۱۴۰۲.۰۳.۰۱

یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با حضور شاعران طنزپرداز و با حضور مهمانانی از قم شامگاه یکشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، این برنامه طبق روال مرسوم خود با یادی از درگذشتگان شعر و ادب و بانیان محفل «در حلقه رندان» آغاز شد و با پخش ویدیوکلیپی از شعرخوانی زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، یاد و خاطره او را زنده نگه داشتند. سعید بیابانکی مجری مراسم، در ادامه با تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و گرامیداشت روز دختر گفت: «در حلقه رندان» با پشت سر گذاشتن 176 برنامه، حدود 18 سال است که میزبان طنزپردازانی از سراسر کشور و علاقه‌مندان به طنز بوده و هست.

وی افزود: یکصد و هفتاد و ششمین نوبت از این شب شعر طنز در حالی برگزار می‌شود که در آخرین روز اردیبهشت ماه قرار داریم و این ماه با ادبیات فارسی و بزرگان نسبت مستقیم و قابل توجهی دارد. به عنوان مثال 28 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام بود که به واسطه رباعیات بسیار ممتاز و بی‌نظیر خود به عنوان معروف‌ترین شاعر پارسی زبان در دنیا شناخته می‌شود. خیام در رباعیات خود موضوعات بسیاری را به چالش کشیده است که از جمله آن می‌توان به مرگ، زندگی و حیات بعد از مرگ اشاره کرد.

بیابانکی تصریح کرد: ادوارد فیتز جرالد انگلیسی که خود شاعر و نویسنده‌ای توانمند بود نخستین بار در سال 1859 میلادی رباعیات خیام را به انگلیسی ترجمه کرد. او که به زبان فارسی علاقه‌مند بود، با صرف سه سال از عمر خود رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و به واسطه آن پس از حدود 170 سال رباعیات خیام، جهانی و امروز تقریبا به تمامی زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و این توفیق به دلیل سادگی زبانی رباعیات به دست آمده است. خیام در این رباعیات از هیچگونه صنعتگری ادبی پیچیده‌ای استفاده نکرده است و همین امر موجب ارتباط‌گیری بیشتر با مخاطب شده است.

مخالف نویسی و تخریب در «چم و خم طنز»

«چم و خم طنز» یکی دیگر از بخش‌های ثابت و جذاب این برنامه است که در آن به یکی از شگردهای طنزپردازی با حضور اکبر کتابدار پرداخته می‌شود. کتابدار در این نوبت از برنامه «در حلقه رندان» به آفت‌های نشست‌های طنز اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جلسات طنز به شیوه تخریب یا مخالف‌نویسی مربوط می‌شود که در این شیوه شاعر یا نویسنده‌ای به گفتن شعر یا نثری در مخالفت با نویسنده یا شاعر دیگری می‌پردازد. به عنوان مثال یک شاعر زن، در تخریب جنسیت مرد به شعر گفتن می‌پردازد و برعکس آن نیز شعر گفتن مردها علیه زنان از نمونه‌های شیوه مخالف‌نویسی یا تخریب در ادبیات است.

کتابدار در ادامه با خواندن نمونه‌هایی از این نوع اشعار، افزود: این نوع شعرها اصلا تاریخ مصرف ندارد چراکه مثل هنگامی که گره و چالش‌هایی در فیلم‌های پلیسی باز می‌شود دیگر علاقه‌ای به دیدن دوباره آن نداریم، چنین شعرهایی نیز پس از یکبار شنیده شدن دیگر میل و رغبتی برای بار دوم شنیده شدنشان نیست. مگر اینکه این شعر از استحکامی برخوردار باشد که مخاطب را به خود جذب کند در غیر این ‌صورت تنها کاربرد تخریبی و هجو دارد و به لحاظ ادبی فاقد ارزش است. به این ترتیب چنین اشعاری نشست‌های شعری را به حاشیه می‌برد.

وی گفت: نمونه‌های تخریب در ادبیات ما بسیار دیده می‌شود که به مناسبت حضور طنزپردازان قمی در این نشست به مولانا میرزا ملک محمد قمی اشاره می‌کنم. این شاعر در یکی از اشعار خود اینگونه آورده است :«رفتم که خار از پا کشم محمل نهان شد از نظر/ یک لحظه غافل گشتم و صد ساله راهم دور شد» که در این شیوه مخاطب را میان دعا یا دشنام به خطا می‌اندازد که البته این شیوه با مدحِ شبیه به ذمِ یا ذم شبیه به مدح فرق دارد.

کتابدار ادامه این مبحث را که به خاطر محدودیت زمانی ناتمام ماند و مثال‌های بسیار دیگری برای آن قابل ذکر بود به نشست آینده موکول کرد.

گفتنی است در یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» که با حضور شاعران و طنزپردازان برگزار شد، هنرمندانی از جمله امید مهدی نژاد، عباس صادقی زرینی، افشین تل‌لو، حمید حمزه نژاد، سیدمحمد صفایی نویس به همراه مهمان قمی از جمله محمدحسین علیان، محمدحسین فیض اخلاقی، منصوره رضایی، علی بهاری و سید شهاب جدا به خوانش آثارشان پرداختند.

در یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز در حلقه رندان طبق روال معمول مسابقه طنزنویسی برگزار شد و در پایان به برندگان آن جوایزی فرهنگی تقدیم شد.این برنامه با حضور خانم جبر رئیس دپارتمان زبان و ادبیات سوریه همراه بود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha