۱۴۰۲.۰۶.۲۷

زهرا بخشی – خبرنگار، رئیس سازمان سینمایی سوره از تولید و اکران شش فیلم سینمایی که محوریت آن «قهرمان» است در سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ نشست خبری رئیس سازمان سینمایی سوره با عنوان این «قصه قهرمان دارد»،  صبح  ۲۷ شهریور در سازمان سینمایی سوره برگزار شد. حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره در این نشست خبری درباره عملکرد این سازمان در نیمه اول سال جاری گزارشی به اصحاب رسانه ارائه کرد و از ساخت ۶ فیلم سینمایی در سازمان سینمایی سوره خبر داد.

سینما دغدغه ماست

جعفریان در این نشست که به بهانه روز ملی سینما برگزار شده بود، اظهار داشت: عملکرد و اقدامات ما حتماً باید ارزیابی و نقد شود و فکر می‌کنم این نقدها می‌تواند مسیر ما را بهبود دهد و در ادامه می توانیم مسیرمان را اصلاح کنیم با این حال در ابتدا می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ما نه مانند عزیزانی هستیم که در روز ملی سینما برای سینما فاتحه خواندند و نه مانند برخی از عزیزان دیگر که وضعیت سینما را ایده‌آل و مطلوب می‌دانند. سینما دغدغه ماست و به آن فکر می‌کنیم، هنوز فکر می‌کنیم با مردم فاصله داریم و باید کارهای ما متنوع و نوآورانه باشد، هویت ما همچنان هویت حوزه هنری در دهه ۶۰ و ۷۰ است چون آن هویت برای همه شناخته‌شده است.

آثاری که امید آفرین باشد

وی در ادامه افزود: تلاش ما بر این بود آثاری را که تولید می کنیم  همراه با امیدآفرینی باشد و امید بخشی برای مخاطب ایجاد کند. در ابتدای دوره جدید تلاش کردیم که سینمای قهرمان‌محور را تولید کنیم. پس تلاش‌مان این است که آن را احیا کنیم. از همین منظر تلاش کردیم آثار امیدآفرین و شورانگیز و با محوریت احیای خانواده تولید کنیم. تلاش کردیم در کنار اینها به وفاق، همدلی و تکیه بر اشتراکات برسیم و هنرمندان و فیلمسازان، سوره را مانند خانه خود بدانند؛ همچنان که حوزه هنری را در دهه‌های گذشته می‌دانستند و هرگونه رویکرد دلسوزانه که منجر به بهبود در روند کار ما باشد را پیگیری می‌کنیم.

تمرکز بر قهرمان محوری

جعفریان عنوان کرد: یکی از تمرکزهای ما در چند سال اخیر سینمای قهرمان‌محور بوده است و از این منظر به دنبال تولید و نگارش بوده‌ایم. امسال ۶ فیلم سینمایی تولید کردیم، تمام تلاش مان بر این بوده که قهرمان محوری در آثار ما پررنگ باشد و همچنین قهرمان‌محوری را در سینمای ایران توسعه بدهیم. در این مسیر هم حتماً مشارکت با نهادهای فرهنگی داشتیم و ۶ اثر تولید شده ما با مشارکت نهادهای مختلف انجام شده است و تلاش کردیم نهادهای دیگر را همدل کنیم و خودمان تنها پیش برنده نباشیم و همچنین تلاش کردیم تنوعی در ژانر و محتوا داشته باشیم. به عنوان مثال «صبح اعدام» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده که روایتی از قهرمان دهه ۴۰ است.  فیلم دیگرمان فیلم «شهید شیرودی» است که در مرحله پیش تولید است و نیز در این پروژه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری داشتیم، محمد عسگری کارگردان این اثر است که سال گذشته فیلمش در جشنواره درخشید. ما به این موضوع توجه کردیم که در کنار کارگردان‌های پیشکوست همچون بهروز افخمی، با کارگردان های جوان مانند محمد عسگری همکاری کنیم و تلاش کردیم تنوعی در تولیدکنندگان داشته باشیم.

تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان

رییس سازمان سینمایی سوره بیان کرد: طرحی در فضای دهه ۶۰ برای مخاطب کودک و نوجوان در باشگاه فیلم سوره پیگیری می شود که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود. این فیلم در فضای دهه ۶۰ است. فیلم امیرعباس ربیعی با عنوان موقت «نقطه صفر مرزی» هم با سازمان فرهنگی هنری شهرداری چند روز آینده وارد مرحله تولید می‌شود؛ البته «تصویر شهر» هم در این فیلم که در ژانر حادثه‌ای و با موضوع زلزله بم است همراهی می‌کند. ۲ فیلم انیمیشن نیز تولید کردیم و آنچه که برای ما مهم بوده این موضوع است که در محورهای تحولی سازمان سینمایی سوره در حوزه کودک نیز تمرکز کنیم. چند فیلم انیمیشن داریم که ۲ فیلم امسال آماده می‌شود. تیمی که پیش از این «بنیامین» را ساخته بودند امسال «رویا شهر» را در فضای تخیلی فانتزی ساخته‌اند که آن هم یک قهرمان دارد که در فضای خیر و شر است، البته محوریت خانواده هم دارد. انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» هم تولید شده است که در فضای فانتزی، تخیلی است و درباره ورود فضایی‌ها به ایران است که کودکان محور آن هستند. این فیلم‌ها با مشارکت صندوق سپهر و صندوق دانشگاه در بخش خصوصی تولید شده است که یکی از آنها به جشنواره فیلم کودک هم ارسال شده است. امیدوارم این قاعده عرفی که آثاری که در جشنواره کودک حضور پیدا می‌کنند، نمی‌توانند در فجر باشند، برداشته شود. پس باید بگویم نیمی از آثار ما در حوزه کودک و نوجوان تمرکز دارد.

جعفریان توضیح داد: سال بعد آثار بیشتر و بهتری برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید خواهیم کرد. درحال حاضر ۲ مجموعه تلویزیونی با مخاطبان کودک و نوجوان داریم که یکی اقتباس است که پاییز و زمستان ساخته می‌شود، دیگری هم اواخر امسال وارد فاز تولید می‌شود. مجموعه‌های انیمیشنی نیز داریم که تلاش کردیم بخشی از آن را با همکاری صدا و سیما طراحی و تصویب کنیم. درواقع حوزه هنری در دوره‌های گذشته کمتر وارد این فضای سریال سازی می‌شد که با همت دوستان مرکز سریال از ۲ سال پیش به طور جدی‌تر وارد این فضا شدیم که البته آثارمان بیشتر رویکرد اقتباس داشتند که «کاتب اعظم» و «سوران» از جمله آنها بود. این موضوع همچنان در دست پیگیری است، به این صورت که هشت طرح در دست نگارش داریم که سه سریال امسال وارد تولید می‌شود؛ «بوقچی» از جمله آنهاست و نیمی از آنها امسال به پخش می‌رسند.

جشنواره «صد» برگزار می شود

رییس سازمان سینمایی سوره در خصوص جشنواره «صد» افزود: سال گذشته دوره سیزدهم این رویداد را با وقفه‌ای چند ساله برگزار کردیم. امسال هم قصد داریم این جشنواره را برگزار کنیم گرچه پیش از این در برگزاری این رویداد یک روال عرفی دوسالانه وجود داشت اما امسال تصمیم گرفتیم جشنواره «صد» را هم برگزار کنیم.

وی با اشاره به تولیدات در حوزه تولید فیلم کوتاه اظهار داشت: باید بگویم وقتی برخی آثار کوتاه را تولید کردیم بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت مدیریتی و قوه راهبری خودمان را توسعه بدهیم از همین منظر از اواخر سال گذشته موضوع نهادسازی را هم آغاز کردیم تا بازوران ما در استان‌ها باشند زیرا اعتقاد داریم که استعدادهای زیادی در استان‌ها وجود دارد. به همین ترتیب حدود ۱۳ استان را بررسی و هشت استان را انتخاب کردیم تا به صورت جدی وارد نهادسازی شویم. البته خواستیم یک سری استودیوهای کوچک هم داشته باشیم که ظرف چند وقت آینده اخباری درباره آن هم خواهید شنید.

جعفریان درباره توسعه زیر ساخت ها گفت: باید بگویم که در چند سال گذشته ظرفیت ما در سینماها ۲ برابر شده فاز بعدی را هم داریم با مطالعه بیشتر انجام می‌دهیم که سینماها محوریت خانواده داشته باشند و تنها سینما نباشند. امیدوارم در دو سه سال آینده بتوانیم ظرفیت سینماهای خود را به ۵۰ درصد برسانیم.

تولیداتی با محوریت شناهنامه

جعفریان با اشاره به این موضوع که امسال بنا داریم شب سینما را در مهر برگزار کنیم، درباره تولیدات قهرمان محور بیان کرد: واقعیت این است که مسایل زیادی را در دست داشتیم و در چند سریال این طراحی را داریم که اقتباسی از شاهنامه داشته باشیم. باید بگویم در سریال روی این موضوع تمرکز کردیم ولی بخشی از این ماجرا به دلیل پیچیدگی تولید دشوار است. در فضای سینما پیچیدگی تولیدی و هزینه‌ها زیاد است با این حال در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر سوژه‌هایی داریم ولی رسیدن به آن دوره‌ها سخت است. در فضای انیمیشن هم چند سریال ما در حوزه اسطوره‌ای است. در حوزه قصص قرآنی پیچیدگی‌های وجود دارد که کارگردان خود باید موضوعات را بفهمد با این اوصاف ما الان اثری در دست تالیف نداریم.

تولیداتی همراه با مشارکت

جعفریان با بیان اینکه در همه پروژه‌ها از ابتدا درگیر مشارکت بودیم افزود: فیلم «شهید شیرودی» را آقای والی‌نژاد به ما پیشنهاد داد، ایده زلزله بم را آقای ربیعی برای ما آورد و از سال پیش تا الان با ایشان در تعامل هستیم. در پروژه «صبح اعدام» مولف خود آقای افخمی بوده است. «باغ کیانوش» هم اثری است که حق اقتباسش را حوزه از همان ابتدا خرید. ما تلاش می‌کنیم  سبد مختلفی از آثار داشته باشیم و یکی از سبدهای تنوع ما هم به فیلمسازانی مربوط می‌شود که با آنها کار کردیم.

وی در ادامه درباره انتخاب بهروز افخمی برای سریال صبح اعدام گفت: ما علاوه بر بهروز افخمی با دیگر فیلمسازان حرفه‌ای هم همکاری داریم. به طور مثال خانم عاج، آقای شعیبی و مهدی جعفری کارگردانهایی هستند که با آنها کار می‌کنیم. آقای افخمی انتخاب کرد که با ما همکاری کند و فکر می‌کنم فیلمسازی است که از بسیاری از فیلمسازان جلوتر است و یکی از دلایل پذیرش همکاری در این پروژه فیلمنامه خوب «صبح اعدام» بود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: فیلمی که دیده نشود ارزش ساختن ندارد، ما فیلم را برای آرشیو نمی‌سازیم. ما فیلم‌هایی مثل «دسته دختران» و «مصلحت» بر پرده سینماها داشتیم اما فیلم نباید فقط با گیشه دیده شود و باید ابعاد دیگری را هم در نظر بگیریم و ببینیم که علاوه بر گیشه، فیلم در ادامه مسیر عرضه و نمایش چقدر فروش داشته و دیده شده است.

وی درباره عملکرد بخش خصوصی در سینمای ایران اظهار داشت: سینما هنوز دست بخش خصوصی است و کسانی‌که معتقد به رونق هستند این رونق را به همت بخش خصوصی می‌شناسند و این اتفاق خوبی است که بخش خصوصی وجود داشته باشد.

جعفریان در پایان این نشست خبری اعلام کرد:  ما در حوزه هوش مصنوعی هم  کارهایی انجام دادیم که خیلی جدید است.  البته هوش مصنوعی خیلی عام شده و نمی‌خواهیم در این حوزه جوگیرانه و ایده‌نوردانه کار کنیم. هوش مصنوعی یکی از ابزارها است و در دنیا هنوز آنقدر شکوفا نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha