۱۴۰۲.۰۳.۰۸

زهرا بخشی- خبرنگار: آزادسازی خرمشهر، یکی از روزهای پرافتخار جنگ تحمیلی است که در تاریخ کشورمان ماندگار شده است، به همین مناسبت این روزها در حوزه هنری نمایشگاهی برپاست که عکس‌هایی از جنگ، از جنگ تحمیلی گرفته تا جنگ بوسنی را به تصویر کشیده است؛ عکس‌هایی از پنج عکاس مطرح کشورمان که با استقبال هنرمندان، مخصوصا عکاسان روبه رو شده و حالا برخی از آن‌ها در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری درباره این نمایشگاه می‌گویند.

نمایشگاهی از جنس «مقاومت اسلامی»

تصاویری از جنس حماسه و ایثار
محمد حسین حیدری «مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» درباره نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» می‌گوید: تصاویر موجود در این نمایشگاه، در حوزه «مقاومت اسلامی» است. مخاطب وقتی آثار عکاسان در خصوص اتفاقات دوران انقلاب و یا عکس‌های جنگ تحمیلی و همچنین آثار مربوط به جنگ بوسنی را می‌بیند به یک فضای مشترک در عکس‌ها می‌رسد. به بیان ساده، فضای موجود در این عکس‌ها، فضای «مقاومت امت مسلمان» را به نمایش می‌گذارد. آثار موجود در این نمایشگاه که از پنج عکاس دفاع مقدس است هر یک به «موضوع مقاومت اسلامی» پرداخته‌اند اما با نگاه خاص و فضای کاری خودشان.
وی ادامه می‌دهد: همواره می‌بینیم هر جایی که استکبار جهانی منافع‌اش در خطر باشد تلاش می‌کند آشوبی به پا کند و درنهایت ضرر و زیانش برای ملت‌های مسلمان است. می‌توان گفت هر کدام از آثار موجود در این نمایشگاه روایتی را بیان می‌کند که مسلمانان مورد هجوم استکبار جهانی در یک بازه زمانی قرارگرفته‌اند و مجبور به دفاع از خود شده‌اند. به بیان ساده‌تر عکس‌های موجود در این نمایشگاه تصاویری از ایستادگی و مقاومت امت مسلمان در مقابل تعدی و تجاوز استکبار جهانی است.
حیدری می‌گوید: «کتاب عکس»، اثر آقای محمدی فردکه شامل مجموعه‌ای از عکس‌های این هنرمند عکاس است و همچنین هشتمین جلد از مجموعه آثار عکاسان جنگ است که به جامعه مخاطب ارائه می‌شود نیز همزمان با افتتاح این نمایشگاه رونمایی شد. نگاه خاص و تیز بینانه آقای محمدی فرد از یک سو و حضور فعال او در برهه‌ها و لحظات حساس جنگ از سوی دیگر منجر به تولید آثار با ارزش و متفاوتی از دفاع مقدس شده است.
مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ادامه می‌دهد: به نظر من آثار بهرام محمدی‌فرد گنجینه تصویری ارزشمندی از تاریخ دفاع مقدس است که علاقه‌مندان این حوزه مدت‌ها از دیدن آن محروم بوده‌اند. که در این نمایشگاه از این کتاب رونمایی شد.
محمدی فرد: هدف من از ثبت عکس‌ها «پیام رسانی» بوده است

تصاویری از جنس حماسه و ایثار
یکی از آن پنج عکاس که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده «بهرام محمدی فرد» است. او عکاسی است که از ابتدای دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته وتصاویر مشهور و معروفی هم از آن دوران ثبت کرده است. تا جایی که بسیاری از مردم عادی پیش از آنکه او را بشناسند، با عکس‌هایش آشنا هستند.
او متولد ۱۳۳۷ درتهران است. محمدی فرد که عکاسی را ازسال ۱۳۵۶ آغاز کرده، تصاویر بسیاری از جنگ تحمیلی ثبت کرده است. واقعه طبس و جنگ ۳۳ روزه لبنان هم از دیگر وقایع مهمی هستند که او در آن‌ها حضور داشته است.
وی درباره نمایشگاه «آن پنج نفر» و آثار خود می‌گوید: هدف من از ثبت این عکس‌ها «پیام رسانی» بوده است. برداشتی که بیننده از عکس‌ها می‌کند خود «پیام عکس» است. من ثبت واقعیت می‌کنم و هر کس برداشت خودش را از این عکس‌ها دارد.
«کتاب عکس» راوی روزهای جنگ
بهرام محمدی فرد درباره کتاب عکسش که در نمایشگاه رونمایی شد، توضیح می‌دهد: این کتاب شامل عکس‌هایی است که آن‌ها را در دوران جنگ گرفتم. البته عکس‌های موجود در این کتاب همه آثار من نیست، چون بیشتر عکس‌های من در آرشیو روزنامه موجود است و من به آن‌ها دسترسی نداشتم.
وی ادامه می‌دهد: این عکس‌ها بماند برای نسل جوان که بعدها خودشان قضاوت کند چه اتفاقاتی افتاده است. من فقط یک راوی بودم.
عکاسان نقش ویژه‌ای در ثبت تصاویرانقلاب و جنگ داشتند

تصاویری از جنس حماسه و ایثار
امیر علی جوادیان، عضو هیأت مؤسس «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» و «انجمن ملی عکاسی ایران» که او را به عنوان عکاس فتح خرمشهر می‌شناسند از دیگر کسانی است که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور دارد. او می‌گوید: عکس‌های زیادی از آزادسازی خرمشهر ثبت شد که برای تاریخ این مردم و سرزمین است. من هم یکی از این مردم هستم و خوشحالم که تصاویری را ثبت کردم که در تاریخ تصویری این مردم، ثبت شد.
عکس‌هایی که تاریخ را گویاتر بیان می‌کنند
جوادیان ادامه می‌دهد: این عکس‌ها در یک بازه زمانی خاصی همچون انقلاب و جنگ در کشور ثبت شده است. این حوادث باعث شد یک ملت سرنوشت خود را در دست خود بگیرد. عکاسان نقش ویژه‌ای در ثبت تصاویرانقلاب و جنگ داشتند. تصاویری که ثبت شد متعلق به تاریخ تصویری این مردم است. شاید با روایت زبانی و کلامی نشود این حوادث را تعریف کرد. اینجاست که عکس می‌تواند روایت تاریخ را خیلی گویاتر، پویاترو ماندگارتر بیان کند.
او توضیح می‌دهد: به طور کلی ایران در منطقه‌ای واقع شده است که همیشه حادثه‌خیز بوده و خواهد بود. در نتیجه کاربرد تصویر و زبان تصویر در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد. این نمایشگاه یکی ازصدها نمایشگاهی است که برپا شده وخواهد شد که اهمیت عکس را نشان می‌دهد. در این نمایشگاه عکس‌های خوبی به نمایش گذاشته شده است.
جوادیان درباره ۵ عکاسی که آثارشان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده می‌گوید: آن‌ها کسانی بودند که تاریخ چهل سال اخیر کشور را به خوبی و هنرمندانه ثبت کرده اند. یکی از این عکاسان قربان علی خلیلی است که عکس‌های دوران انقلاب گرفته است. مرحومه مریم کاظم زاده دیگر عکاسی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. به عنوان یک خانم هنرمند ثبت چنین تصاویری به نظر من فوق العاده است. ما فکر می‌کنیم که عکاسی یک شغل مردانه است درحالی که خانم کاظم زاده ثابت کرد که اینچنین نیست.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha