۱۴۰۲.۰۵.۱۴

یوسفعلی میرشکاک که برگزاری جلسه شاهنامه‌خوانی را سه شنبه هر هفته بر عهده دارد، گفت: برای شناخت زبان فارسی راهی جز بازگشت به گذشته و مرور آثار شاعران (به عنوان نگهبانان اصلی زبان) از رودکی تا روزگار درافتادن به ورطه تجدد نیست.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، فصل اول سلسله درس‌گفتارهای زیبائی شناسی زبان فارسی، سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود.

یوسفعلی میرشکاک با اشاره به اینکه زبان فارسی قرن‌هاست که قواعد کهن خود را از دست داده و دگردیسی پیدا کرده است خاطرنشان کرد: دراین دگردیسی با قاعده‌مندترین زبان‌ها یعنی عربی درآمیخته و از گویش‌های گوناگون ترکی (غز، سلجوق، مغولی، تاتاری و...) متأثر شده و طی هزار و چهارصد سال، همتافتی پدید آورده که از قیاس گریزان است و قاعده اصلی آن هماهنگی موسیقائی و زیبائی بیان در مفردات و ترکیبات است.

این شاعر و پژوهشگر دراین باره ادامه داد: برای شناخت این زبان‌، که در معرض تصرف لهجه پایتخت قرار دارد، راهی جز بازگشت به گذشته و مرور آثار شاعران (به عنوان نگهبانان اصلی زبان) از رودکی تا روزگار درافتادن به ورطه تجدد نیست.

میرشکاک درپایان به آنچه که در این درس‌گفتارها ارائه خواهد شد پرداخت و گفت: با مرور آثار شاعران خرد و کلان به ظرفیت‌ها و ظرافت‌های زبان فارسی راه خواهیم برد و از آنان صور گوناگونان حکمت کیانی (دل آگاهی ، مرگ آگاهی، ترس آگاهی) را فراخواهیم گرفت.

عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران به شرکت در درس‌گفتارهای زیبائی شناسی زبان فارسی می‌توانند سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت 17 به سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی مراجعه کنند.

شناخت زبان فارسی در گرو مرور آثار شاعران است

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha