۱۴۰۲.۰۹.۱۹

جزئیات نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) با عنوان «سکو» امروز ۱۹ آذرماه در نشست خبری این رویداد تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ نشست خبری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) با عنوان «سکو» که با همکاری آستان قدس رضوی و مرکز نوآوری امید برگزار خواهد شد، امروز ۱۹ آذرماه با حضور قاسم صادقی، معاون پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، محمدجواد استادی، رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امین نادری، مدیر مرکز نوآوری امید و محمد آبشار، دبیر رویداد «سکو» برگزار شد.
امین نادری در ابتدای نشست گفت: ما در مرکز نوآوری امید برای شروع فعالیت رویداد «سکو» و با موضوع نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) دور هم جمع شده‌ایم. این مرکز از سال ۱۴۰۲ اولویت خود را در عرصه کودک و نوجوان گذاشته و به‌عنوان اولین شتاب‌دهنده در حوزه کودک و نوجوان، برای پذیرش محصولات در سه شکل طرح، ایده و محصول شکل‌گرفته است.
در ادامه قاسم صادقی، معاون پژوهشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس و در پنج محور موضوعی تعریف شده است که در غربالگری اولیه، آثار باید مورد تأیید قرار گیرند. موضوعات محوری این جشنواره نیز شامل توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور (همه خادم‌الرضاییم)، توسعه وقف و نذر و سوغات زائر می‌باشند.
وی افزود: جشنواره در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار می‌شود. رویداد سکو در تهران حول محور اسباب‌بازی، در قم در خانه اشراق و در تبریز با پارک علم و فناوری محور شمال غرب صنایع خلاق در نظر گرفته شده است. از دوره دوم جشنواره صنایع خلاق فرهنگی، رویداد با عنوان «سکو» به‌صورت دوسالانه برگزار خواهد شد و در واقع این رویداد در دوره اول، غربال دوسالانه است.
صادقی درباره جوایز رویداد توضیح داد: جوایز نهایی سطح یک، به میزان هشت سکه تمام بهار آزادی، سطح دو به میزان پنج سکه تمام بهار آزادی و سطح سه به میزان سه سکه تمام بهار آزادی خواهد بود. به‌احتمال زیاد نیز در بهمن‌ماه سال جاری، اختتامیه جشنواره صنایع فرهنگی خلاق عالم آل محمد (ص) را خواهیم داشت. همچنین یک سال روی این خدمات و ایده‌ها کار می‌کنیم و آن‌ها را تبدیل به محصولات قابل‌استفاده می‌کنیم که از دوره دوم نیز رویداد، به‌صورت دوسالانه برپا می‌شود.
سپس محمدجواد استادی، رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که دبیر هنری جشنواره نیز می‌باشد، گفت: مهم‌ترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی و نهادینه‌کردن آن است و بهترین زبان برای نهادینه‌کردن این گفتمان، زبان هنر است؛ از دیرباز به دلیل جهان‌شمولی و غیرمستقیم‌گویی، زبان هنر، مهم‌ترین ابزار برای امتداد مفاهیم دینی بوده است. صنایع خلاق فرهنگی می‌تواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است را در جامعه فراهم کند.
وی تصریح کرد: زنجیره‌ای از اتفاقات در بخش جشنواره جنبی با عنوان «گنجینه مهر» شکل می‌گیرد که در امتداد آن، هم به اقتصاد هنر کمک شود، هم معنا را ترویج کنیم و هم مفهوم را به سبک زندگی وارد کنیم. همچنین پارک‌های علم و فناوری، وزارت میراث‌فرهنگی و حوزه علمیه با مرکزیت آستان قدس رضوی اهتمام به برپایی جشنواره دارند و ما تلاش داریم در همان روزهای جشنواره و نمایشگاه، زمینه عقد قرارداد و تجاری‌سازی محصولات را فراهم کنیم.
استادی هم چنین گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در عرصه توسعه صنایع‌دستی منعقد کردیم تا بازار صنایع‌دستی را هم تأمین کنیم.
