کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی تأثیرگذار بر نوجوان، ازگذشته تا کنون با موضوعات و محتوای متنوع چاپ و منتشر میشود. چرخِ فلک محفلی برای گردهمایی نوجوانان کتابخوان است تا از تجربه زیستن با کتاب باهم سخن بگویند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، قهرمان، به عنوان الگو در جریان زندگی انسانها حضور دارد؛ کهن الگوی قهرمان یک اصطلاح روانشناسی است و همان بخش خودآگاه روان است.
قهرمان درون همه انسانها حضور دارد و در اشکال مختلف هنری، همچون داستان، موسیقی و نقاشی تجلّی مییابد.
نویسنده در داستان، قهرمان ذهنی خود را تصویرگری میکند و در معرض خوانندهها قرار میدهد. کتاب مأمنی است برای سفر قهرمان یک نوجوان به منظور یافتن ویژگیهای یک الگو تا با مطالعه و تأمل در آن، بتواند قهرمان وجود خویش را بشناسد و آن را پرورش دهد.
سومین مجموعه نشستهای چرخِ فلک با موضوع کتاب و با محوریت شخصیت قهرمان در داستان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ ۱۹ و ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در محل کتابشهر ایران نوجوان برگزار شد.
هدایت و راهبری محفل پسران را محمدامین بختیاری و محفل دختران را نرگس تقویپور بر عهده داشتند.
پسران حاضر در نشست، نسبت به کتابهایی که مطالعه کرده بودند تجربهها، برداشتها و پیشنهادات خود را بیان کردند.
از نظر نوجوانان پسر؛ قهرمان کسی است که حل مسئله میکند. قهرمان کسی است که توان انجام کارهایی را دارد که افراد عادی قادر به انجام آن نیستند و شخصیتی که پیگیری فعالیتهای آن باعث جذابیت داستان میشود.
قهرمان هم سن و سال، داستان را جذاب میکند؛ داشتن قدرتهای خارق العاده و خلق شخصیتهای قهرمان متناسب با شرایط بومی و هم سن و سال با نوجوان از جمله پیشنهادهای حاضران برای تعامل بهتر نوجوانان با قهرمان کتاب بود.
استفاده از قالب کمیک و به کارگیری تصویرسازی مناسب، جهت انتقال بهتر مفاهیم و پردازش شخصیت قهرمان در ذهن مخاطبین نوجوان از دیگر موضوعات مطرح شده بود.
از نظر نوجوانان دختر، قهرمان کسی است که معمولا آخر داستان پیروز میشود. قهرمان کسی است که از یک اتفاق بد جلوگیری میکند. شخصیت خوبی که با یک شخصیت بد یا ضد قهرمان مبارزه میکند. کسی که خطا نمیکند و یا امکان خطای کمتری نسبت به دیگران دارد؛ از جمله توصیفهایی بود که دختران به آن اشاره کردند.
منتظر نشستهای بعدی کانون اندیشهپژوهی کودک و نوجوان باشید.
انتهای پیام/
نظر شما