۱۴۰۲.۰۹.۱۱

فاطمه شعبانی، خبرنگار- همزمان با ایام فاطمیه و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نمایش آیینی «بهشت در آتش» به نویسندگی حجت‌الاسلام «سیدکاظم فلاح‌زاده» و کارگردانی «علی جاور» از ششم آذرماه به مدت پنج شب در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران روی صحنه رفته است. این اثر نمایشی با محوریت تاریخ صدر اسلام، روایتی است تاریخی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و مظلومیت ولایت بر لزوم بصیرت‌افزایی، آگاهی، دشمن‌شناسی، ولایتمداری و هوشیاری امت اسلام در برابر فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان و فتنه‌گران. نمایش فوق با نقش‌آفرینی هنرمندان و عوامل بومی شهرستان ابرکوه تولید شده است، به بهانه اجرای این نمایش با علی جاور گفتگو کردیم.

گروه مردمی

نمایش «بهشت در آتش» داستان برده‌ای به نام «سُهام» را روایت می‌کند که از سوی حضرت زهرا (س) آزاد می‌شود و به شهر و دیار خود برمی‌گردد. پس از مدتی، سهام دلتنگ مدینه و خانه حضرت علی (ع) می‌شود، اما وقتی به مدینه می‌آید با صحنه‌های دیگری مواجه می‌شود. علی جاور با بیان اینکه این نمایش ۵۵بازیگر دارد که هیچ کدام بازیگر حرفه‌ای نیستند، ادامه می‌دهد: «این گروه نمایش یک گروه مردمی از شهرستان ابرکوه است که کنار هم جمع شده‌اند و یک کار دلی انجام می‌دهند. بهشت در آتش یک نمایش آیینی- میدانی است. سال اولی که در ابرکوه کار کردیم در یک سالن ورزشی بود. سال گذشته در حسینیه‌ای در یزد اجرا داشتیم. دوستان مرکز نمایش حوزه هنری این نمایش را دیدند و مورد پسندشان واقع شد و امسال در ایام فاطمیه در تهران و فرهنگسرای بهمن اجرا داریم.» 

 نمایش بالاتر از سخنرانی 

نویسنده و سرپرست این نمایش حجت‌الاسلام «سیدکاظم فلاح‌زاده» است. به گفته جاور از اینکه یک روحانی این نمایش را نوشته است خوشحالم، حاج آقا فلاح‌زاده ادبیات نمایشی خوانده و حدود ۱۰سال است در شهرستان ابرکوه فعالیت می‌کند. پایان‌نامه ایشان درباره تاریخ اسلام بوده است و روی موضوع کاملاً اشراف دارد و به همین سبب تقریباً تمام اتفاقات نمایش به صورت کاملاً دقیق و حساب‌شده انتخاب شده‌اند. این را به فال نیک می‌گیرم که روحانیون در عرصه هنر ورود کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که یک نمایش می‌تواند بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانی باشد.» 

نمایشی مثل «بهشت در آتش» می‌تواند بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانی باشد

 اتفاق خوب

کارگردان نمایش بهشت در آتش اضافه می‌کند: «سه سال است اتفاق‌های خیلی خوبی برای من می‌افتد. شروع همکاری‌ام با این گروه اینطور بود که مادرم مبتلا به کرونا شده بود، از خدا خواستم اگر مادرم بهتر شود، کاری برای حضرت زهرا (س) انجام دهم. از قضا بعد از بهبودی مادر این توفیق حاصل و در حقیقت افتخاری نصیب من شد که سه سال است در دهه فاطمیه با موضوع حضرت زهرا (س) این کار را انجام می‌دهم. امسال که تهران اجرا داریم، دو گروه دیگر از یزد با ما تماس گرفتند که اگر می‌شود امسال کارتان را برای ما اجرا کنید. این‌ها برکاتی است که نشان می‌دهد حضرت زهرا (س) خودشان بر این مجلس نظر می‌کنند. غالباً به کارهای نمایشی نقد زیاد می‌شود، اما در این دو سال که اجرا رفتیم، خیلی کم نقد دیدم، اما بیشتر مورد تحسین قرار گرفته است و به طور کل بازخوردهای خوبی از مردم گرفتیم.»

 الگوسازی

علی جاور به استقبال پرشور و گسترده مردم استان یزد از این نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: «این اتفاق خیلی خوبی است که یک گروه شهرستانی کار مذهبی انجام می‌دهد و مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد. سال گذشته این نمایش به مدت شش شب در دو سانس اجرا شد که در مجموع ۱۲اجرا ۱۵هزار نفر از علاقه‌مندان به تماشای این اثر مذهبی و هنری نشستند. جالب بود که هرشب که از اجرا می‌گذشت، به تعداد تماشاچی‌ها اضافه می‌شد و هر شب صندلی اضافه می‌کردیم، اما باز هم تماشاچی‌ها بیشتر از ظرفیت بود، حتی یک بار نمایش را تمدید کردیم. با اجرای چنین نمایش‌هایی با رویکرد الگوسازی و فضاسازی می‌توان فرهنگ و تاریخ ناب اسلام را با ساده‌ترین بیان به صورت جذاب به نسل جدید منتقل کرد.»

این کارگردان جوان یزدی افزود: «به طور کل نمایش هزینه زیادی دارد، ولی بازیگران هیچ کدام دستمزد نمی‌گیرند، اما برای نور و صوت که از بیرون می‌آیند، هزینه می‌شود. بازیگران برای این کار از جان و دل مایه می‌گذارند. به طور مثال یکی از بازیگران پدرش مرحوم شده بود و ما شب اجرا داشتیم، بازیگر به جای اینکه به خانه برود به احترام نمایش ایستاد و شب نمایش را اجرا کرد و فردا صبح برای تشییع پیکر پدرش رفت.» 

وی در پایان اضافه کرد: «امیدوارم مردم تهران هم از ما حمایت کنند و برای دیدن نمایش بیایند و ما را نقد کنند تا روزبه‌روز نمایش بهتر شود.» 

گفتنی است؛ این نمایش به همت حوزه هنری و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. این گروه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نمایش‌های میدانی «خورشید در خرابه»، «گفت‌وگوی آب» و «علمداران» را در ابرکوه، یزد و کربلای معلی اجرا کرده است. علاقه‌مندان برای رزرو بلیت رایگان به سامانه زیر مراجعه کنند:  behesht.hozehonari.ir

نمایشی مثل «بهشت در آتش» می‌تواند بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانی باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha