۱۴۰۱.۰۷.۱۷

نشست تحلیل روان شناختی انیمیشن لوپتو به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد. این نشست ضمن نمایش انیمیشن سینمایی لوپتو با حضور جمعی از صاحب‌نظران برگزار و میزبان علاقه‌مندان خود بود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ عباس جواهری روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست در مورد اینکه این انیمیشن چه پیامی به کودکان و نوجوانان مخاطب خود دارد، گفت: پایه سرمایه‌های روانشناختی، روانشناسی مثبت است که علمی هم است. لوپتو به وضوح در مورد امید حرف می‌زند و مفهوم توکل را یادآوری می‌کند.

جواهری ادامه داد: به طور کلی انیمیشن‌های تولیدی دنیا به امید می‌پردازد اما آنچه این اثر را متمایز می‌کند فضای ایرانی و دست‌خط ویژه ایرانی‌های آن است. بومی بودن اثر ما را یاری می‌کند تا در فضای ایرانی اسلامی امید را تجربه می‌کنیم. وی افزود: با توجه به هزینه‌های ساخت این اثر بی‌انصافی است تا با آثار کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی جهان که میلیون‌های دلار هزینه دارد مقایسه کنیم اما می‌توانست در برخی جزئیات بهتر عمل کند. به هر حال حرکت بسیار ارزشمندی است چرا که حتی با نگاه کمال‌گرایانه می‌توان گفت شروع بسیار مهمی در زمینه انیمیشن ایران است.

قوه خیال هم فرصت و هم تهدید است

جواهری با بیان اینکه قوه خیال در کودکان بسیار زیاد است، گفت: آنچنان که در مواجهه با رنج‌آورترین رویدادهای روزگار خود آن را به سادگی پشت سر می‌گذارند و به نوعی از واقعیت فرار می‌کنند. این قوه خیال می‌تواند یک فرصت خوب در انیمیشن‌سازی باشد و همچنین می‌تواند تهدیدی جدی باشد اما در مجموع به دلیل توانایی بسیار زیاد آن در تاثیرگذاری روی جوامع گوناگون کاربردهای بسیار دارد که این کاربردها هم مثبت می‌تواند باشد و هم منفی می‌تواند به کار گرفته شود. وی در پایان گفت: لوپتو را دوست داشتم و آنچنان موفق بود که با رسیدن به تیتراژ پایانی حس خوبی از وقت صرف شده خود برای آن داشتم.

رنگ‌آمیزی‌های این انیمیشن متناسب با موسیقی بود

کامران شیوندی روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم با حضور در این نشست گفت: موسیقی به کار رفته در این انیمیشن بسیار حس سرزندگی، نشاط و رویش را به مخاطب القا می‌کند آنچنان گه نت‌های آن صبح پرانرژی و دل‌انگیزی را برایم تداعی کرد. حس امید، آغازی دوباره، توانمندی و خودباوری از دیگر تاثیرات موسیقی اثر روی مخاطب است.

شیوندی افزود: رنگ‌آمیزی‌های انتخاب شده در این انیمیشن بسیار متناسب با موسیقی به لحاظ اهداف عاطفی اثر انجام شده بود تا جایی که علاوه بر ایجاد انگیزه، من را به فرزند نوجوانم نزدیک کرد. بی‌تردید لوپتو من را به تماشای همراه با خانواده ترغیب کرد. وی ادامه داد: تنوع‌طلبی در سکانس‌های بسیار خاص اثر بر زیبایی آن با تلنگرهایی که بر ذهن انسان می‌زند افزود و بر جذابیت بیشتر آن کمک کرد. شیوندی افزود: توجه به جامعه‌ای که دارای اختلال روانی است از دیگر نکات قابل توجه لوپتو است که بر اساس محاسبه حدودی من 9 اختلال روانی را کنار هم قرار داده‌ بودند. هر چند به لحاظ تخصصی کنار هم قرار دادن آنها اشتباه است اما زیبایی‌هایی را به وجود آورده بود.

وی در ادامه گفت: یک انیمیشن خوب باید بتواند تحولات انسان را پیش‌بینی و بسازد چرا که انسان در تحولات است که رشد می‌کند. به همین دلیل هم انتظار داشتم تا لوپتو تمام تحولات ابعاد شخصیتی انسان را به خصوص در کودک و نوجوان را در بر بگیرد. شیوندی با بیان اینکه حوزه خیال‌‍پردازی در این اثر به بحث روانشناسی توجه کافی نداشته است اما به خوبی و با موفقیت به کار گرفته شده بود، گفت: لوپتو بر پایه رشد اخلاقی تولید شده است و دارای مولفه‌های آن بود که یکی از مهمترین‌های این مولفه‌ها همدلی است که به خوبی نمایش داده شد.

لوپتو دو جسارت بزرگ داشت

مجید اسماعیلی داور عصر جدید، تهیه کننده و کارگردان سینما هم در این نشست گفت: اساسا انیمیشن‌ها برای امیدآفرینی، ترویج اخلاق و ظلم‌ستیزی ساخته می‌شوند. اسماعیلی افزود: حس هر اثر هنری بسیار مهم است که این انیمیشن حس خوبی را به مخاطب هدیه می‌دهد اما با دو جسارت بزرگ انجام شد و آن هم پرداخت به موضوعات روانشناسی است. هم باید بخاطر این جسارت به آن تبریک گفت و هم باید هشدار داد. چرا که بسیار باید با مراقبت ساخته و پرداخته شود. در مجموع گروه تولید این اثر با موفقیت این جسارت را انجام داده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر که در این اثر برایم خودنمایی کرد جهان غیب اسلامی است و همانطور که در آثار غربی نیز در مورد جهان غیب با دقت کار می‌شود ما نیز باید به آن بپردازیم. به عنوان مثال در انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار» موضوع رجعت که مفهوم بسیار سنگینی است با دیدگاه خودشان به تصویر کشیده می‌شود. ما نیز در طراحی جهان غیب در آثارمان به شدت نیاز به کار داریم که لوپتو یک ورود موفق به آن داشت و به دل من نشست. اسماعیلی افزود: سینما و تصویر را باید بسیار جدیتر از اینها بگیریم چرا که ماندگاری بیشتری در ذهن دارد و سرعت تاثیر فراتری دارد به همین دلیل باید تلاش بیشتری برای آن شود. وی در پایان گفت: باید از تلاش بسیار ارزشمند تولیدکنندگان این اثر که با هزینه‌ای معادل یک دقیقه فیلم‌های هالیوودی آن را ساخته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

نشست تحلیل روان شناختی انیمیشن لوپتو به همت حوزه هنری کودک و نوجوان با دبیری مطهره وکیلی که خود نیز روانشناس است و با حضور مجیدی مدیر کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان، سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک‌ و نوجوان و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha