۱۴۰۲.۰۶.۰۲

یکی از اساتید کارگاه‌های «هیس‌طوری» معتقد است کاری که هیس طوری آغاز کرده، نوجوان ما را برابر تهاجم خبری و رسانه‌ای ایمن می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، علیرضا عزیز گل، پژوهشگر تاریخ و عضو مرکز مطالعات رسام به عنوان یکی از اساتید کارگاهی اردوی گفتگو محور پویش کتابخوانی هیس طوری پس از برپایی کارگاه خود و دیدار با دهه هشتادی های «هیس طوری» گفت: آنچه پویش هیس طوری برای نسل نوجوان کشور فراهم کرده است رویدادی سازنده و موثر برای آینده کشور است. چرا که آگاهی از تاریخ و تحلیل و بررسی آن از سوی نوجوانان، به بینش افزایی و هوشیاری آنها برابر روایت هایی که برایشان می‌شود می‌انجامد.
عزیزگل افزود: جنگ امروز علیه دهه هشتادی‌های ایران، جنگ روایت‌هاست. نوجوانان ما اگر آگاهی کافی و لازم از تاریخ پیرامون خود و دیگر نقاط جهان داشته باشند به جای قرارگیری در معرض روایت دیگران، خودشان روایت کننده می‌شوند.
وی ادامه داد: دنیای رسانه‌ای امروز آنچه مورد نظر و به نفع خود است را با شیوه‌های گوناگون به نوجوانان ارائه می‌دهد، پس نوجوان ما باید بداند که هر رسانه و هر محصول صوتی تصویری و رسانه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد و از چه ریشه‌ای هدایت و مدیریت می‌شود.
عزیزگل در ادامه با بیان اینکه دانشنامه‌های آزاد، خبرگزاری‌ها و محتواهای چند رسانه‌ای در تحریف روایت‌ها یا درستی آن ها نقش مهمی دارند، گفت: ما در این کارگاه با بررسی 12 جنگ بزرگ اخیر در تاریخ به رابطه جنگ و استعمار پرداختیم و تلاش کردیم از آن، منطق و سیری قابل فهم برای نوجوانان «هیس‌طوری» ترسیم کنیم.
وی افزود: «هیس‌طوری» رویداد مهمی است که برای رسیدن به دستاوردهای مهم و مانای خود باید تداوم داشته باشد. پیشنهاد می‌شود ارتباط حوزه هنری کودک و نوجوان با نفرات برتر و نخبه این پویش بعد از اختتامیه نیز تداوم یابد و در پروژه‌های مرتبط به کار گرفته شوند.
عزیزگل در پایان گفت: «هیس‌طوری» ذهن و اندیشه مخاطب نوجوان خود را نسبت به روایت‌هایی که از تاریخ برایشان می‌شود به کار می‌اندازد و مانع از تحریف حقیقت‌ها می‌شود. کاری که «هیس‌طوری» آغاز کرده نوجوان ما را برابر تهاجم خبری و رسانه‌ای ایمن می‌کند.
 پویش «هیس‌طوری» 2 شهریور ماه همزمان با سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان با پشت سر گذاشتن مجموعه برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند.
«هیس‌طوری» که یک پویش سراسری حول مطالعه و کنش گری، پیرامون 15 جلد کتاب سرگذشت استعمار نوشته مهدی میرکیایی و منتشرشده در انتشارات سوره مهر است، کار خود را از آبان 1401 آغاز کرد و روند برگزاری آن تا پایان تیرماه 1402 ادامه داشت. هدف اصلی این پویش با بهانه مطالعه 15 جلد کتاب سرگذشت استعمار این بود تا بچه‌ها با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته آشنا شوند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha