۱۴۰۲.۰۷.۱۹

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در هشتمین جلسه ازفصل اول سلسله درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی، یاد گرفتن موسیقی را جزو لوازم شاعری دانست و گفت: هر چه شاعر از دانش موسیقی بیشتری برخوردار باشد، در شعرش تأثیرگذار و موفق‌تر است و موسیقی باعث پدیدآمدن وزنی درونی در شعر شاعر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، یوسفعلی‌ میرشکاک در تازه‌ترین جلسه از سلسله جلسات درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی که عصرهای سه‌شنبه هر هفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود، گفت: شاعران به واسطه یادگیری عروض، تا حدودی به موسیقی واقف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: راز موفقیت حافظ دانش موسیقی اوست و مقام شاعری‌اش به دانش موسیقی او هم ارتباط دارد.

 میرشکاک افزود: تسلط حافظ بر موسیقی، در ترکیب‌بندی شعر و الفاظ شعرش بسیار مؤثر بوده است.

وی در ادامه این جلسه به پنهان‌شدن هنرهای تحریم‌شده چون موسیقی در شعر شاعران کلاسیک فارسی اشاره کرد و افزود: جماعت شاعران و خوشنویسان ما، هنرهای تحریم شده چون موسیقی را در آثارشان تبدیل به پدیده‌ای دیگر کردند.

این شاعر و پژوهشگر فاصله‌گیری از سادگی و فطرت در هنر را به زیان هنرمند دانست و گفت: موسیقی، فطری‌ترین هنرهاست و همان‌طور که می‌دانید موسیقی شرق و غرب در همه‌جای جهان اجرا می‌شود ولی وقتی پای کلام به میان می‌آید، دیگر وضع فرق می‌کند.

میرشکاک با اشاره به پرداخت شاعران به مضامین شعر شاعران دیگر خاطرنشان کرد: اگر شاعری مضمونی از شاعر دیگر را بگیرد و بهتر به آن بپردازد، مقبول است، کما اینکه حافظ بسیار این کار را کرده و از مضامین شاعرانی چون خواجوی کرمانی و اوحدی مراغه‌ای و حتی عبید زاکانی استفاده کرده است.

وی افزود: در عالم شاعری، هر شاعری مضمونی را بهتر بیان کند، آن مضمون در واقع متعلق به اوست و هنر، کار کردن با مصالح دیگران است؛ مثل حافظ که با مصالح ساختمانی دیگران قصر می‌سازد.

 وی افزود: حافظ بارها به بازنویسی دیوان شمس تبریزی پرداخته اما یکی از هنرهای حافظ این است که می‌داند اگر وارد وزن صوفیانه شود، شکست خواهد خورد؛ کمااینکه اوزان مختلفی را هم کار کرده اما وارد این وزن نمی‌شود.

این شاعر در ادامه حافظ را نماینده انسان متعادل ایرانی دانست و گفت: هر ایرانی اگر به تعادل نفسانی برسد، دیگر دیوان حافظ از دستش نخواهد افتاد.

 میرشکاک در پایان افزود: غفلت از واقعه و توجه بیش از حد به شکل و فرم، عامل بُرد نداشتن شعر امروز ایران است.

بر اساس این گزارش، درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی، سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت ۱۷ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha