۱۴۰۱.۱۱.۲۳

مدیر عامل استودیو بازی‌سازی مدریک در دومین جلسه از نشست «جهان بازی» گفت: بزرگترین کارکرد تولید محصولات بازیهای رایانه ای، فرهنگ سازی و صدور فرهنگ ملل به یکدیگر است؛ به همین دلیل بازی‌های رایانه‌ای تولیدات بومی نیست و باید به آن در بعد جهانی نگاه کرد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دومین نشست «جهان بازی» از سلسله جستارهایی در «صنعت بازی در ایران» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و با حضور مدیر عامل استودیو بازی‌سازی مدریک برگزار شد. محمدمهدی بهفرراد با بیان اینکه جزو اولین افرادی است که ۱۲ سال پیش به صورت تخصصی وارد حوزه‌های تخصصی استودیوهای موبایل گیم ایران شده و پیش از آن معاون تولید بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بوده است، گفت: از زمان پایه گذاری تاکنون، این انستیتو نزدیک به ۳۰ بازی از جمله «خروس جنگی» که بیش از ۸ میلیون نصب شد را تولید کرده و حدود ۲۰۰ عنوان نشر از این انستیتو به بازار عرضه شده است. همچنین مجموعه بازی‌های کژوال از جمله گل مراد که جزو کاراکتر‌های محبوب است، تولید شرکت ما است که بیش از ۸ میلیون نصب داشته است. او در پاسخ به میزان سودآوری اقتصادی در حوزه بازی های، رایانه‌ای ضمن اشاره به اینکه سود و زیان مالی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در مقایسه با قیمت ملک و ارز و طلا و خودرو بحث جذابی نیست و اگر سرمایه‌ای که در این سال‌ها هزینه کرده ایم، در جایی غیر از این حوزه سرمایه‌گذاری شده بود، شاید رشد ۵۰۰ برابری داشت؛ جنبه دیگر این فعالیت فرهنگی در کشور را با اهمیت‌تر دانست و گفت: من از بدو ورود به این حوزه اعتقاد داشته‌ام که صنعت گیم می‌تواند مشکلات اقتصادی کل کشور راه حل کند؛ همانطور فروپاشی نوکیا در فنلاند را استارتاپ و گیم نجات داد. زمانی که به پیشنهاد حضرت آقا، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه اندازی شد، ترکیه در حوزه گیم حرفی برای گفتن نداشت و امروز استودیو‌های ترک ماهانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد دارند. محصولات بازی‌های رایانه‌ای بدون مرز ساخته می‌شود وقتی قرار باشد محصولی منتشر و صادر شود نیاز به انرژی و وقت و هزینه زیاد دارد اما محصولات نرم افزاری با یک کلیک به همه کشورها صادر می‌شود زیرا حوزه نرم‌افزار نیاز به طی روند تایید و تسهیلات ندارد و فقط با وجود اینترنت و شخص متخصص می‌تواند محصولات خود را به همه نقاط دنیا صادر و موجب ارزآوری شود. بهفرراد با بیان این جملات، در خصوص موانع داخلی در برابر جهانی شدن بازی‌های رایانه‌ای بومی گفت: در دنیا محصولات و تولیدات با رویکرد بدون مرز ساخته می‌شود؛ حتی کمپانی‌های خیلی قوی بر اساس خصوصیات اقلیم ها، محصولات مختلف تولید می‌کنند و این به معنی جهانی فکر کردن از ابتدای تولید یک محصول است. به گفته وی، با فیلتر شدن اینترنت و بستن آی پی فیلتر شکن ها، بسیاری از آی پی‌های بازی‌های رایانه‌ای نیز بسته شده و بستن یک‌ای پی یعنی ماهی ۵۰۰ میلیون ضرر که با این ضرر باید یک بنیاد دانش بنیان مولد؛ نیروهای خود را تعدیل و تعطیل کند. چون هیچ قانون شفاف مشخصی برای واردات حوزه نرم‌افزار وجود ندارد و تفاوت ما در اینجا با امارات، ترکیه و حتی عربستان اینست که همه این کشورها با سرعت در حال رفع چالش‌های خود هستند. در بحث هوش مصنوعی نیروهای مایکروسافت و گوگل که تعدیل شدند از طریق امارات و عربستان در حوزه‌ای تی استخدام شدند تا از دانش آن‌ها استفاده شود؛ این درحالیست که تا کنون ۵۰۰ نفر از نیروهای متخصص از شرکت ما به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. مدیر عامل استودیو بازی‌سازی مدریک، به مهاجرت افراد متخصص در شرکت‌ها هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از نیروهای متخصص از شرکت‌ها استعفا می‌دهند و به صورت جدا با حقوق حداقل ۴۵ میلیون تومان در ماه برای خارج از کشور کار می‌کنند. حتی گاهی برخی شرکت‌ها به صورت تیمی مهاجرت می‌کنند و این خیلی بدتر از مهاجرت انفرادی است؛ یعنی فرد حاضر است با همین گروه و تیم کار خود را انجام دهد اما در جایی که امکانات در اختیار داشته باشد. به اعتقاد این مدیر کارآفرین، روسیه بعد از جنگ اوکراین برای همکاری در زمینه نرم افزاری مستعد است ولی پیچیدگی‌های زیادی دارد اما شرکت‌های بین المللی دیگر به دلیل تحریم‌هایی که ایران درگیر آن‌هاست، به سختی حاضر به فعالیت با شرکت‌های ایرانی می‌شوند زیرا وارد کانال تحریم‌های امریکا می‌شوند. وی گفت: یکی از فعالیت‌های استودیو بازی سازی مدریک ترجمه و دوبله بازی‌های خریداری شده است که بعد از اخذ مجوز، آن‌ها را منتشر می‌کند. این شرکت در بحث فرهنگی با دوبله و انتشار بازی ها، کار زیادی انجام داد که همزمان موجب باقی ماندن ذخیره درآمد در کشور نیز شد. اما در حال حاضر اختلاف نرخ ارز علت اصلی کاهش خرید بازیها و انتشار آن‌هاست. تمام صندوق رایانه‌ای زیرمجموع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یا «نصر» است که تعدادی کمیسیون تخصصی دارد و یک کمیسیون به نام بازیهای رایانه‌ای دارد که اعضای آن بر اساس انتخابات مشخص می‌شوند. کار این کمیسیون حمایت از بازی‌سازان و موسسات فرهنگی در این حوزه است. مدیر عامل استودیو بازیسازی مدریک در این باره گفت: قبلا به بازی سازان وام می‌دادند یا برخی موسسات فرهنگی مشمول معافیت مالیاتی بودند اما اکنون همین حمایت‌ها هم انجام نمی‌شود و بیشتر حمایت‌های مالی از سوی وی سی‌ها یا «صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر» انجام می‌شود. به گفته او دانشگاه‌ها در رابطه با حوزه بازی‌های رایانه‌ای قوی‌تر از سایر نهادها عمل کرده‌اند و امسال دانشگاه علم و صنعت در رشته بازیسازی ورودی دانشجویان ارشد داشت. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha