۱۴۰۲.۰۲.۱۲

کارگردان و انیماتور جوان کشور معتقد است که دومین دوره رویداد ملی استاپ موشن هزاران نوجوان در شهرهای مختلف کشور را درگیر خود کرد، استعدادهای آنها را سنجید و خلاقیت‌های خفته آنها را قلقلک داد و بیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا آهویی کارگردان و انیماتور است که از سه سال پیش تاکنون با راه اندازی یک استودیو ساخت و تولید استاپ موشن به نام «زی» به این بازار ورود کرده و هم‌اکنون بی‌صبرانه منتظر آغاز دومین رویداد ملی استاپ موشن در حوزه هنری کودک و نوجوان است تا با تیم‌های برگزیده این دوره آشنا شود.

آهویی با اشاره به اینکه رویداد ملی استاپ‌موشن که از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان اجرا می‌شود اتفاق بسیار مبارکی در این حوزه است، تولید استاپ موشن را کار دشواری عنوان کرد و گفت: ساخت و تولید استاپ موشن نسبت به دیگر تولیدات انیمیشنی کار سخت و طاقت‌فرسایی است اما به سازنده اثر حس خلق کردن می‌دهد و به او طعم خالق بودن یک اتفاق را می‌چشاند؛ به همین خاطر هنرمندان حرفه‌ای این رشته در خوف و رجایی به سر می‌برند که نه به سادگی می‌توانند ادامه کار دهند و نه به راحتی از لذت خلق و خلاقیت استاپ موشن بگذرند.

وی افزود: مجموعه دشواری‌های ساخت و تولید استاپ موشن حرفه‌ای و هزینه‌های گزاف تولید برای یک مدیر یا تهیه کننده اثر و تیم‌داری کار را با مشکل روبرو می‌کند؛ از این رو به آدم‌هایی نیاز دارد که اول از همه صبور باشند و سپس عاشق و دلداده خلق و خلاقیت در این زمینه باشند.

شیوه‌های تولید استاپ موشن

آهویی در مورد شیوه‌های مختلف تولید استاپ موشن گفت: استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند. از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. عروسک‌هایی با مفاصل متحرک یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر ویا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارند. در بسیاری از موارد به جای عروسک از انسان، وسایل خانه، گیاهان و… هم استفاده می‌شود.

جان دادن به اجسام

وی ادامه داد: انیماتور استاپ موشن باید در ذهنش همه اجسام اطراف را زنده کرده، به آنها حرکت بدهد و هر کار خارق العاده که در دنیای عادی نمی‌شود با آنها انجام داد را رویشان پیاده می‌کند؛ و همین راهی را آغاز می‌کند برای به ‌وجود آوردن همه آنچه که در ذهن خلاق انیماتور می‌گذرد. چرا که در استاپ موشن شما از جادوی حرکت دادن به اشیاء حقیقیِ اطرافتان به جای نقاشی و کاراکترهای نرم‌افزاری استفاده می‌کنید.

آهویی افزود: در استاپ موشن اجسام اطرافتان می‌توانند به روایت داستان شما کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خلاقانه برسانند. استاپ موشن می‌تواند گوشی تلفن همراه شما را به یکباره در فضای اتاقتان ظاهر کند و آن را به یک لپ‌تاپ تبدیل کند. به وسایل درون اتاق‌ شما حرکت دهد تا هرکدام خودشان به وظایف‌شان رسیدگی کنند و یا تخت خواب اتاق‌ شما بدون اینکه از جایتان حرکتی کنید خودش خود به خود مرتب شود. حتی خودتان می‌توانید به راحتی بدون اینکه قدمی از قدم بردارید تنها با یک اشاره، وسیله‌ای را به سمت خودتان بکشید . تنها کافی است که بخواهید.

قدمتی برابر صنعت سینما

این هنرمند استاپ موشن ادامه داد: هنر استاپ موشن بسیار قدیمی بوده و حدودا قدمتی برابر با صنعت سینما دارد. در آن زمان کارگردانان فیلم‌های مختلف، به دنبال راهی برای حرکت بخشیدن به اجسام بودند و این گونه بود که ایده استفاده از این تکنیک به ذهنشان رسید.

انواع استاپ موشن

آهویی در توضیح انواع استاپ موشن گفت: برای ساخت این نوع انیمیشن‌ها، از اجسام و وسایل متنوعی استفاده می‌شود و همین امر سبب پدید آمدن انواع استاپ موشن شده است. از جمله انواع استاپ موشن می‌توان به «استاپ موشن عروسکی»، «استاپ موشن خمیری»، «استاپ موشن مدلی»، «استاپ موشن اشیا»، «کات اوت (Cutout))» و «پیکسلیشن (Pixilation))» اشاره کرد.

وی افزود: «استاپ موشن اشیا» یا همان (Object Animation) به سبکی گفته می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از تمامی اشیاء اطرافتان به خلق ایده و داستانتان بپردازید. در این نوع استاپ موشن‌ها همانطور که از اسم آن پیداست، به جای استفاده از عروسک‌ها، از اجسام و اشیا مختلف استفاده می‌شود.

آهویی ادامه داد: همچنین استاپ موشن «پیکسلیشن (Pixilation))» یادآور می‌شود که انسان هم می‌تواند در روایت داستان شما نقش‌آفرینی داشته باشد و کاری متفاوت را برای مخاطبین به نمایش بگذارد. برای ساخت این مدل از استاپ موشن‌ها، که نسبت به انواع دیگر آن حرفه‌ای تر است، از انسان‌ها استفاده می‌شود. معمولا در فیلم‌های فانتزی و تخیلی که امکان تصویربرداری از بعضی صحنه‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد، این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هنرمند استاپ موشن کار ادامه داد: «استاپ موشن خمیری» یا (Claymation ) یکی دیگر از انواع استاپ موشن است که آبجکت‌ها در این سبک، از خمیر ساخته می‌شوند. انیمیشن پر بازدید و محبوب «بره ناقلا» در همین سبک استاپ موشن ساخته شده است. دلیل استفاده از این متریال برای ساخت عروسک، این است که به راحتی تغییر شکل می‌دهند و می‌توانند حتی حالت صورت عروسک را نیز تغییر دهند.

وی افزود: اما یکی از پر کاربردترین‌های استاپ موشن «استاپ موشن عروسکی» یا (Puppet Animation) است. در سبک عروسکی شما می‌توانید از کاراکترهای عروسکی، با هر نوع متریالی برای خلق داستان‌تان استفاده کنید. انیمیشن‌های «آقای گوزن» یا «قصه‌های بازار» از نمونه کارهای ایرانی از این سبک هستند. برای ساخت این نوع استاپ موشن‌ها از عروسک‌هایی با مفصل متحرک استفاده می‌شود. بدین صورت به راحتی می‌توانند عروسک را حرکت دهند و از آن عکس‌های پی در پی بگیرند.

آهویی ادامه داد: «کات اوت (Cutout))» هم یکی دیگر از شیوه‌های ساخت استاپ موشن است که در آن شما با برش انواع کاغذ، مقوا یا پارچه و حرکت فریم به فریم آن‌ها شروع به روایت داستان‌تان می‌کنید. در کات اوت‌ها، تکه‌های بریده شده کاغذ و پارچه، بازیگر هستند! این تکه‌ها بر روی پس زمینه‌ای مشخص قرار می‌گیرند و پس از حرکت، از آن‌ها عکسبرداری می‌شود و قصه شما را روایت می‌کند.

وی درباره هدف حوزه هنری کودک و نوجوان از برپایی این رویداد و استفاده از این رشته هنری به منظور برانگیختن خلاقیت‌های این گروه سنی گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان بسیار هوشمندانه در انتخاب این راه عمل کرده است چرا که استاپ موشن همزمان که در تولید حرفه‌ای با دشواری‌های عجیب و غریبی روبرو است اما قابلیت‌هایی را در اختیار سازندگان غیرحرفه‌ای خود قرار می‌دهد که می‌توانند با نرم‌افزارهای ساده‌ای که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود و ابزارهای گوناگون آن لذت خلق کردن را تجربه کنند. حوزه هنری کودک نوجوان با برپایی این رویداد شیرینی خالق یک اثر هنری بودن را به هنرمند و علاقه‌مند نوجوان خود می‌چشاند و مسیری را برای این گروه سنی هموار می‌کند که شاید آینده‌ای متفاوت و درخشان را برایشان بسازد.

یک اقدام مبارک

آهویی افزود: رویداد ملی استاپ موشن اقدام مبارکی است که حوزه هنری کودک و نوجوان این روزها پس از با پشت سر گذاشتن مجموعه برنامه‌های استانی و ارتباط‌گیری با مخاطب از طریق سایت خود این روزها آماده برپایی مرحله نهایی آن می‌شود. این رویداد در دومین دوره خود هزاران نوجوان را درگیر خود کرد و استعدادهای آنها را سنجید و خلاقیت‌های خفته آنها را قلقلک داد و بیدار کرد.

دومین رویداد ملی استاپ موشن به دبیری محسن مشرقی پس از برگزاری رویدادهای استانی، از 13 تا 15 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha