۱۴۰۲.۱۱.۰۲

«نقاشی و اعتراض» نوشته محمدرضا وحیدزاده با نگاهی به زندگی و آثار ده نقاش معترض معاصر جهان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کتاب «نقاشی و اعتراض» دومین مجلد از مجموعه کتاب‌های «هنر اعتراضی جهان» در پژوهشکدة فرهنگ و هنر اسلامی است که در هر مجلد از این مجموعه به 10 هنرمند یا اثر هنری برجسته در حیطه هنر اعتراضی معاصر جهان پرداخته می‌شود.

این کتاب «نقاشی و اعتراض» شرح زندگی و زمانه و آثار ده تن از جنون‌مندترین و ارجمندترین هنرمندان معاصر است که هنرشان آینه وجود متعهد و مسؤلشان بوده است؛ هنرمندانی که‌ فارغ از هر مذهب و باور و مسلکی که داشته‌اند، آنی در برابر ناراستی و کج‌روی و بی‌عدالتی، به ویژه مظهر تامه آن یعنی امپریالیسم جهان‌خوار، ساکت ننشسته‌اند.

برخی از چهره‌های معرفی شده در این مجموعه مانند دیگور ریورا، اتو دیکس و هانیبال الخاص برای مخاطب فارسی‌زبان، چهره‌های آشنا و شناخته‌شده‌ای هستند؛ اما درباره برخی‌ها مانند لئون گالوب، فیت رینگولد و فرناندو بوترو اطلاعات کمتری در زبان فارسی می‌توان سراغ گرفت و بسیاری از آن‌چه در ارتباط با آن‌ها در این مجموعه گرد آمده، تا آن‌جا که نویسنده اطلاع دارد، بدون پیشینه است. در این میان از هنرمندانی چون ایری و توشی ماروکی، آلبرت تاکر، سلیمان منصور و پیتر هاوسون نیز می‌توان به عنوان چهره‌هایی یاد کرد که تقریباً برای نخستین بار معرفی می‌شوند.

پیش از این کتاب «شعر و اعتراض» از همین مجموعه منتشر شده بود.

برای تهیه کتاب می‌توانید از طریق سایت‌های www.shpo.rcica.ir, www.sooremehr.ir و www.bookroom.ir اقدام کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha