۱۴۰۲.۰۴.۲۵

صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز با موضوع «نفت، آب و برق در طنز معاصر» با مدیریت رضا ساکی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ رضا ساکی که در این کارگاه به علاقمندان حوزه طنز نویسی آموزش‌های لازم در زمینه طنز و طنزنویسی، کمدی و کمدی‌نویسی، تکنیک‌های خلق کمدی را آموزش می دهد، در صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز با نگاهی به اشعار ابولقاسم حالت و طنز مجله های توفیق و گل آقا گفت: برای نوشتن از موضوعات گوناگون باید از سطحی نگری پرهیز کنیم و به  آن عمق ببخشیم. به عنوان مثال در مورد یک ناهنجاری اجتماعی نوع نگاه و چگونگی بیان  آن نگاه اهمیت بسیاری دارد.


وی افزود: یکی از راه های پیشرفت در طنزپردازی مطالعه آثار  طنز بخصوص آثاری مثل گل آقا و امثال  اشعار طنز رهی معیری و ابوالقاسم حالت که در ادبیات فارسی ماندگار شده است.

ساکی ادامه داد: طنز می‌تواند در خدمت نقد قرار گیرد به این ترتیب با طنزپردازی می‌توانیم به موضوعات گوناگون و رویدادهای مرتبط با آن بپردازیم.  طنز کمک می‌کند تا اجازه ورود به بسیاری از رویدادهایی که شاید امکان پرداختن به آن در حال عادی نداشته باشیم بیابیم.

وی افزود: در بحران‌های اجتماعی یا حتی سیاسی هم با طنز می‌توانیم اجازه ورود به داستان را پیدا کنیم و مورد بازخوانی قرار دهیم فقط باید مراقب باشیم تا اگر اتفاق تلخی شکل گرفته است بازمانده‌های آن اتفاق از طنز ما رنجیده نشوند.

ساکی در ادامه گفت: به عنوان مثال اگر می‌خواهیم با طنز به رویدادی که در خلال آن فردی فوت کرده است بپردازیم مراقب باشیم که آن فرد فوت شده را مورد توجه طنز خود قرار ندهیم.

وی در ادامه با خواندن اشعاری از رهی معیری گفت: حتی رهی معیری از طنز بهره می‌برد و از ظرفیت‌های آن به نفع آنچه برای بیان در نظر دارد استفاده‌ می‌کند.

ساکی افزود: ابوالقاسم حالت در اثر "بچه ها برق اومده" با کنایه‌هایی طنزآمیز به بیانی انتقادی از برخی رویدادهای مرتبط با آن حرف می‌زند. اما کاملا حواسش هست که باید نکات اجتماعی را مورد توجه قرار دهد و از آن که اصل کارش هست غافل نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های دهه ۶۰ یکی از تلخ‌ترین رویدادهای روزمره ما موشک باران‌های ناشی از جنگ با عراق بود اما ابوالقاسم حالت با هوشمندی در همین دهه نیز با همین موضوع طنزپردازی می‌کند و به واقعه و عارضه ای اجتماعی فراتر از موشک باران می‌پردازد، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که حالت به آن می‌پردازد احتکار است، کاری که دشمن با ما نمی‌کرد بلکه هموطن خودی چنین می‌کرد و در اینجا این شاعر با تیغ تیز و برنده طنز خیلی بجا و حساب شده از این رویداد تلخ یاد می‌کند و حرف می‌زند.

ساکی افزود: ابوالقاسم حالت تا جایی که ممکن بود تلاش داشته است آثار خود را به تاریخ مصرف و مناسبت روز آلوده نکند تا همواره تازه و مورد استفاده و کاربردی بماند. این است که به ماندگاری آثار این شاعر می‌انجامد.

انتهای پیام/
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha