۱۴۰۲.۰۴.۱۳

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی» را به صورت مجازی و حضوری از ۲۰ تیرماه، برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی» با حضور تعدادی از اساتید حوزۀ موسیقی از ۲۰ تا ۲۶ تیرماه هر روز ساعت ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود.

اساتید و سرفصل‌های دوره به شرح زیر هستند:

-   چیستی موسیقی/ محسن نفر

-   الفبای موسیقی / عباس ابوحمزه

-   درآمدی بر نقد موسیقی/ محسن میرمهدی

-   موسیقی ایرانی / مقداد شاه‌حسینی

-   دریچه‌ای رو به شناخت موسیقی غرب / ساعد آذری

-   موسیقی در تاریخ اجتماعی معاصر /علی‌رضا میرعلی‌نقی

-   فقه و موسیقی / مجتبی فلاحتی

-   مناسبات موسیقی و آیین / مهدی امین‌فروغی

دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی» برگزار می‌شود

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

برخلاف تلقی رایج کنونی آن‌چه امروز موسیقی در ایران از آن رنج می‌برد، نه تحریم موسیقی بلکه تعلیق آن است و چه بسا این وضع پیامدهایی به مراتب مخرب‌تر از تحریم آن داشته باشد. پاسداری از حریم هنر موسیقی زمانی ممکن است که مرزهای مقبولیت آن به درستی ترسیم شده باشد. مقدمة این تعیین حدود پذیرش مسؤلیت در قبال آن است. اگرچه به ظاهر فرآیندی تحت عنوان ممیزی آثار موسیقایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اما این فرآیند زمانی به رسمیت شناخته خواهد شد که دانش کافی دربارة موسیقی صحت و دقت این فرآیند را ضمانت کند. تنها در این صورت است که نهاد نقد موسیقی جایگزین یا پیشگام آن چیزی خواهد شد که امروز با نام ممیزی شناخته می‌شود، از سویی مورد انتقاد اهل هنر است و از دیگر سو مورد طعن عموم جامعه.

یکی از نشانه‌های فقر دانش موسیقایی این است که ممیزی آثار در نهادهای رسمی در اغلب موارد ناظر به پالایش اشعار با رویکردی اعتقادی و سیاسی است زیرا دور ماندن متدینین از حوزة موسیقی که –چه بسا در نسبت با شرایط تاریخی و اجتماعی زمانه‌اش تصمیمی به صواب بود- شناخت آن نیز کم‌تر بوده و در نتیجه در فرآیند ممیزی، گویی این تنها شعر بوده که به‌عنوان موضوع ممیزی به رسمیت شناخته می‌شده است و موسیقی شأن یک هنر مستقل از شعر را به دست نمی‌آورد.

جمهوری اسلامی در مقام پذیرش مسئولیت حکومت، لاجرم در قبال پرورش هنرها از جمله موسیقی مسئول بود. اگر پس از انقلاب مطابق فهمی تازه راهی نو به روی موسیقی گشوده شد، طریق درست برای حفظ و ارتقاء این امکان نه درکی چنین تقلیل‌گرایانه از موسیقی بلکه تأسیس نهاد نقد موسیقی به موازات تقویم سازمان تولید موسیقی بود. آنچه این دوره در پی آن است تمهید مقدمات دانشی است که به تدریج راهگشای تأسیس نهاد نقد موسیقی باشد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای دانشجویان و علاقه‌مندان موسیقی به ¬صورت خاص، دانشجویان پژوهش هنر، بخشی از دانشجویان و علاقه‌مندان رشته¬های علوم‌انسانی که موضوع کارشان موسیقی است، به‌طور مثال جامعه¬شناسی موسیقی، تاریخ موسیقی و… و همچنین دانشجویان مطالعات فرهنگی، فلسفه، سیاست‌گذاری فرهنگی و مدیریت فرهنگی مناسب است.

دوره چند جلسه است و چه مباحثی در آن مطرح می‌شود؟

در این دوره تلاش می‌شود که افراد آشنایی مقدماتی با موسیقی را پیدا کنند و در این راستا به واکاوی کلان‌واژه موسیقی بپردازند تا با اشراف بر تاریخ، چیستی، ژانرها و… در موسیقی، بتوانند به قضاوتی راجع به وزانت هنری یک اثر دست یابند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند.

دوره آموزشی «درآمدی بر مبانی نقد موسیقی» از ۲۰ تا ۲۶ تیرماه هر روز ساعت ۱۴:۳۰ در سرای شهید آوینی حوزه هنری واقع تقاطع خیابان سمیه و حافظ، جنب مسجد آیت الله خامنه‌ای، طبقه دوم پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha