۱۴۰۱.۱۲.۰۳

نشست «هم‌اندیشی مدرسان داستان» به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با موضوع داستان و ادبیات داستانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ در این نشست اساتیدی همچون راضیه تجار، سارا عرفانی، کامران پارسی نژاد، وجیهه سامانی، احسان عباسلو، مهدی کاموس، مهدی کرد فیروز رجایی، مریم پوریامین و احمد شاکری حضور داشتند.

احمد شاکری در این نشست به تشریح اهداف نشست و طرح موضوع آن پرداخت و گفت: آموزش، بخش مهمی از داستان‌نویسی است که اگر کسی بخواهد خدمتی به ادبیات داستانی کند نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند.

شاکری افزود: در حال حاضر دوره‌های آموزشی گوناگونی از سوی برخی‌ها برگزار می‌شود که معمولا شناخته شده نیستند و اثری از آنها نخوانده‌ایم اما به هر حال به این زمینه ورود کرده‌اند. این دوستان نقش مجریان آموزش را بیشتر بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه در این زمینه کمتر اتفاق افتاده است به صورت خاصه ماهیت وجودی «آموزش» به ویژه در ادبیات داستانی است. ما تا کنون نه پژوهشی در مورد آموزش هنر و آموزشی برای آموزش دهندگان ادبیات داستانی نداشته‌ایم. همچنین در حوزه نقد هم کار چندانی شده است.

شاکری افزود: از آنجایی که حوزه آموزش متولی به معنای واقعی کلمه ندارد حوزه‌ای مظلوم، مغفول و بسیار تاثیرگذار است. در نتیجه اگر بخواهیم اولویتی برای این موضوع در نظر بگیریم پیش از برگزاری هر جشنواره‌ای باید به آموزش بپردازیم.

وی ادامه داد: اگر ما کاری برای آموزش داستان نکنیم هیچ‌کسی برایش دلسوزی نخواهد د اشت چرا که مدیران فرهنگی و هنری مجموعه‌های دیگر تنها رهگذرانی هستند که کاری از پیش نمی‌برند. پس ما باید دست به کار شویم.

شاکری در ادامه گفت: طرحی در انجمن قلم با حضور آقای خبوشان مطرح شد که فرایند آن اینگونه در نظر گرفته شد تا با دعوت از مدرسان انقلابی ادبیات داستانی که تعداد کمی هم دارند به این زمینه ورود کنیم. مجموعه‌ای که گفته شد در اصل و درجه اول کار مشورتی و راهبردی خواهد کرد.

وی افزود: «آموزش» از مهمترین رکن آینده ساز برای ادبیات داسنی ما است که هیچ کس از وضعیت دقیق آن خبری ندارد و نیازمند پژوهش‌های بسیاری است تا زوایای پنهان آن نمایان شود. بی‌خبری از شرایط آموزش ادبیات داستانی موجب شده است تا توان برنامه‌ریزی و نظارت برای آن را نیز بگیرد.

شاکری افزود: باید روشی علمی برای رسیدگی به امور آموزشی ادبیات داستانی پیش بگیریم که بهترین آن خرد جمعی با حضور اساتیدی همچون شما عزیزان است. اگر به این جمع و چهره‌های نخبگانی که در آینده به آن اضافه خواهند شد اعتماد کنیم و بر اساس آن پیش‌روی داشته باشیم بی‌شک نتایج موثری کسب خواهیم کرد.

وی افزود: محورهای پیشنهادی گوناگونی برای آموزش ادبیات داستانی در نظر گرفته شده است که باید با نظرات شما مورد بررسی قرار گیرد تا در گام اول فرصت‌های آن شناسایی و نقطه مطلوب آن مشخص شود و در ادامه برای آن برنامه ریزی کنیم.

شاکری در همین راستا افزود: پس از دستیابی به مراحل گفته شده می‌توانیم سند و چشم‌اندازی منسجم برای آن طراحی کنیم و سپس به راهبردها و برنامه‌های آن نیز برسیم.

وی در پایان این بخش از مطالب خود گفت: این نشست، نخستین نشست هم‌اندیشی مدرسان داستان است که ادامه دار خواهد بود و با تکمیل این جمع و برپایی جلسات متعدد دیگر به اهداف مورد نظر خود خواهد رسید.

در ادامه این نشست هر یک از مدعوین دیدگاه‌های خود را در مورد این نشست و نکات عنوان شده شاکری بیان کردند تا به یک جمع‌بندی کمک کنند.

شاکری نیز در ادامه این نشست پس از شنیدن نظرات اساتید دعوت شده گفت: ده محور در نظر گرفته شده برای آموزش و سلسله فعالیت‌های ما طراحی شده است که باید روی آن بحث و گفتگو کنیم تا بر اساس آن به یک برنامه واحد و مورد قبول همه اعضا برسیم.

مهدی کاموس نیز در بخش بعدی این نشست به بیان طبقه‌بندی‌های لازم در برنامه‌های این هم‌اندیشی پرداخت و نکاتی را عنوان کرد که واکنش‌های تایید کننده بسیاری را از سوی حضار در پی داشت.

پس از ارائه کاموس، شاکری برای جمع‌بندی این بخش از نشست گفت: ما در نخستین قدم برای اینکه یک نظم ذهنی بدهیم و جلسات را به یک سمت و سویی حرکت دهیم به یک ساختاربندی کلی نیازمندیم تا به یک درک حداکثری و محصول بهین نزدیک شویم. در حقیقت می‌خواهیم افق و چهارچوبی را ترسیم کنیم که چه حوزه هنری و دیگر سازمان‌های مربوط به آموزش بتوانند دورنمایی از آنچه باید مد نظر داشته باشند در اختیار گیرند.

شاکری افزود: ما سه مرحله وضعیت‌شناسی، راهبرد گزینی و برنامه‌ریزی را برای کلیت کار در نظر گرفته‌ایم که شما باید در مورد هر مرحله و چگونگی اجرای آن با نظرات خود به ما کمک کنید تا بهتر و دقیق‌تر اجرا شود.

شاکری در ادامه به بیان محورهای مورد نظر این نشست پرداخت و با نظرسنجی از اساتید حاضر قرار شد تا در نشست‌های آینده هر یک از آنها مورد بررسی قرار گیرد.

نخستین نشست هم‌اندیشی مدرسان داستان با امضای پوستر آن از سوی اساتید مدعو به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha