۱۴۰۲.۰۲.۱۰

نهادهای فرهنگی و ادبی افغانستان با حمایت و همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از سه دهه فعالیت ادبی «حمید مبشّر» تجلیل می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، علی‌مدد رضوانی، دبیر اجرایی سلسله‌ نشست‌های «عکس یادگاری» گفت: نهادهای فرهنگی و ادبی خانه ادبیات افغانستان، مؤسسه فرهنگی دُر دَری و کانون ادبی و فرهنگی کلمه از امسال، برای قدردانی از خدمات فرهنگی، هنری و ادبی فعالان افغانستانی نشستی ادامه‌دار با عنوان «عکس یادگاری» برگزار میکند که نخستین برنامه از این سلسله‌نشست‌ با عنوان «شرح آیینه» به نکوداشت سه دهه فعالیت ادبی «حمید مبشّر» اختصاص خواهد داشت.
دبیر اجرایی «عکس یادگاری» با یادآوری اینکه حمید مبشر، یکی از شاعران نسل دوم ادبیات مهاجرت افغانستان در ایران به شمار می‌رود که در طول سه دهه فعالیت پیوسته خود، چندین کتاب شعر منتشر کرده اظهار کرد: در نشست  «شرح آیینه»، کارشناسان افغانستانی و ایرانی مانند ابوطالب مظفری، محسن سعیدی، محمدصادق دهقان و زهرا زاهدی درباره ادبیات مهاجرت افغانستان و جایگاه ادبی حمید مبشر سخن می‌گویند.

شماری از شاعران دو کشور از شهرهای مختلف در این نشست فرهنگی شعر می‌خوانند و عارف جعفری نیز با الهام‌گیری از اشعار مبشر، موسیقی اجرا می‌کند.

همچنین در پایان با اعطای سپاس‌نامه و هدیه از این شاعر قدردانی می‌شود و ویژه‌نامه‌ای هم با دبیری محمدآصف جوادی درباره مبشر منتشر و پخش خواهد شد.
وی درباره ضرورت و اهمیت برگزاری نشست‌های «عکس یادگاری» در این دوره زمانی گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که برای بازتاب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی فعالان افغانستانی ساکن ایران و کشورهای دیگر در ایران انجام شده، هنوز بخش بزرگی از نسل جوان افغانستان با بسیاری از پیش‌گامان فرهنگی، هنری و ادبی و چهره‌های اثرگذار معاصر، آشنا نیستند. این برنامه‌ با هدف معرفی بهتر و بیش‌تر فعالان عرصه‌های فرهنگ، هنر و ادبیات به مردم افغانستان و ایران برگزار می‌شود.

رضوانی افزود: برخی از چهره‌های فعال میهن ما(افغانستان) هم روی در نقاب خاک کشیده‌اند، ولی درست معرفی نشده‌اند که در این سلسله‌نشست‌ها به آنان نیز خواهیم پرداخت.
وی در پایان توضیح داد: سلسله‌نشست‌های «عکس یادگاری» به اقتضای فرصت و امکانات، به صورت دوماهانه یا فصلی برگزار خواهد شد.

عموم علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و ادب می توانند برای حضور در این نشست‌، پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه ساعت 16 به سالن مهر حوزه هنری، واقع در تقاطع خیابان سمیه و حافظ تهران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha