۱۴۰۲.۰۷.۰۲

جدیدترین اثر نگارگری استاد حسین عصمتی با عنوان «بنای فرهنگ» رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «بنای فرهنگ» که شامل جدیدترین اثر نگارگری استاد حسین عصمتی است 4 مهرماه ساعت 10:30  در گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا رونمایی خواهد شد.

حسین عصمتی درباره این اثر گفت: به تازگی تابلویی در ابعاد 200×160 سانت کشیده‌ام که با توجه به عنوان آن که «بنای فرهنگ است» به صورت نمادین  به ایران و فرهنگ ایرانی و دفاع از فرهنگ و تمدن ایرانی در ادوار مختلف تاریخ اشاره دارد.  

وی اظهار کرد: دلیل تصویر کردن این اثر ایجاد دوگانه‌ای است که ایران دوره باستان را در مقابل ایران دوره اسلامی قرار می‌دهد و مخاطب مجبور به انتخاب ایران باستان یا ایران دوره اسلامی یا تعلق خاطر به یک دوره می‌شود. این دوگانه، دوگانه خطرناکی است که موجب تفرقه و چالش در فرهنگ و تمدن ایرانی می‌شود.

این نگارگر در معرفص تابلو جدیدش تشریح کرد: در این اثر تصویر دو سرباز را کشیدهام که یکی پوشش هخامنشی و دیگری پوشش دوره اسلامی دارد. دو سرباز در دو طرف بنا و سردری ایستاده‌اند و از آن محافظت می‌کنند. سردری این اثر نگارگری که توسط دو سرباز محافظت می‌شو  نماد ایران است و تصاویری که بر روی آن نقش بسته از دوره‌های مختلف ایران است که نشان از این دارد که از ایران در در دوره‌های مختلف  دفاع شده است.

وی ادامه داد: در این بنا از اشعار مختلفی استفاده شده که بیشتر از حکیم ابوالقاسم فردوسی است و از جمله آن می‌توان به این شعر اشاره کرد:

که ایران چوباغیست خرم بهار

شکفته همیشه گل کامگار

پراز نرگس و نار و سیب و بهی

چو پالیز گردد ز مردم تهی

سپرغم یکایک ز بن برکنند

همه شاخ نار و بهی بشکنند

سپاه و سلیحست دیوار اوی

به پرچینش بر نیزه‌ها خار اوی

اگر بفگنی خیره دیوار باغ

چه باغ و چه دشت و چه دریاچه راغ

نگر تا تو دیوار او نفگنی

دل و پشت ایرانیان نشکنی

کزان پس بود غارت و تاختن

خروش سواران و کین آختن

زن و کودک و بوم ایرانیان

به اندیشهٔ بد منه در میان

چو سالی چنین بر تو بر بگذرد

خردمند خواند تو را بی‌خرد

من ای دون شنیدم کجا تو مهی

همه مردم ناسزا را دهی

چنان دان که نوشین روان قباد

به اندرز این کرد در نامه یاد

که هرکو سلیحش به دشمن دهد

همی خویشتن رابه کشتن دهد

حسین عصمتی همچنین تاکید کرد: در این اثر نگارگری، ابیاتی که مضمون دعایی برای حفظ و بقای ایران دارد، نیز وجود دارد. این شعرها موضوع حفظ کیان و  مرز و بوم ایران از نظر فرهنگی و جغرافیایی دارند.

عصمتی درباره آیین رونمایی از «بنای فرهنگ» گفت: در صدد هستیم تعدادی اثر که به صورت مستقیم به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند یا آثاری که به صورت نمادین به دفاع از این سرزمین پرداخته‌اند را در کنار رونمایی از تابلوی «بنای فرهنگ»  به نمایش بگذاریم. در حقیقت این آثار تعدادی از تابلوهایم است که به بهانه داستانی از شاهنامه فردوسی به موضوع دفاع از ایران اشاره دارند و به نبردهای معاصر ایران میپردازند .

آیین رونمایی از «بنای فرهنگ» 4 مهرماه ساعت 10:30 در گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولیعصر . خیابان طالقانی . خیابان برادران شهید مظفر . شماره ۱۲۵ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha