۱۴۰۲.۱۱.۱۱

سمیه دهقان‌زاده-خبرنگار؛ حوزه هنری انقلاب اسلامی که این روزها با شش محصول در فجر۴۲ حضور دارد، در دهه اخیر راهی پرفرازوفرود را در ساخت فیلم و حضور در جشنواره فیلم فجر طی کرده است؛ راهی که با درخشش «حوض نقاشی» آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

حوزه هنری انقلاب اسلامی که این روزها با شش محصول در فجر۴۲ حضور دارد، در دهه اخیر راهی پرفرازوفرود را در ساخت فیلم و حضور در جشنواره فیلم فجر طی کرده است؛ راهی که با درخشش «حوض نقاشی» آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. در آستانه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بر آن شدیم مروری بر حضور ۱۰ساله حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم و کارنامه محصولات این سازمان را از نظر بگذرانیم.

«حوض نقاشی» و شگفتی فجر ۳۱
«حوض نقاشی» ساخته مازیار میری، به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و محصول حوزه هنری است که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برای تماشاگران به نمایش درآمد. این فیلم داستان یک زوج کم‌توان ذهنی را روایت می‌کند که یک پسربچه سالم دارند و زندگی آن‌ها به دلایلی با چالش روبه‌رو می‌شود ولی موفق می‌شوند با همدلی بر این مشکلات پیروز شوند. این پیروزی نه تنها در جهان فیلم بلکه در بخش سودای سیمرغ فجر۳۱ هم اتفاق افتاد و این فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را در این دوره از این جشنواره به خود اختصاص داد. «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی و «خسته نباشید» ساخته محسن قرایی دو فیلم دیگر حوزه هنری در فجر۳۱ بودند.

فجر ۳۲ و فرشته‌هایی که باهم آمدند
اما در دوره سی‌ودوم فیلم فجر، حوزه هنری فیلم‌هایی با محوریت‌های متفاوت روی پرده برد. نخست «میهمان داریم»، فیلمی به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که درباره خانواده‌ای است که سه پسرشان در جنگ شهید شده‌اند و تصمیم می‌گیرند از پسر چهارم که جانباز قطع نخاعی است در خانه پرستاری کنند. دومین فیلم حوزه نیز «فرشته‌ها باهم می‌آیند» ساخته حامد محمدی است که داستان روحانی جوانی را روایت می‌کند که همزمان صاحب سه دختر شده است.

فجر ۳۳ و «مزار شریف»
«مزار شریف» محصول حوزه هنری در فجر۳۳ را عبدالحسین برزیده ساخته و داستان حمله نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان و شهادت ۱۰نفر از کارکنان کنسولگری را روایت می‌کند.

حوزه هنری با «دختر»‌ی دوست‌داشتنی در فجر ۳۴
«دختر» ساخته رضا میرکریمی است که در فجر۳۴ توانست در هفت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود و در رشته موسیقی سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند. «دختر» روی محور چالش‌های یک دختر دانشجو با پدرش می‌چرخد، این فیلم تیرماه۱۳۹۵ روی پرده رفت و توانست ۳میلیارد تومان بفروشد.

فجر ۳۵ و «ماجرای نیمروز»
فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و با مشارکت حوزه هنری ساخته شده و در جشنواره فجر۳۵ به نمایش درآمد. این فیلم سه سیمرغ بلورین در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد. «ماجرای نیمروز» به وقایع بعد از خرداد۱۳۶۰ و عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری و ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه می‌پردازد.

فجر ۳۵ حوزه هنری با مرتضی
فیلم «بیست‌ویک روز بعد» ساخته سیدمحمدرضا خردمندان و محصول سازمان توسعه سینمایی سوره است که در فجر۳۵ به نمایش درآمد. این فیلم، ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» است.

فجر ۳۶ و سروی سرفراز
«سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و با مشارکت حوزه هنری ساخته شده است. این فیلم در فجر۳۶ به نمایش درآمد و سیمرغ زرین بهترین نگاه ملی و دو سیمرغ بلورین را در بخش‌های بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری به خود اختصاص داد. در «فیلم سرو زیر آب» پدری به دنبال ردی از فرزند مفقودشده‌اش، به اهواز می‌رود، اما انگار جسد پسری با همین نام که قابل شناسایی نبوده، پیش‌تر به خانواده شهیدی همنام سپرده شده است.

فجر ۳۷ و فیلمی که دیدنش جرم دارد!
«دیدن این فیلم جرم است» فیلمی در ژانر سیاسی به کارگردانی و نویسندگی رضا زهتابچیان و محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است. این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

با «مصلحت» در فجر ۳۹
فیلم «مصلحت» ساخته حسین دارابی و از محصولات حوزه هنری در فجر ۳۹ بود. این فیلم در هفت رشته نامزد شد و سیمرغ بهترین کارگردان اول را از آن خود کرد. داستان این فیلم روایت قرارگرفتن یکی از مسئولان اوایل انقلاب در دوراهی زنده ماندن پسرش یا برقراری عدالت است.

فجر ۴۰ و سیمرغ‌هایی بر شانه حوزه هنری
«دسته دختران» ساخته منیر قیدی از آثار حوزه هنری در فجر۴۰ است؛ فیلمی زنانه در جریان جنگ تحمیلی. این فیلم سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری و بهترین طراحی صحنه رفت و در بخش بهترین نقش مکمل زن دیپلم افتخار را دریافت کرد. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، یک فیلم شاداب خانوادگی است که در کنار طرح مصائب در تقابل با نگاه سیاه‌نمایان موسوم، می‌خواهد به مشکلات بخندد. این فیلم توانست سیمرغ بهترین چهره‌پردازی چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. با این فیلم، نادر سلیمانی توانست سیمرغ بهترین نقش مکمل را به دست آورد.

فجر ۴۱ «در آغوش درخت»
در فجر ۴۱ «در آغوش درخت» در شش بخش نامزد شد و سیمرغ بهترین موسیقی و بهترین فیلمنامه متن را از آن خود کرد و در بخش بهترین فیلم، دیپلم افتخار دریافت کرد؛ و اکنون در آستانه یک آغاز حال در فجر۴۲، حوزه هنری با سه فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «آسمان غرب» ساخته محمد عسکری و «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر۴۲ مشارکت دارد. دو فیلم «باغ کیانوش» و «آپاراتچی» در بخش فیلم‌های اول و انیمیشن «رؤیاشهر» نیز در بخش ویژه پویانمایی این جشنواره نمایش داده می‌شوند و باید منتظر ماند و دید این بار حوزه هنری، در کدام آثارش شگفتی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha