۱۴۰۲.۰۸.۲۵

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگرادبی، در پنجاهمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه، که عصرسه‌شنبه‌ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، به شباهت آثارگابریل گارسیا مارکز و فردوسی پرداخت و اظهارکرد: در بسیاری از شگردها و شیوه‎ها تنها کسی که به عالم فردوسی نزدیک شده گابریل گارسیا مارکز است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک دراین باره ادامه داد: من رمان «پاییز پدرسالار» را هفت هشت بار و هربار با هدفی خاص و بیشتر به قصد کشف شگردهای مارکز خوانده ام. در یافتم فقط این نویسنده کلمبیایی است که حریف فردوسی در شگردها و تکنیک‌های داستان پردازی است. تولستوی بزرگ است اما در واقع‌گرایی خود بیشتر به طبقه برگزیده یعنی نظامیان و اشرافیت روسی نظر دارد. داستایوفسکی هم علیرغم ژرف نگری‌هایش از حیث تکنیک به شدت شلخته‌نویس است. به هرحال من مارکز را از حیث تکنیک نویسندگی ممتاز می بینم به‌ویژه بابت نزدیک بودنش به ادبیات قدیم شرق. اوهم قهرمان برخی رمان‌ها وداستان‌های بلندش را در ابتدای کار می کشد و بعد با قدرت تمام کار را ادامه می دهد مثل فردوسی در رستم وسهراب و رستم واسفندیار.

میرشکاک ادامه داد: هم حماسه سرای بزرگ ما و هم این نویسنده بزرگ کلمبیایی، علیرغم لو دادن پایان داستان با ایجاد کشش و پرسش، با توانمندی خاص مانع می شوند که خواننده از خواندن داستان منصرف شود. میرشکاک خاطر نشان کرد: چهل سال است که من هربار که رستم وسهراب ورستم واسفندیار را می خوانم علاوه برکشش این تراژدی‌ها هربار نکات تازه‌ای درآن‌ها کشف می‌کنم که برملا کننده رازهای پنهان خاصی است همچون این معنا که رستم می داند سهراب پسر اوست یا اسفندیار احتمال می دهد که به دست رستم کشته خواهد شد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه این نویسنده کلمبیایی برنده نوبل، به تنهایی باعث شهرت کشورش در جهان شده، به توصیف هنر نویسندگی مارکز پرداخت و گفت: هنوز کسی نتوانسته مچ مارکز را باز کند و کاری که در آثارش، بخصوص در رمان«صد سال تنهایی» کرده حیرت انگیز و بی‌نظیر است.

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha