ویژه برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» از 9 تا 13 خردادماه با موضوع «قیام 15 خرداد» در شهرستان ورامین برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «قصه های خوب برای بچه های خوب» عنوان مجموعهای هشت جلدی، اثر مهدی آذر یزدی است. این عنوان از سال گذشته و به مناسبت سالروز ادبیات کودک و نوجوان تبدیل به رویداد فرهنگی، آموزشی و مفرح با محوریت قصه شده است. ویژه برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» با برخورداری از بخشهای متعدد از جمله نمایش و نقالی، در ماه محرم با عنوان «قصه ما به سر رسید» به موضوع عاشورا پرداخت و در ادامه با همراهی کاروان «روایت حبیب » به 10 استان کشور سفر کرد و با عنوان «پهلوانان نمیمیرند» توانست برنامههای جذاب و دیدنی برای مخاطبان کودک و نوجوان ارائه کند. «قصه های خوب برای بچه های خوب» این بار قرار است از 9 تا 13 خردادماه با موضوع «قیام 15 خرداد» میزبان کودکان ورامینی شود تا با معرفی اسطورههای معاصر این منطقه روایتگر حوادث تاریخی دهه 50 باشد. در این باره گفتگویی با سیدحسین موسوی نیا مسئول واحد قصه و روایت بخش کودک و نوجوان حوزه هنری داشته ایم که میخوانید.
چرا قالب قصهگویی برای ویژه برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» انتخاب شد؟
ما در برنامههای حوزه کودک و نوجوان تلاش میکنیم که از قصه و روایت در تولید محتوا به صورت جدی استفاده کنیم چراکه قصه، زبان مشترک آدمها در همه فرهنگها و مناطق است و میتواند عامل پیونددهنده انسانها باشد و برای سنین پایه که هنوز وارد تعاملات جدی و خشک بزرگسالی نشدهاند، همه چیز رنگ و بوی بازی و تفریح و سرگرمی دارد لذا یکی از بهترین راههای تاثیرگذاری بر این نسل، پرداختن به مسائل و مفاهیم در قالب سرگرمی و هنر است. از آنجا که قصه بهترین راه تاثیرگذاری و جلب مخاطب است «قصههای خوب برای بچههای خوب» آمده تا به واسطه قدرت شگفتانگیز قصه و به کمک جذابیتهای قالبهای نمایشی و اجرا، از جمله نمایش عروسکی، نقالی و نمایش زنده و قصه گویی مخاطب را درگیر قصه قهرمانان کند.
قصهگویی بر چه اساسی انجام میشود؟
بنای رویکرد جدید برنامه «قصههای خوب برای بچههای خوب»، برجسته کردن و توجه به قهرمانهای اقلیمی است. قرار است قصه قهرمانها را روایت کند، زنده نگه دارد و تکثیر کند. حتی اجزای برنامه روی صحنه نیز سعی شده در هر اقلیم متفاوت و مبتنی بر ظرفیت ها و مقتضیات آن اقلیم باشد تا هویت فرهنگی- تاریخی آن منطقه به واسطه روایت قهرمانان آن خطه برای مخاطب برجسته شود و شاید این برخورد با قصه و نمایش در قالب یک برنامه هماهنگ برای مخاطب کودک و نوجوان، اتفاق جدیدی باشد که امیدوارم بتواند خوب و شایسته به کارش ادامه دهد.
از زنده کردن فرهنگها و خردهفرهنگها در قالب این برنامه چه هدفی دارید؟
قهرمان ها، عصاره فرهنگی-تاریخی یک ملت هستند. تا جایی که تغییر سلیقه، اندیشه و ذائقه فکری-فرهنگی یک جامعه را از تغییر الگوها و قهرمانهای آن جامعه میشود شناخت. لذا پرداختن به مسئله قهرمان و روایت هنری قهرمان یک اقدام بسیار مهم، جدی و فرهنگساز است و ما تلاش میکنیم به واسطه برجسته کردن چهره قهرمانان، هویت هر اقلیمی را زنده نگه داریم و راه قهرمان بودن را راهی دست یافتنی برای همه مردم ترسیم کنیم.
دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری در نیمه خرداد چه برنامههایی خواهد داشت؟
برنامه آتی ما مبتنی بر واقعه 15 خرداد در پیشوا ، قرچک و ورامین است که از 9 تا 13 خردادماه طی 5 روز به اجرای برنامه ویژه کودک اختصاص دارد. طبق برنامهریزی انجام شده روزانه سه اجرا خواهیم داشت که شامل یک اجرا در صبح (ساعت 10 تا 12) و دو اجرا عصرگاه (16 تا 18 و 19 تا 21 ) هر روز خواهد بود.
مخاطب اصلی این برنامه چه قشری است؟
مخاطب ما در برنامه «قصههای خوب برای بچههای خوب» به صورت کلی کودکان و نوجوانان هستند و از آنجا که این بار مبتنی بر یک حادثه تاریخی و رشادت و مردم جنوب شرق تهران تدارک محتوا دیدهایم، حتی بزرگسالان نیز میتوانند از آن بهره ببرند. از آنجا که این ویژه برنامه بازنمایی قیام 15 خرداد است و تا حدود زیادی از بزرگسالان این حادثه را درک کردهاند، برای مردم آن منطقه دیدن این واقعه به زبان هنر احتمالا جذابیت خواهد داشت.
این برنامهها شامل چه بخشهایی میشود؟
ویژگی منحصر به فرد منطقه پیشوا و ورامین و حوالی آن، گروههای سرود ملی، هنرمندان حوزه نمایش عروسکی و نمایش زنده است و حتی نویسندگان برجستهای است که در این منطقه رشد یافته اند و فعالیت میکنند؛ بنابراین ما سعی میکنیم از ظرفیتهای بالفعل آن منطقه در اجراهایمان استفاده کنیم.
مخاطبان قرار است در کدام قسمت از شهر ورامین به تماشای این برنامههای هنری بنشینند؟
در این برنامه همکاری با حوزه هنری جنوب شرق داشتهایم و جانمایی و نقطهیابی برای برگزاری ویژه برنامه با استیج سیار انجام شده و جدول برنامهها مشخص شده است. ویژه برنامههای تدارک دیده شده در فضاهایی چون پیشوا، روستای حبیب آباد، شهرک مدرس، قله نو، کاظم آباد ورامین، ولی آباد قرچک، روستای قشلاق قرچک، پارک شقایق ورامین، روستای جعفرآباد ورامین، پارک خانواده پیشوا، خیرآباد ورامین، شهر قرچک، جوادآباد و... اجرا میشوند.ما سعی کردیم رویدادها را در فضاهای مرکزی شهر اجرا نکنیم و بیشتر به حاشیه شهرستان ورامین و پشوا و حوالی آن برویم تا مخاطبی که کمتر از برنامههای اینچنینی بهرهمند شده را جذب تولیدات هنری کنیم.
پیشبینی میکنید پرداختن به این واقعه تاریخی در قالب قصه، چقدر برای مخاطب کودک جذاب و ملموس باشد؟
بی شک مواجهه مستقیم با هنرمند و اثر هنری جذاب تر از مصرف ضبط شده و پخش مجدد ان است لذا مخاطب وقتی رو به روی بازیگر و نقال و قصه گو و چشم در چشم آنها وارد جهان قصه و روایت میشود حتما لذت بیشتری خواهد برد، ضمن اینکه محتوای ما قالب هنری دارد و از محتوای موضوعی اقلیمی نیز برخوردار است؛ بنابراین آگاهیبخشی مان نسبت به محل زندگی مخاطب در قالب هنر خواهد بود که مخاطب را با واسطه سرگرمی درگیر معنای غیرمستقیم میکند. ما در ویژه برنامه «قصههای خوب برای بچههای خوب» با موضوع قیام 15 خرداد از قهرمانانی یاد میکنیم که کنار کودکان این خطه زندگی میکنند اما ممکن است کسی آنها را نشناسد.
آیا عروسک کاراکتر «علی» در لوپتو هم حضور خواهد داشت؟
خیر. عروسک «علی» در آخرین اجرای خود دچار نقص فنی شده و در حال تعمیر است اما عروسک های جذاب لوپتو مثل سرهنگ و محبوب همراه ما خواهند بود.
با توجه به همزمانی واقعه 15 خرداد با دهه کرامت برنامههای نمادین دیگری هم در دست دارید؟
بله، رویدادهایی را در نظر گرفتهایم اما هنوز نهایی نشده است. البته رونمایی کتاب از حاج تقی علایی که از مبارزان و افراد حاضر در قیام تاریخی 15 خرداد است و دوست داریم اگر فرصت شود و شرایط فراهم شود از هنرمندان و ورزشکاران و قهرمانان منطقهای نیز تقدیر کنیم. مرتضی اسدی مرام کارگردان هنری «قصههای خوب برای بچه های خوب» در شهرستان ورامین را برعهده دارد.
آیا در این رویداد هنری نویسندگانی که درباره واقعه 15 خرداد برای کودکان و نوجوانان داستان نوشتهاند هم حضور خواهند داشت؟
بله، محمدرضا شرفی خبوشان از نویسندگان بنام آن منطقه است و دو کتاب داستانی مبتنی بر ماجرای 15 خرداد با عنوان «یحیی و یاکریم» و «موهای تو خانه ماهیهاست» نوشته اند از جمله قهرمانان فرهنگی آن اقلیم به حساب میآیند.
چه طرح و ایدههایی در قالب برنامههای بعدی «قصه های خوب برای بچه های خوب» دارید؟
یکی از چیزهایی که تلاش میکنیم تا در قالب برنامهها به آن توجه کنیم این است که قهرمانان را برای بچهها دستیافتنی کنیم. اتفاقات مثبتی در کشور ما رخ داده اما تصور ذهنی نوجوان و جوان ما این است که که نمیتوانند مثل آن قهرمان باشند بنابراین هویت کلان قهرمان را با زبانی منتقل کنیم که قهرمانان برای مخاطب دستیافتنی شود این اتفاق می تواند تاثیرات مثبتی بر روحیه و عزت نفس و تلاش های آتی نسل آیندهساز داشته باشد.
نظر شما