در ادامه نیز امین نادری درباره جوایز رویداد «سکو» گفت: کار برای امام رضا (ع) است و علاوه بر تقدیرهای مادی و حمایت‌های استارتاپی یک فرصت ویژه ایجاد کردیم که آثار برگزیده در حرم امام رضا (ع) رونمایی خواهند شد. فراخوان رویداد «سکو» از امروز منتشر شد و اواخر دی‌ماه نیز اختتامیه آن برگزار می‌شود. در نهایت اسامی نفرات برگزیده‌ اعلام و علاوه بر اعطای لوح تقدیر و تندیس، جوایزی در سه سطح بیست، پانزده و ده میلیون‌تومانی اهدا خواهد شد؛ علاوه‌برآن، فیلم‌های برگزیده از سوی مرکز نوآوری امید مورد حمایت قرار گرفته و آثار برگزیده در حرم مطهر امام رضا (ع) به نمایش در می‌آیند و جذب آثار به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل مرکز نوآوری امید همچنین توضیح داد: در حال حاضر ما دو سازوکار جدی در مرکز نوآوری امید داریم؛ اول «آزمایشگاه نوآوری» است که پذیرش طرح و ایده را دارد و شرایطی را فراهم می‌کند تا به نسخه اصلی ایده برسند. دوم «نهالستان» است که میزبانی تیم‌هایی را می‌کند که کاری برای کودک و نوجوان انجام می‌دهند و حمایت خواهیم کرد. از همین‌جا اعلام می‌کنم اگر کسی در حوزه کودک و نوجوان طرح و ایده دارد، ما از آنها حمایت می‌کنیم و در حال حاضر مرکز نوآوری امید تنها مرکزی است که این کار را انجام می‌دهد.
وی بیان کرد: تلاش داریم از تیم‌های شهرستانی نیز حمایت کنیم و در فاصله چندین ماهه چندین تیم شناسایی شدند و جلسه برگزار کردیم که حتی به مرحله عقد قرارداد هم رسیدیم. 
نادری گفت: تیم‌هایی که نیاز به استقرار و فضا دارند، ما در کارستان بهارستان میزبانشان هستیم و جنس سوم حمایت‌هایمان شبکه‌ای است که امکانات اینجا در اختیار قرار می‌گیرد.
نادری در پاسخ به پرسشی درباره بحث کپی‌رایت ایده‌های مطروحه در این جشنواره و مرکز گفت: بحث کپی‌رایت این روزها یک معضل است و واقعاً در جشنواره‌ها مشکل ایجاد می‌کند. اما از سمت ما تعهداتی درباره محرمانگی طرح‌ها ارائه می‌شود. همچنین ما منتور حقوقی و کسب‌وکار داریم که راهنمایی می‌کنند و نکته دوم درباره اجرای یک طرح است که ممکن است به ذهن چند نفر رسیده باشد.
وی درباره صادرات صنایع خلاق هم بیان کرد: اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است محصولات اسباب‌بازی هم همین‌طور است. الان ما بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در حدی به دست گرفتیم و با چند تیم هم حتی محصول به استرالیا، عمان و قطر می‌فرستیم و این جزء برنامه ویژه ما است که اولویتمان حمایت از تیم‌ها برای حضور در خارج از کشور باشد. درهرحال، در اول راه صادرات صنایع خلاقه هستیم.
در پاسخ به این پرسش، محمدجواد استادی نیز گفت: درباره حق رایت آستان قدس رضوی مکانیزمی دارد که اعتماد عمومی مردم را دارد و الان فرایندها بسیار دقیق است و اگر خدای‌نکرده لحظه‌ای اتفاقی بیفتد نهادهای نظارتی در آستان وجود دارد و سامان خواهد یافت.
وی همچنین درباره جشنواره صنایع خلاق و ارتباط آن با فضای دانشگاهی توضیح داد: در حال حاضر فضای آستان قدس و جشنواره با خود دانشگاه امام رضا (ع) مرتبط است. ما در عرصه صنایع خلاق به جز این جشنواره به انتشار کتاب هم در عرصه صنایع خلاق دست زدیم تا ادبیات در این عرصه داشته باشیم؛ بنابراین در ارتباط با فضای دانشگاه کار را جدی دنبال می‌کنیم و با دانشگاه‌های هنری کشور مرتبط هستیم. سایت جشنواره هم تا زمان برپایی جشنواره اواخر بهمن نشست‌های تخصصی در عرصه دانشگاهی برگزار خواهیم کرد.
در پایان نشست خبری نیز پوستر نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) با عنوان «سکو» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha