مدیر شبکه رادیویی صبا در صد و شصت و هشتمین نشست «دگرخند» گفت: بجای اغراق در اجرا و صداسازی بهتر است خودمان باشیم تا حس بهتری هم خودمان داشته باشیم و هم به شنونده منتقل کنیم.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، برنامه ۱۶۸ دگرخند در ادامه جلسه قبلی با موضوع «طنز رادیویی» به همراه سنجش صدا و چالش گویندگی برگزار عصر روز چهارشنبه 22 تیرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این برنامه که توسط دفتر طنز حوزه هنری برگزار شد، مخاطبان و علاقهمندان به گویندگی در رادیو و ساخت پادکست طنز، توانایی گویندگی خود را به چالش کشیدند.
صد و شصت و هشتمین نشست «دگرخند» مهمانان ویژهای از جمله حمیدرضا افتخاری (مدیر شبکه رادیویی صبا)، محسن نادری (مدیر سماوا، ناشر کتاب صوتی و پادکست)، مهدی استاداحمد (نویسنده، طنزپرداز و تهیه کننده)، محمدرضا قلمبر (گوینده، بازیگر و صداپیشه) داشت و با اجرای مهدی فرجالهی (نویسنده، طنزپرداز و گوینده رادیو) برگزار شد.
سنجش گویندگی شرکتکنندگان در این برنامه با اشعار طنزی با آثاری از ناصر فیض، ابوالفضل زرویی نصرآباد، عمران صلاحی، طالب آملی، مهدی استاد احمد، سعید طلایی و... انجام شد.
علاقهمندانی از جمله طناز حجازییکتا، سید محمد عبادی، زهرا فلاح، امیرعلی قورچیان، امیر عباس خان دایی، عسل خانی، دانیال فتحی، مهتاب محمدی، سامان کریمی، مرجان حصیرچی، خانم نیکویی، بنفشه فراز، اشرف لطفی، آتوسا شریفی زاده، مهدیه ساده دشت، فاطمه سلیمی، حسین بهرامپور، میثم شعبانی و اصغر زینالی در این سنجش شرکت کردند و جمع بسیار دیگری فرصت سنجش را نیافتند که به برنامههای بعدی موکول شد.
کارشناسان حاضر در این برنامه پس از هر سنجش به ایراد نکاتی پرداختند و شرکتکنندگان را برای ادامه فعالیت در این حوزه راهنمایی کردند.
* باید صدا را رها کنند تا طبیعی جلوه کند
محمدرضا قلمبر (گوینده، بازیگر و صداپیشه) در این برنامه و در نظرات خود گفت: اولین کاری که در اجرا نباید انجام شود «عجله» است و از طرفی هم درک موقعیت اجرا و ایجاد خلاقیت متناسب با آن تاثیر بسزایی در آن دارد.
وی در مورد قطعه های طنزی که در اختیار شرکت کنندگان گویندگی در دومین جلسه طنز رادیویی دگرخند برای سنجش صدا و چالش گویندگی قرار میگیرد گفت: بسیاری از مواقع متن مورد نظر در اجراهای رادیویی پیش از آغاز اجرا به دستمان نمیرسد پس باید آماده چنین رویدادهای در اجرا باشیم.
قلمبر افزود: صدای خوب مهم نیست، بی تاثیر هم نیست، بر اساس این موضوع دوستانی که صدای خوبی دارند بیشتر سعی میکنند روی صدای خود سوار شوند و به آن اعتماد کنند در حالی که باید صدا را رها کنند تا طبیعی جلوه کند.
وی ادامه داد: تمرین بیان کمک بسیاری در اجرای خوب دارد که همواره باید انجام شود به عنوان مثال هر لحظه از زندگی و از هر فرصتی باید برای تمرین استفاده کنیم. یکی دیگر از مهمترین کارهایی که هر گوینده ای باید انجام دهد خودشناسی است و باید بداند چه ضعفهای دارد که برای برطرف کردنش تلاش مداوم داشته باشد.
قلمبر افزود: یکی از نکات مهمی که در اجرا باید رعایت شود حرفهای پایانی افعال است که معمولا گنگ و محو شده ارائه میشود و به نوعی خورده میشود که نتایج منفی روی شنونده دارد. همچنین حروف ربط در جمله ها باید مورد توجه قرار گیرد و شیوه اجرای آن اهمیت دارد به عنوان مثال گاهی لازم است حرف«واو» همان گونه که هست اجرا شود و گاهی لازم است «اُ» خوانده شود.
* عدم غربیگی با میکروفون نکته مثبت و مهمی است
حمیدرضا افتخاری (مدیر شبکه رادیویی صبا) نیز پس از اجراهای داوطلبان شرکت در این برنامه گفت: طنز در اثر عناصری ایجاد میشود و مجری آن طنز باید بتواند محتوای آنرا بخوبی ارائه کنند تا مخاطب بخوبی درک کند.
افتخاری افزود: بجای اغراق در اجرا و صداسازی بهتر است خودمان باشیم تا حس بهتری هم خودمان داشته باشیم و هم به شنونده منتقل کنیم.
وی ادامه داد: به برپا کنندگان جلسه طنز رادیویی دگرخند پیشنهاد میدهم در نشستهای بعدی اجراکنندگان مرکز سن بنشینند و ما در گوشه بنشینیم چرا که برخی از شرکت کنندگان پشت تریبون که قرار میگیرند حس سخنرانی میگیرند و روی اجرایشان تاثیر میگذارد.
افتخاری افزود: عدم غربیگی با میکروفون نکته مثبت و مهمی است که برخی شرکت کنندگان از آن بهرهمند بودند و از تاثیرات مثبت آن استفاده کردند.
وی در پایان گفت: بیش از آنکه به وجه طنز این نشست توجه شود به گویندگی بیشتر پرداخته شد. ما در رادیو صبا در زمینه گویندگی در بخشهای گوناگون برنامه داریم به ویژه روزهای آینده با موضوع غدیر که علاقه مندان میتوانند برای شرکت در این برنامه ها اقدام کنند.
* محتوا در اولویت باشد
مهدی استاداحمد (نویسنده، طنزپرداز و تهیه کننده) هم در طول برپایی این برنامه نکاتی را ذکر کرد شرکتکنندگان را به رعایت اصول گویندگی دعوت کرد و گفت: گاهی در گویندگی آنقدر درگیر مسائل فنی تلفظ میشویم که از دیگر نکات مهم آن غافل میشویم برای مثال حفظ فاصله میکروفون با گوینده در شنونده تاثیرگذار است.
استاداحمد افزود: تصنع در اجرا مانع از جذابیت آن میشود پس آنچنان باید آسوده خاطر و با تکیه بر «خودمان بودن» به آن بپردازیم که مخاطب حس دوستی و صمیمیت کند و به دلش بنشیند.
وی ادامه داد: اجرای طبیعی و ارائه حقیقت وجودی گوینده در اجرا موجب موفقیت بیشتر در همراه کردن مخاطب با اجرا و محتوای ارائه شده میشود.
استاداحمد در ادامه گفت: گویندگانی که قرار است اشعاری را بخوانند باید برای اجرایی بهتر آن شعر را درک کنند تا بدانند با چه لحنی آن را ارائه کنند تا تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.
استاداحمد در پایان گفت: در شعر خواندن بیش از آنکه آهنگ را مد نظر قرار دهیم باید محتوا در اولویت باشد و اگر آهنگ و محتوا با هم همراه باشد که بهتر ارائه میشود.
* پرش از خود بودن به بازی و یا بالعکس عدم موفقیت را بهمراه دارد
محسن نادری (مدیر سماوا، ناشر کتاب صوتی و پادکست) هم در این نشست گفت: اغراق در بازیگری برای گویندگی روی شفافیت تلفظ تاثیر میگذارد و برای شنونده گاها آزار دهنده میشود.
نادری افزود: هنگام اجرای گویندگی هم میتوان بازی کرد و هم میتوان خودمان باشیم که حفظ روند آن اهمیت بسیاری دارد چرا که موجب گیرایی و کشش بیشتر برای مخاطب میشود.اگر میخواهیم بازی کنیم باید بتوانیم بازی را حفظ کنیم و اگر خودمان باشیم تا پایان همانگونه به اجرا بپردازیم. برخی اجراهای این جلسه «دگرخند» با پرش از خود بودن به بازی و یا بالعکس همراه بود که همین موضوع موجب عدم موفقیت آنها میشود.
انتهای پیام/
نظر شما