۱۴۰۱.۰۹.۲۹

عصرانه‌ داستان، از برنامه‌های حوزه هنری قم به نقد و بررسی رمان «مست جنگ، یورش سرد» نوشته مسعود آذرباد اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، چهل و یکمین عصرانه‌ی داستان حوزه هنری قم با حضور محمد فائزی فرد در جایگاه منتقد، به نقد و بررسی رمان «مست جنگ، یورش سرد» نوشته مسعود آذرباد، اختصاص یافت.

رویا حسینی مجری کارشناس این عصرانه  که در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد، به معرفی این رمان پرداخت و گفت: «مست جنگ، یورش سرد» نخستین رمان مسعود آذرباد است که در نشر کتابستان به چاپ رسیده‌است. این رمان که در زیر‌ژانرِ تاریخ جایگزین کار شده، جزو دسته‌ی رمان‌های علمی تخیلی محسوب می‌شود که اتفاقات آن در دوره‌ی تاریخی حمله‌ی مغول به ایران می‌گذرد.

در ادامه مسعود آذرباد علت انتخاب این ژانر را علاقه‌ی شخصی خود به ادبیات گمانه‌زن و همچنین تاریخ ایران عنوان کرد و گفت: حمله‌ی مغول به ایران برهه‌ی تاریخی حسرت‌برانگیزی‌ست که اگر مغولان نمی‌توانستند ایران را فتح کنند و کتاب‌سوزی‌ها و ویرانگری‌های تمدنی انجام نمی‌شد، احتمالا اکنون با ایران دیگری مواجه بودیم. همین اگر‌ها، مبنای ایده‌ی من برای نگارش این رمان بودند.

او افزود: «مست جنگ» یک مجموعه‌ی سه جلدی خواهد بود که در حال حاضر جلد اول آن به نام «یورش سرد» به چاپ رسیده‌ است و جلدهای بعد بزودی نوشته خواهند شد.

داستان تحول یک شخصیت

در بخش نقد و بررسی نیز محمد فائزی‌فرد ژانرنویس و منتقد ادبی، رمان را کار قابل قبولی در ژانر خود ارزیابی نمود و خاطر نشان کرد: این اثر نثر همراهی دارد و نویسنده با ریتم مناسبی، داستان را پیش می‌برد.

او در ادامه سخنانش افزود: نویسنده در این رمان، شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاهی را به یک قهرمان تبدیل کرده‌ که در یک چهارم پایانی داستان، لایق عشق و اعتمادی می‌شود که تاکنون نداشته است. جلال الدین خوارزمشاهی در طی داستان تحول درونی پیدا کرده و رشد می‌کند، و تحول شخصیتی او با شکست مغولان در جنگ، نمود بیرونی پیدا می‌کند.

فائزی‌فرد خاطر نشان کرد: پایان‌بندی داستان، کشش لازم برای پیگیری خواننده در جلدهای بعدی را دارد.

در پایان نشست عصرانه داستان، رمان «پرواز اسب سفید» نوشته‌ی «سیده عذرا موسوی» از چاپ «به‌نشر» برای بررسی در جلسه‌ی آینده معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha