۱۴۰۲.۰۴.۳۱

همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، دیوارنگاره جدید حرم رضوی با عنوان «کل یوم عاشورا» در حرم امام رضا علیه السلام رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، جدیدترین دیوارنگاره حرم رضوی با عنوان «کل یوم عاشورا» ترجمان تصویری بخشی از روایت امام رضا علیه السلام به ریان ابن شبیب و همچنین روایتگر امتداد خط شهادت از عاشورا تا انقلاب اسلامی ایران است. این دیوارنگاره به همت هنرمندان گرافیست استان البرز تولید و به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حرم رضوی رونمایی شده است. گفتگوی ما با حسین براتی، مدیر هنری این دیوارنگاره را بخوانید.
از پرچم حرم امام رضا(ع) تا پرچم حرم امام حسین(ع)
حسین براتی، با بیان اینکه این اثر از طرف اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی به ما پیشنهاد شد، گفت: این دیوار نگاره از حدود یک سال قبل برای پوشاندن فضای در حال تعمیر حرم، نصب شده بود. با توجه به استقبال و توجه زائران به این کار، از طرف اداره تبلیغات حرم رضوی پیشنهاد شد که محتوای آن مقداری مفهومی‌تر شود که همراه خودش پیامی را هم مخاطبان منتقل کند. قبل از این، کارهایی با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب انجام شده بود که جنبه محتوایی آن بیشتر از گرافیک بود. پس از دیوارنگاره قبلی که با همت هنرمندان مشهد و استاد محمدرضا میری طراحی شد تصمیم گرفته شد همزمان گرافیک و متن توأمان باشد و زائران هم از زیبایی و هم از متن بهره ببرند.
 روایت ریان
وی ادامه داد: دیوارنگاره قبلی به موضوع ورود کاروان امام هشتم به ایران و آغاز تمدن رضوی در ایران پرداخته بود و مسیر پیشرفت‌های علمی و تمدنی در آن به تصویر درآمده بود که با ورود کاروان امام هشتم به ایران چه اتفاقاتی افتاد و چه پیشرفت‌های علمی رخ داد. بعد از رونمایی از آن‌، از طرف اداره تبلیغات حرم مطهر به مناسبت ایام محرم به ما پیشنهادی ارائه شد. ما با دوستان جلساتی برگزارکردیم و ایده پردازی‌هایی شد. ما یک پیشنهاد اولیه داشتیم درباره اینکه از پرچم حرم امام رضا علیه السلام به پرچم حرم امام حسین علیه السلام برسیم و اتفاقات مختلفی که این پیوند رقم زده را در مسیر انقلاب اسلامی نشان دهیم. ریاست محترم اداره تبلیغات حرم مطهر رضوی هم پیشنهاد توجه به روایت حدیث «ریان ابن الشبیب» را دادند. حدیث ریان ابن الشبیب از امام رضا علیه السلام یکی از مشهورترین احادیث سوگواری است که بیانگر سخنان آن حضرت، پیرامون عظمت ماه محرم، حادثه عاشورا و فضل و ثوابِ گریه و عزاداری برای سید الشهدا است. پیشنهاد آنها این بود که چون امام‌رضا علیه السلام بانی و به نوعی مبدا مجالس روضه هستند می‌توانند محور شوند. بعد از جلسات و تبادل نظرهایی که شد، روایت ریان را سرلوحه کارمان قرار دادیم.
از ریان تا ظهور
مدیر هنری دیوار نگاره حرم رضوی اضافه کرد: قرار شد این دیوار نگاره با امام رضا علیه السلام و حدیث ریان ابن الشبیب شروع شود. از واقعه عاشورا تا فواید اشک ریختن بر مظلومیت امام حسین علیه السلام و اینکه به فرموده معصوم، کسی که در شادی ما شاد و در غم ما غمگین باشد همنشین ما در بهشت است. مصداق این روایت را با تصاویری از عزاداری حرم امام رضا علیه السلام شروع و به اشک امام خمینی(ره) بر سید الشهدا، رزمندگان دفاع مقدس، عزاداری حاج قاسم در کنار رهبر معظم انقلاب، مدافعین حرم، روضه‌های خانگی و تصویر آخر به اربعین، آزادی قدس و ظهور آقا امام زمان(عج) ختم می‌شود. در حقیقت تصاویر از ریان شروع و به ظهور ختم می‌شود. برای انتخاب تکنیک اجرا، تنها گزینه‌ای که به نظر می‌رسید، تصویرسازی به سبکی بود که بتوان همه این اتفاقات را به هم پیوند داد. لذا از یکی از بانوان هنرمند هیئتی که توانمندی بالایی در اجرای طرح‌هایی با تلفیق تصاویر مختلف دارد و آثار درخشانی در این حوزه خلق کرده است دعوت شد که تصویرسازی کار را بر عهده بگیرد. ضمنا برای اینکه پیوندی هنری بین تصویر و شعر باشد هربخش از تصویر با یک بیت شعر از شاعر محترم حوزه هنری البرز جناب آقای محمود یوسفی همراه است و همچنین در کنار آن کیو آر کدهایی قرار دارد که می‌توانند با اسکن آن، مداحی‌های مرتبط با موضوع را گوش کرد. مثلا آنجا که تصویر عزاداری امام خمینی(ره) است کیو آر کد نوحه «بوی بهشت» آقای کوثری قرار دارد که می‌توان دانلود کرده و به آن گوش داد. به این صورت همزمان شعر، تصویر و صوت کنار هم قرار گرفته‌اند.
هوای روضه
این دیوار نگاره که 90 متر طول و 6 متر ارتفاع دارد در بست شیخ بهایی نصب شده است. از ایده یابی تا طراحی و اجرای این دیوارنگاره تقریبا دو ماه زمان برده است. هنرمندان حوزه هنری البرز چندین سال است که در حوزه‌های مختلف با آستان قدس همکاری می‌کنند. به گفته حسین براتی، این کار، گروهی و از لحاظ حال و هوای معنوی متفاوت از طرح‌های دیگر طراحی شده است. فضا و حس و حال کار، حس و حال روضه بوده است و هنرمندان حین طراحی بارها متوسل به امام رضا علیه السلام و اباعبدالله علیه السلام شدند.
گفتنی است تصویرسازی این اثر توسط هانیه هادیان و طراحی گرافیک توسط محسن راستی‌پور انجام شده و اشعار مورد استفاده در این طرح از سروده‌های محمود یوسفی است. آقایان مجید براتی و محمدرضا حاجی ملاحسنی و خانم رباب فاضل از همکاران دیگر این پروژه بوده‌اند.

از «ریان ابن شیب» تا ظهور
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha