۱۴۰۱.۱۰.۲۱

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» را با موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» برگزار کرد.

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری اولین نشست از سلسله جستارهای «بازار رسانه» را با موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در جستار اول این سلسله نشست که به «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» اختصاص دارد، علی نصر تهرانی، هم‌بنیانگذار فیلیمو و معاون پسا سرمایه‌گذاری صندوق حرکت اول، مصطفی ری‌پور هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌تون و آرین طاهری به عنوان پژوهشگر مطالعات رسانه و دبیر نشست حضور داشتند. تهرانی در این نشست با توجه به موضوع «بازار وی او دی؛ بازیگران اصلی و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها» به چالش‌های پیش روی شرکت‌های فعال «وی او دی» اشاره کرد و گفت: کسب مجوز از سازمان‌های گوناگون کار را برای ما سخت می‌کرد چرا که این حوزه هنوز ناشناخته بود و آشنایی درستی با آن نداشتند؛ در نتیجه سختگیری‌ها شاید منطقی به نظر می‌رسید. تهرانی افزود: سازمان‌های صادر کننده مجوز از یک طرف، حتی شرکت‌های تولیدی ویدیویی هم خبر از مجوزهای لازم نداشتند و ما برای کار با آنها هم با مشکل مواجه می‌شدیم چرا که اگر مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه نمی‌گرفتند ما امکان همکاری با آنها را نداشتیم. وی ادامه داد: تهیه کنندگان و ویدیو رسانه‌ها در نهایت تنها گزینه‌های حوزه کاری ما بودند. با این حال تهیه کنندگان و ویدیو رسانه‌ها همچنان نمی‌دانستند که می‌توانند در وی او دی‌ها  آثار خود را منتشر کنند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند. تهرانی افزود: در ادامه کم کم وی او دی‌ها نظم بازار رسانه را بهم زدند و تعادل بازار را به نفع خود متزلزل کردند. چرا که علاقه‌مندان می‌توانستند با پرداخت هزینه سه حلقه دی وی دی فیلم سینمایی اشتراک یک ماهه تماشای ۵۰۰ فیلم را خریداری کنند. وی با اشاره به روند رو به رشد افزایش سرعت اینترنت در ایران و پهنای باند گفت: روزهای آغازین وی او دی‌ها  در ایران امیدی به عملیاتی شدن آن نبود چرا که اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که امکان تماشای فیلم روی خط اینترنت وجود داشته باشد و پهنای باند آن جوابگو باشد. اما رفته رفته با رشد و گسترش ظرفیت اینترنت و افزایش کیفیت آن وی او دی‌ها  هم رشد و گسترش یافتند. تهرانی ادامه داد: در مقایسه مشترکین نت فلیکس با فضای وی او دی‌ها در ایران در می‌یابیم که ایرانی‌ها بیشتر با گوشی‌های تلفن همراه از این ظرفیت استفاده می‌کنند در حالی که مشترکین نت فلیکس در نمایشگرهای بزرگ فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. * کش‌وقوس‌هایی مقررات‌گذاری کار را دشوار کرد تهرانی با اشاره به اینکه بحث مقررات‌گذاری یکی از عوامل مهم در فعالیت‌های وی او دی‌ها  بود، گفت: در ابتدای کار ارشاد خود را  متولی اصلی دانست و بسیاری از فعالان وی او دی از آن مجوز گرفتند و بعدها صدا و سیما کار را تصاحب کرد و در ادامه کش‌وقوس‌هایی شکل گرفت که کار را برای فعالان آن زمینه دشوار کرد. وی ادامه داد: ما برای توسعه بازار وی او دی‌ها  مشکلی در زیرساختارهای سخت افزاری و همچنین زیرساخت‌های تکنولوژی و نرم افزاری نداریم؛ بلکه بیشتر به محتوای خوب و آفرینش تجربه بهره‌مندی موفق برای مخاطب نیاز داریم تا موجب توسعه بازار وی او دی‌ها  ‌شود. تهرانی در ادامه گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های وی او دی ایرانی هیچ رقیب خارجی در کشور ندارند، فضای رقابتی شدیدی وجود نداشته در صورتی که اگر راه برای ورود وی او دی‌ها ی خارجی باز بود بازار رقابت شرکت‌های وی او دی بسیار داغ‌تر می‌شد. *پایش مخاطب یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما است مصطفی ری‌پور، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌تون نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مشترکین در تماشای فیلم‌ها در فضای وی او دی‌ از تبلت استفاده می‌کنند، گفت: در حوزه محتوای خارجی، همواره وی او دی‌ها  از صدا و سیما جلوتر هستند چرا که صدا و سیما تا فرایند مورد نیاز پخش را پشت سر بگذارد شاید حدود یکسال طول بکشد. ری‌پور افزود: برخی از سرمایه‌گذارانی که پای کار وی او دی‌ها می‌آمدند شناخت درستی از فضای موجود نداشتند و نظرات شخصی و بدون توجه به همه اقشار را عنوان می‌کردند. به هر حال ما با ساعت‌ها نشست، مسائل گوناگون مرتبط را برایشان تفهیم کردیم تا به یک همکاری رسیدیم. ری‌پور با بیان اینکه برخی کاربران وی او دی‌ها  اصلا علاقه‌ای به تماشای سریال‌های ایرانی و حتی دوبله‌های صدا و سیمایی ندارند، گفت: پایش مخاطب یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما است چرا که به تصمیم‌گیری و اجرای شیوه‌های گوناگون کاری در وی او دی‌ها  کمک بسیاری می‌کند. مدیرعامل دیجی‌تون ادامه داد: در فضای وی او دی‌ها با ویژگی پِرسونا می‌توانیم مخاطبان را به صورت جزئی بررسی کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های گوناگون انجام دهیم تا بخوبی با خلق و خو و علاقه‌های مخاطب آشنا شویم و بهترین آثار را به آنها ارائه یا پیشنهاد دهیم. * کلید برنده شدن وی او دی در دستان محتوا است ری‌پور ادامه داد: کلید برنده شدن وی او دی در دستان محتوا است. این در حالی است که در وی  او دی های خصوصی باید تمام توجه شرکت‌ها به نیازهای مخاطب باشد. مخاطب به ارزش واقعی محتوای ارائه شده مبلغی را می‌پردازد پس باید محتوای ارزشمندی را در وی او دی‌ها  منتشر کنیم. وی افزود: محدودسازی اتفاق بدی نیست که در وی او دی‌ها  هم شکل می‌گیرد اما این محدودسازی باید به تمیز ساختن و سالم سازی آن فضا بیانجامد و سپس باز شود در حالی که محدودسازی های دائمی شکل می‌گیرد که به ضرر فضای رقابتی است. ری‌پور ادامه داد: متأسفانه حضور وی او دی‌های دولتی ناموفق خسارت‌های بسیاری به دیگر شرکت‌های خصوصی می‌زنند و رقابت ناعادلانه‌ای و ناسالمی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی شرکت‌های خصوصی مجبور می‌شوند تمام اندیشه و تلاش خود را معطوف حفظ حیات کنند و از مسیر اصلی خود دور شوند. وی افزود: عدم حضور شرکت‌های خارجی در وی او دی‌ها  در ایران اثر دائمی مثبت نخواهد داشت و تنها در شرایطی که باید برقرار شود و غیر دائمی باشد می‌تواند احتمالا موجب رقابت سالم و رشد و توسعه شرکت‌های وی او دی و افزایش کیفیت آنها شود. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha