۱۴۰۲.۰۹.۲۱

ناهید منصوری- خبرنگار، انتشارات سوره مهر به تازگی کتاب «ساکن خیابان ملک» را که به خاطرات خواندنی اشرف جواهری اختصاص دارد، منتشر کرده است. این کتاب به قلم فاطمه بهبودی  است و داستان فراز و نشیب زندگی این بانوی ایرانی را برای مخاطب روایت می‌کند. به همین بهانه گفت‌وگویی با فاطمه بهبودی داشته‌ایم که می‌خوانید:

وی در پاسخ به این سوال که کتاب «ساکن خیابان ملک» از چه وجه زندگی اشرف جواهری را تشریح کرده گفت: این کتاب با محوریت خاطرات و زندگی اشرف جواهری به عنوان یکی از فرهنگیان شهر اراک و رئیس فعلی مرکز آموزش عالی فرهنگیان اراک نوشته شده و به زندگی خانم بروجردی به عنوان یک معلم در دههٔ شصت می‌پردازد.

بهبودی درباره ایده نگارش کتاب «ساکن خیابان ملک» گفت: زمانیکه سوژه نگارش خاطرات اشرف جواهری پیشنهاد شد، برای نوشتن این کتاب گفتگوی کوتاهی با این بانوی ایرانی داشتم اما مصاحبت با خانم جواهری به قدری پربار بود که تصمیم گرفتم خاطراتشان را بنویسم بنابراین فرآیند گفتگو  و نگارش کتاب را آغاز کردم وآماده‌سازی «ساکن خیابان ملک» به یک سال هم نکشید.

وی در خصوص مهمترین ویژگی اشرف جواهری بیان کرد: شخصیت پویا و فعال راوی داستان از جمله نکاتی بود که توجهم را بسیار به خود جلب کرد. اشرف جواهری به عنوان راوی «ساکن خیابان ملک» شخصیت مستقل و مهربانی دارد همچنین روحیه کمک به دیگران مؤلفه برتر این بانوی ایرانی است.

از نکات جالب و خواندنی کتاب این است که راوی بعد از ازدواج زودهنگامش، تحصیلاتش را ادامه می‌دهد و در رشته ادبیات دانشگاه اراک پذیرفته می‌شود.  او در بحبوحه انقلاب، مثل بسیاری از هم سن و سال‌هایش در راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی شرکت می‌کند و بعد از انقلاب مدیر یک مدرسه دولتی نهصد نفره می‌شود. ارتباط خوب  اشرف جواهری با دانش‌آموزان آینده روشنی را برای محصلان رقم می‌زند. تا جایی که بعد از بمباران ایران توسط عراق، او دانشجوها را به شهرهای امن می‌برد تا ادامه تحصیل بدهند و...
بهبودی در معرفی هر چه بیشتر کتاب «ساکن خیابان ملک» اظهار کرد: کتاب با کودکی راوی شروع می‌شود و بیشتر به سال‌های تحصیل وی در مدرسه و دانشگاه اختصاص دارد. تمامی خاطرات اشرف جواهری و فداکاری‌ها و ایثارش در ایفای رسالت معلمی  در ۶ فصل ارائه شده و محرز است که کتاب مستندنگاری و ناظر به خاطرات شفاهی راوی است.

نویسنده کتاب «ساکن خیابان ملک» درباره عنوان این کتاب هم بیان کرد: خیابان ملک، خیابانی در اراک است که راوی در آنجا متولد و بزرگ شده و بنابر بازه زمانی که به خاطرات اشرف جواهری پرداخته شده، این عنوان برای کتاب خاطرات وی انتخاب شده است.

کتاب «ساکن خیابان ملک» در قالب  ۲۸۸ صفحه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان در دسترس کتابخوانان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha