیت یک دستگاه در طول زمان فارغ از کارکرد آن حفظ شده است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با مقایسه دو مقوله بالا نظریات خود را بر این مبنی بیان می‌کند که در موسیقی ایرانی دستگاه‌ها از کنار هم آمدن گوشه‌ها و در معماری از محوریت واحدهای فضایی چون گنبدخانه، ایوان، تالار ستون‌دار و ترکیب آن‌ها به وجود می‌آیند.  هر کدام از واحدهای فضایی سازنده دستگاه‌ها، پیشینه دیرینی در تاریخ کهن ایران دارد که نشانگر صحت تأثیر رویکرد دستگاهی بر تداوم در معماری ایرانی است.

درنهایت این نشست به علاقه‌مندان یادآور می‌شود که دستگاه شناسی با تأکید بر کلیت طرح بنا، فراگیری معماری ایرانی را برای دانشجویان ساده‌تر خواهد کرد.

لازم به ذکر است ورود برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان بوده و رزرو الزامی است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۶۴۸۴۰۰۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به سایت مرکز به آدرس www.irac.ir مراجعه فرمایید.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی مرکز معماری اسلامی در روز برگزاری نشست از لینک ورود وبینار اطلاع حاصل کنند.

نشست دستگاه شناسی معماری ایرانی برگزار می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha