۱۴۰۲.۱۱.۲۹

مستند «فیدوس» ساخته نوید جمالی به تهیه‌کنندگی سیدمهدی ابطحی فعالیت‌های کادر پالایشگاه نفت آبادان از دهه ۵۰ تا امروز را روایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سید مهدی ابطحی تهیه کننده مستند «فیدوس» در مورد این مستند گفت: ما در بحث تحقیقات و مصاحبه‌های تاریخ شفاهی و انقلاب و دفاع مقدس طی فعالیتهایی که در حوزه هنری داشتیم به سوژه‌ها و روایت‌های متنوعی در سراسر کشور دست پیدا کردیم که یکی از جاهایی که روایت‌های ناب و بکری در این حوزه دارد، استان خوزستان است.

ابطحی با تاکید بر اینکه «فیدوس» صرفا مطرح کردن یک تیتر و ایده برای فعالان فرهنگی هنری و همچنین تلنگری برای اصحاب رسانه است تا متوجه شوند چنین ظرفیتی موجود است و قابلیت کار کردن دارد، گفت: فضای تحقیق، تولید و تدوین این کار حدود ۱۰ روز طول کشید اگرچه عقبه و پیشینه پژوهشی و تحقیقاتی هم در این زمینه وجود داشته ولی به همت حوزه هنری و مدیرعامل پالایشگاه نفت و روابط عمومی آن این اتفاق رقم خورد و ما برای رسیدن به این اتفاق به «فیدوس» رسیدیم که آژیری برای شروع کار پالایشگاه است.

وی درباره اهمیت و نقش خوزستان در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: به واسطه فعالیتهای گسترده‌ای که در استان خوزستان چه در برهه تاریخ معاصر و فرآیند مبارزات انقلاب اسلامی و سالهای اخیر وجود داشته،چند رویداد و اتفاق جذاب در آن منطقه رخ داده که باعث شده جغرافیای آبادان و خرمشهر برای من جذابیت بیشتری پیدا کند. در این منطقه بحث نفت و پالایشگاه نفت روایت های متعددی دارد و شاید کمتر کسی بداند که شهید نواب صفوی به عنوان یکی از پیشقراولان انقلاب اسلامی کارگر پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

وی اولین حرکت انقلابی را در اعتراض به حق‌کشی که یک مستشار انگلیسی نسبت به یک کارگر داشته، انجام داده است و بعد از آن به نجف فرار می‌کند و طلبگی را آغاز می‌کند. بر همین اساس شروع فعالیت‌های انقلابی نواب صفوی از پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

ابطحی همچنین تاکید کرد: آنچه ما در مستند «فیدوس» به دنبال آن بودیم برش روایی مختصری از فعالیت‌های کادر پالایشگاه نفت آبادان در دهه ۵۰ و ماه‌های منجر به پیروزی انقلاب اسلامی بوده است چراکه یکی از اتفاقات بزرگی که در مبارزات انقلابی کمر حکومت پهلوی را شکست اعتصاب کارگران نفت پالایشگاه نفت آبادان بود که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: اینکه چطور با وجود فشارهای امنیتی و حکومتی این اعتصاب و مبارزه کارگران پالایشگاه نفت اتفاق افتاده روایتی است که در «فیدوس» شاهد هستیم.

وی با یادآوری اینکه رسالت «فیدوس» بیدار کردن کارگران شهر بوده تاکید کرد: نقش پالایشگاه آبادان در انقلاب اسلامی همچون «فیدوس» در بیداری کارگران است یعنی فیدوسی بوده که به صدا در آمده و باعث شروع اعتراضات و تسری آن به کل کشور شده است.به عبارتی دیگر فیدوس نوای پنهانی در گوش آزادگان تا ابد است.

ابطحی خاطرنشان کرد: فیدوس نماد بیدار کردن مردم برای حرکت است. در شهر آبادان غیر از کارگران دیگر افراد هم صدای فیدوس را می‌شنیدند و حتی دانش آموزان هم با صدای آن بیدار می‌شدند و به مدرسه می‌رفتند. فیدوس وسیله مکانیکی بوده که با قدرت بخار به صدا در می‌آمده است.

وی همچنین تشریح کرد: مستند«فیدوس» چهار راوی دارد که افرادی هستند که حاضران در تجمعات و اعتصابات و فعالیت‌های انقلابی پالایشگاه بوده‌اند و روایت می‌کند که اولین جرقه‌های مبارزات از کجا شروع شد و حضور بزرگان و مسئولان کشوری و درگیری‌ها وبازداشت‌ها و نوع و تفاوت فعالیت‌ها و هرآنچه که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد را تشریح می‌کند. این روایت به روایت امروزی پالایشگاه ختم شده و به اتفاقات متفاوتی که در دهه ۵۰ افتاده و اینکه نیروی ایرانی پای کار آمده و طرح‌های اجرایی مختص مهندسان ایرانی است که در پالایشگاه نفت آبادان پرورش پیدا کرده‌اند، می‌پردازد.

وی در سخنانش برای تاکید بیشتر بر نقش پالایشگاه نفت آبادان به این نکته اشاره کرد که یکی از نکات جالب که در این مستند هم به آن اشاره شده این است که با وجود پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در ۲۵ بهمن ماه هم از پالایشگاه نفت آبادان شهید دادیم.

تهیه کننده «فیدوس» اظهار کرد: در این مستند مالک حدپور سراج به عنوان یک آبادانی راوی و میزبان است. دلیل انتخاب وی هم این بود که سراج هنرمند و بازیگر است و از آبادانی‌هایی است که از آن ایام خاطره دارد و با این فرهنگ آشنا است و با کارگران پالایشگاه و نفت و فیدوس زندگی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha