۱۴۰۲.۰۵.۲۹

نمایش «علیا مخدره» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی از رویدادهای مهم حوزه هنری است که خبر برگزاری‌اش در صدا و سیما نیز منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نمایش «علیا مخدره» تولیدی از گروه تئاتر هنر مقدس است که برای مخاطب زن تولید شده و به شرایط درون کاخ و مشکلات زنان در زمان قاجار می‌پردازد.

مریم شعبانی کارگردان نمایش «علیا مخدره» با بیان اینکه این نمایش تاریخ معاصر ایران است و به نقش زنان کاخ ناصرالدین شاه می‌پردازد، ادامه می‌دهد: این زنان باهدایت ماه‌تابان خانم، خواهر ناصرالدین شاه تصمیم می‌گیرند فضا و سبک زندگی کاخ را تغییر دهند و خانم‌ها را از آن زندگی کاخ نشینی و روزمرگی به سوی فضای ادیبانه‌تر و متفکرانه‌تر سوق دهند. برای همین برای اولین بار تعزیه بانوان را در کاخ ناصرالدین شاه اجرا می‌کنند. این شخصیت‌ها شامل ماه‌تابان خانم خواهر ناصرالدین شاه، فروغ الدوله، فخر الدوله، تاج السلطنه دختران ناصرالدین شاه، انیس الدوله و ‌امین اقدس، همسران شاه هستند که داستان را روایت می‌کنند. دو پرده پایانی نمایش هم به اجرای تعزیه در کاخ ناصرالدین شاه می‌پردازد و این زنان روایت عاشورایی را روی پرده اجرا می‌کنند. دو پرده آخر به صورت اولیاخوانی و اشقیاخوانی اجرا می‌شود که شهادت حضرت قاسم، حضرت علی‌اکبر، حضرت عباس، امام حسین علیه السلام و حضرت علی‌اصغر به صورت نقش در نقش یا به صورت بازی سایه و بازی فرم اجرا می‌شود.

نمایش «علیا مخدره» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی تا 1 شهریورماه ویژه بانوان در سالن سوره حوزه هنری روی صحنه است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha