۱۴۰۲.۱۲.۰۷

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از اجرای نمایش «نوزده، نود و نه» نوشته و کاری از ایوب آقاخانی با موضوع کرونا تا ۲۴ اسفند ماه در تالارچهارسو تئاترشهر خبر داد.

کوروش زارعی در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری درباره پروسه تولید نمایش «نوزده، نود و نه» نوشته و کاری از ایوب آقاخانی گفت: با پایان دوره شیوع ویروس کرونا، جلسه‌ای با حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم. وی در این دیدار بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید ماجرای کرونا سوژه تولیدات هنری فیلم مستند، سریال، تئاتر و.. شود، تاکید داشت و همین امر ما را به فکر نگارش نمایشنامه‌ای با این موضوع و بعد تولید آن انداخت.

وی ادامه داد: به دنبال اجرای این طرح، به ایوب آقاخانی در دفتر مطالعات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری رسیدیم و از وی خواستیم نمایشنامه جامع و خوبی درباره کرونا بنویسد. ایوب آقاخانی نمایشنامه «نوزده نود و نه» را درباره ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری که در این حوزه جنگیدند و این ویروس را ریشه‌کن کردند، نوشت.

زارعی اظهار کرد: امسال توانستیم برای تولید و اجرای «نوزده، نود و نه» بودجه‌ای در نظر بگیریم و تولید آن را آغاز کنیم تا این اثر ۱۹ بهمن ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه رود.

وی در ادامه با یادآوری اینکه نمایش «نوزده، نود و نه» تولید حوزه هنری است بیان کرد: این اثر، نمایشی متفاوت با فضایی جادویی است و به نظرم نسبت به آنچه درباره کرونا دیده‌ایم بسیار منسجم‌تر و با ویژگی فنی و محتوایی قوی‌تری اجرا می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اجرای این نمایش اظهار کرد: پیش فروش بلیت نمایش «نوزده، نود و نه» در سایت تیوال آغاز شده و این نمایش تا 24 اسفند ماه با بازی ویدا جوان، سپند امیر سلیمانی، الهه شه‌پرست، ابوالفضل جمشیدی و میثم میرزایی میزبان مخاطبان خود در تالار چارسو خواهد بود.

وی درخصوص مکان اجرای این اثر نمایشی نیز تشریح کرد: نگاه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به اجرای آثار نمایشی این است که تئاترهایی که به لحاظ محتوایی امکان اجرا در دیگر سالن‌ها را دارند، تولید هنرمندان حرفه‌ای هستند و می‌توانند مخاطب را راحت‌تر به سالن تئاتر بکشانند را در سالن‌های خارج از حوزه هنری روی صحنه ببریم و همچون کمپانی‌های تئاتر عمل کنیم و نمایش‌ها را محصور به تالارهای خود نکنیم.

زارعی با یادآوری اینکه نمایش «یادگار» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا و نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری از تولیدات حوزه هنری بودند که پیش از این در سالن‌های دیگر نمایشی روی صحنه رفته‌اند، گفت: ما می‌خواهیم برای میدان دادن به گروه‎های جوان سالن‌های نمایشی حوزه هنری را به گروه‌های جوان اختصاص دهیم و زمینه را برای آزمون و خطای هنرمندان جوان‌ تئاتر فراهم کنیم و تئاترهای تولیدشده هنرمندان حرفه‌ای خود را در دیگر سالن‌های‌تئاتر تهران به منظور تعامل بیشتر با مجموعه‌های هنرهای نمایشی بیرون از حوزه هنری اجرا کنیم.

ایوب آقاخانی پیش از این در جلسه رونمایی از نمایشنامه «نوزده، نود و نه» گفته بود که «در زمان مطرح شدن این پیشنهاد تمام هراسی که تجریه کردیم از ماجرای ماسک و الکل گرفته تا ماجرای مافیای رساندن ماسک و الکل به جامعه و پانومی که مردم تجربه می‌کردند را بیشتر از هر چیز به یاد داشتم و وقتی هم که کوروش زارعی ذهن من را برای نوشتن نمایشنامه فعال کرد جز هراس چیزی در یادم نبود. بجای نمایش ایثارگری کادر درمان که با وجود واقعی بودنش اما شکل تشریفاتی در آثار تولیدی پیدا کرده بود، این نمایشنامه را با محوریت هراس ناخوانده‌ زاده در زندگی‌مان طراحی کردم که خود به خود به مرزهای جدیدی از نظر ژانر رسید یعنی نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی  محور داستان گویی عمیقا رئالیستی را تعقیب نمی‌کند اما از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.»

وی همچنین «نوزده، نود و نه» را نمایشنامه‌ای معرفی کرده بود که از ابتدا طوری نوشته شده که حتی وقتی دوره کرونا تمام شد باز بتوان به سمتش رفت و آن را روی صحنه برد.

گفتنی است، نمایش «نوزده، نود و نه» نوشته و کاری از ایوب آقاخانی از ۱۹ بهمن ماه تا ۲۴ اسفندماه  ساعت ۲۰ در تالارچهارسو تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha