به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست خبری با رونمایی از تیزر رویداد ملی «سفر قهرمان» آغاز شد و سجاد عباسی معاون حوزه هنری کودک و نوجوان و دبیر رویداد ملی «سفر قهرمان» با اشاره به رویداد ملی استاپ موشن گفت: در حوزه هنری کودک و نوجوان به یک متدی تحت عنوان «مسیر رشد و تولید» رسیدیم و سال گذشته هم که رویداد استاپ موشن برگزار شد در قالب «مسیر رشد و تولید» تعریف شد.
وی ادامه داد: «مسیر رشد و تولید» مسیر یک پروسه است و تولید به عنوان یک هدف غایی مطرح نیست بلکه به عنوان بخشی از کار کمک میکند تا فرآیند توانمندسازی اتفاق افتد و نوجوانان بتوانند با هنر مسئله محور آشنا شوند.
معاون حوزه هنری کودک و نوجوان با اعلام اینکه ما نوجوانان را نوهنر خطاب میکنیم چراکه در ابتدای مسیر هنرمند شدن هستند بیان کرد: ما کمک میکنیم فرآیند هنرمندسازی برای نوهنران اتفاق افتد و اثر هنری به خروجی مشخصی برسد.
وی با اشاره به فعالیت آتلیه نوجوان استاپ موشن که به صورت هدفمند کار میکند اظهار کرد: امسال مسیر رشد و تولید را مسئله محور کردیم و اسم آن را «سفر قهرمان» قرار دادیم یعنی علاوه بر شناسایی نوجوانان مستعد، فرآیند رشد نوهنران را با محوریت مسئله و قهرمان پیگیر هستیم.
عباسی هدف از برگزاری رویداد «سفر قهرمان» را شناسایی شبکهای از نوهنران مسئله محور معرفی کرد تا نوجوانان نسبت به موضوعات متعدد توانمند شوند.
وی ادامه داد: در ماجرای سفر قهرمان به این موضوع فکر کردیم که شاید نوجوان تصویر واضحی از آینده ندارد یا تصویر او از آینده مخدوش است بنابراین خواستیم تا آیندهای را متصور شود، پس در این مسیر قهرمانی احتیاج است که میتواند هرفردی باشد. نوجوان علاوه بر آنکه میتواند خود قهرمان باشد، باید قهرمان آینده را تصویر کند. شعار ما در این کمپین «قهرمانان باز میگردند» است چراکه معتقدیم زمین از حجت خدا خالی نمیماند و احتمالا حجت خدا با لشگری از قهرمانان میآیند و خود حجت قهرمان قهرمانان است. ما میخواهیم قهرمانان طراز را برای بچهها تعریف کنیم.
دبیر رویداد ملی سفر قهرمان با تاکید بر اینکه تعریف ما متفاوت از تعریف قهرمان هالیوود است افزود: ما قهرمان را کسی میدانیم که هم زیست شرقی دارد و هم برخاسته از اقلیم خود است و در مسجد، مدرسه و محله خود زندگی میکند و ویژگی انسان معمولی را دارد اما آنچه او را متفاوت میکند چیزهای اکتسابی است که بر حسب اتفاق برایش حادث نمیشود مثلا اسلحهای ندارد که همه مشکلات دنیا را حل کند، شنل قرمز ندارد یا عنکبوتی او را نیش نمیزند و قهرمانی را به عنوان شغل در نظر ندارد بلکه به صورت تدریجی به قهرمان تبدیل میشود. او ویژگی اخلاقی خاص خود را دارد و در زمانیکه احساس میکند کار خود را انجام میدهد و مسیر قهرمانی را طی میکند.
سفر قهرمان سفر درونی قهرمان است
وی در این نشست خبری گفت: سفر قهرمان سفر درونی قهرمان است که ما در تلاش هستیم به نوجوان امروز معرفی کنیم و برای این موضوع معضل اساسی همیشه محتوا است بنابراین زمینهای را ایجاد کردیم تا نوجوان در زمان مراجعه به سایت آرتین و ثبت نام با مجموعهای از محتوا روبهرو شود. این محتوا در چند بستر است که یکی از آنها به صورت مکتوب است و از طریق کتاب نوجوانان را با قهرمانان آشنا میکنیم. همچنین مجموعه ای از تولیدات و هر چه حول این شخصیت تولید شده در دسترس بچهها قرار میدهیم تا معضل کمبود محتوا را رفع کنیم.
دبیر رویداد ملی سفر قهرمان ادامه داد: ما به عنوان منبع «قصه فرماندهان» را در نظر گرفتهایم که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرد و به ۴۰ شخصیت سردار دوره دفاع مقدس را در بر میگیرد.مجموعه اطلاعات از ۴۰ شخصیت قهرمان در سایت آرتین هم قابل دسترس است.
وی همچنین در سخنانش یادآور شد: در کنار تولیدات و کمپین، موارد حاشیهای هم وجود دارد که برای نزدیک شدن نوجوانان به فرآیند رویداد و اشراف بیشتر روی موضوع آن کمک میکند. موضوع جدی در سفر قهرمان بحث محتوا است و از سه ضلع موقعیت، کاراکتر و کنش قهرمانانه است ما شخصیت را به نوجوانان معرفی میکنیم و محتوا را در دسترس آنها قرار میدهیم.
عباسی اظهار کرد: در حوزه موقعیت که ضلع دوم ماجرای سفر قهرمان است کمک میکنیم و مجموعهای از موقعیتها را در اختیار نوجوانان قرار دهیم که موقعیتها در دو بخش گذشته و آینده است و نوجوانان باید قهرمانان در گذشته را تصویر کنند و با کنشی که انتخاب کردهاند به قهرمانان در آینده نسبت بگیرند و قهرمان را در آینده تصویر کنند.
محور اصلی سفر قهرمان
دبیر رویداد ملی سفر قهرمان اعلام کرد: محور اصلی سفر قهرمان، استاپ موشن، کمیک استریپ و پرهخوانی و نقالی است و دلیل انتخاب این محورها هم چندوجهی بودن این هنرها است که در مواجهه با نوجوان امکان تولید راحتتری دارند برای مثال در استاپ موشن دوستان با نور و ... درگیر هستند و این موضوعی است که نوجوان صرفا درگیر تولید نمیشود و این به ارتقای هنری او کمک میکند.
فرآیند پروسه محور
وی با بیان اینکه فرآیند رویداد «سفر قهرمان» پروسه محور است که ترسیم آن مسیر رشد و تولید است در خصوص مراحل ورود به سایت و ثبتنام در آن تشریح کرد: بعد از انتخاب قهرمان و محور فرآیند مربیگری به صورت آنلاین آغاز میشود و نوهنران شروع به تولید ماجرای قهرمان میشوند و بوم گذشته تکمیل خواهد شد. در ادامه داوری مرحله اول انجام میشود و مسئولان دبیرخانه رویداد، بومهای تکمیل شده را بررسی میکنند و بر اساس نتایج داوری مرحله اول، تولیدات برتر به رویداد منطقهای دعوت خواهند شد. با برگزاری رویداد منطقهای و اردوهای سه روزه در هفت استان کشور که شامل استان گیلان، آذربایجان شرقی، همدان، خراسان رضوی و خوزستان، تهران است، تولیدات به جمعبندی میرسند و با تکمیل بوم دوم با محوریت آینده به میزبانی حوزه هنری اردوهایی در استانها خواهیم داشت که شامل کارگاههای تکمیلی و حضوری خواهد بود. در مرحله دوم و با بررسی آثار، بهترین تولیدات و تیمهای توانمند به رویداد ملی دعوت میشوند و این رویداد تیرماه و در قالب اردوی ۵ روزه در تهران برگزار خواهد شد. در ادامه نوجوانان شرکت کننده در بخش استاپموشن کار خود را در قالب بازارگاه ارائه میدهند و نوهنران در زمینه کمیک استریپ در قالب گالری و در حوزه نقالی و پردهخوانی هم در یک تلنت با موضوع آینده حضور خواهند داشت.
عباسی با تاکید بر اینکه فرآیند رشد و شکوفایی برگزیدگان ادامه خواهد داشت افزود: در قالب گروههای تخصصی فرآیند را ادامه میدهیم و توانمندسازی با پروژههای جدید ادامه خواهد یافت.
وی درباره بخش نقالی و پردهخوانی گفت: ما مجموعهای از پردهها را تولید کردیم که نوجوانان با مراجعه به سایت میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. این پردهها در خصوص قهرمانانی است که ما انتخاب کردهایم و یک مجموعه دیگر هم اضافه میشود که قهرمانان ضد استعماری است.
عباسی افزود: ما با پردهخوانی مرسوم جلو میرویم و در تلنت آینده را تعریف میکنیم و در اردوی ۵ روزه نوهنران با پرده نقالی با موضوع آینده مواجه میشوند که یک قهرمان یک مسئله را در آینده حل میکند.
دبیر رویداد ملی سفر قهرمان با اشاره به جایگاه مدارس و تعامل با آموزش و پرورش تصریح کرد: ما بعد از «هیسطوری» ارتباط سازمانی با آموزش و پرورش برقرار کردیم و اکنون دوستان در معاونت پژوهشی و سازمان دانشآموزی همراه ما هستند. قسمت جدی که در سفر قهرمان هدفگذاری کردهایم بحث هنرستانها است که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
وی افزود: در سفر قهرمان بحث جدی کمپین، روی هنرستانها است و به صورت عام از همه بچهها دعوت میکند درفرآیند رویداد باشند و ما حتما از ظرفیت آموزش و پرورش در اطلاع رسانی و کمک در برگزاری استفاده میکنیم.
عباسی در ادامه این نشست به حمایت از تولید آثار برگزیدگان پرداخت که در بخش استاپ موشن شامل ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. وی درباره زمان بندی این رویداد تشریح کرد: «سفر قهرمان» از اواخر بهمن ماه آغاز میشود و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و بعد در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رویداد را پیگیری خواهیم کرد و در تیرماه و پیش از ماه محرم رویداد ملی را در تهران برگزار میکنیم.
نظر شما