۱۴۰۲.۱۱.۱۰

نمایشگاه عکس «شاهدِ شهر؛ عکس‌های محمدباقر قاسم از نهضت انقلاب اسلامی در سمنان» امروز۱۰ بهمن‌ ماه با حضور مرتضی سرهنگی، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، اصغرزاده رئیس حوزه هنری استان سمنان، نماینده ولی فقیه در استان سمنان و جمعی از هنرمندان در گالری «خانه» افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نمایشگاه که شامل ۴۰ عکس سیاه و سفیدی است که محمدباقر قاسم در سال ۱۳۵۷ از تظاهرات مردم، تشییع پیکر دو نوجوان شهید، ابراز شادی مردم از بازگشت رهبر انقلاب، پاکسازی اماکن عمومی از اقلام و ابزار غیرشرعی عکاسی کرده، وقایع شهر سمنان را از لنز دوربین قطع متوسط ۶ در ۶ روایت می‌کند.

فکر نمی‌کردم آثارم روایتگر تصویری وقایع انقلاب شود

او با حضور در آیین افتتاحیه این نمایشگاه درباره عکس‌هایی که به نمایش در آمده، گفت: ۱۸ ساله بودم که قیام‌ها و راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی شروع شد و از آنجا که علاقه زیادی به عکاسی داشتم، عکس‌برداری از مردم شهر سمنان را شروع کردم. تمام عکس‌ها را با عشق و علاقه‌ای که به عکاسی داشتم گرفتم و هرگز فکر نمی‌کردم آثارم در قالب نمایشگاه روایتگر تصویری وقایع انقلاب شود.

وی ادامه داد: «شاهدِ شهر؛ عکس‌های محمدباقر قاسم از نهضت انقلاب اسلامی در سمنان» شامل ۴۰ عکس از حال و هوای محله مرکزی شهر سمنان است که دوستان حوزه هنری آنها را در گالری خانه عکاسان به نمایش گذاشته‌اند. در میان عکس‌هایی که روی دیوار رفته، تصاویری از اولین وقایع شهر سمنان همچون اولین انتخابات و اولین فعالیت‌های جهادی  به چشم می‌خورد.

 نمایشگاه «شاهد شهر» راوی نهضت انقلاب اسلامی در سمنان

محمدباقر قاسم با اشاره به یک یک عکس‌هایی که در قطع بزرگ چاپ شده‌اند اظهار کرد: این تصاویر نمونه کوچکی از اتحاد و همدلی مردم و نقش روحانیت است که صف اول وقایع تاریخی سال ۱۳۵۷ را رقم زدند. در این تصاویر مثلث اتحاد مردم، انقلاب و اسلام که ریشه گرفته از انقلاب اسلامی است کاملا محسوس است.

وی در اشاره به اهمیت این نمایشگاه بیان کرد: در میان مجموعه عکس‌هایی که بازدیدکنندگان در گالری خانه عکساسان شاهد خواهند بود، برخی از عکس‌های نمایشگاه تاکنون منتشر و دیده نشده‌اند و بخشی دیگر تصاویری هستند که در کتاب «تجسم یک باور» هم به چاپ رسیده‌اند.

اسناد تاریخی از وقایع دوره انقلاب در سمنان

قاسم حاج محمدی که سالها در حوزه جنگ و انقلاب  عکاسی کرده یکی از بازدیدکنندگان مجموعه تصاویری است که در قالب نمایشگاه «شاهد شهر» روی دیوار رفته است. او با ورود به گالری خانه عکاسان به تماشای تصاویر ایستاد و پس از دقایقی تامل و نظاره گفت: من به عنوان عکاس خبری انتظار نداشتم که آن زمان و با شرایط امنیتی که در شهرهای کوچکتر وجود داشت، چنین عکس‌هایی گرفته شده باشد.

وی اضافه کرد: عکس‌ها با اینکه توسط عکاس ۱۸ ساله و با دوربین بسیار ساده، عکاسی شده اما کادربندی خوبی دارد. تصاویر نشان می‌دهد که عکاس دید خوبی نسبت به مسائل آن دوره داشته و موضوعات را به خوبی دسته‌بندی کرده است.

حاج محمدی همچنین اظهار کرد: من به عکس انقلاب علاقه‌مند هستم و معمولا کارهای عکاسی را هم دنبال می‌کنم اما تاکنون عکس انقلاب را از شهرها و استان‌های دیگر ندیده بودم و در تهران کمتر به چنین عکس‌هایی پرداخته شده و این اتفاق امروز به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی روی داده است.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه «شاهد شهر» برای وی به عنوان فردی که سالها عکاسی کرده‌ بسیار جالب و دیدنی بوده گفت: این عکس‌ها سند تاریخی از وقایع دوره انقلاب در سمنان است و به خوبی حضور مردم و اتفاقات آن ایام را نشان می‌دهد.

 نمایشگاه «شاهد شهر» راوی نهضت انقلاب اسلامی در سمنان

نمایشگاه عکس «شاهدِ شهر» از چهارشنبه ۱۱ بهمن تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ الی ۱۹ در گالری  «خانه» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان بازدیدکنندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha