۱۴۰۱.۰۴.۲۰

گشایش اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان با عنوان «نگاره نگر» شب گذشته در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین گشایش این رویداد با حضور جمع کثیری از اساتید پیشکسوت و هنرمندان هنرهای تجسمی و نگارگری در عمارت تاریخی سعدی در 17 تیرماه با افتتاح گالری های بوستان و گلستان، تماشا و نقطه انجام شد. دکتر احمد نوری رئیس حوزه هنری استان اصفهان ضمن خوشامدگویی به نگارگران اصفهانی در مراسم افتتاحیه رویداد نگاره نگر گفت: در اینجا شاهد آثار بیش از ۷۰ نفر از هنرمندان نگارگر اصفهان و اساتید نگارگری هستیم و این رویداد یکی از اتفاقات خوبی است که در فضای تجسمی اصفهان رقم زده شده است. وی اظهار امیدواری کرد که هر روز شاهد برگزاری چنین رویدادهایی برای هنرمندان در این شهر باشیم تا مردم و هنرمندان اصفهان به آینده هنر اصفهان امیدوار باشند و همچنان بر هنر اصفهان چون گذشته ببالند. در ادامه استاد علیرضا اسماعیل پور از طرف گروه نگارگران اصفهان به سخنرانی در این مراسم پرداخت و گفت: آغاز این حرکت مربوط است به مهر سال گذشته که یک شورای پنج نفره از پیشکسوتان دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم رویدادی این چنینی را به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار کنیم که تاکیدمان بر روی نگارگری باشد. وی افزود: بیش از ۷۵ نفر هنرمند در این رویداد شرکت کردند و بیش از ۱۲۰ اثر در این رویداد ارائه شده است و چنین رویدادی در خصوص نگارگری تنها تاکنون در تهران برگزار شده است. این استاد نگار گری با اشاره به «نگاره نگر» اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان تاکید کرد: این نمایشگاه دارای سه بخش است، بخش اول گالری نسل اول هنرمندان هنرستان هنرهای زیبا بخش دوم آثار اساتید شاخص و پیشکسوت نگارگری اصفهان و بخش سوم آثار هنرمندان نگارگر معاصر اصفهان. سپس استاد محمد علی حدت در این مراسم خاطر نشان کرد:  هنر حاصل عشق و عاشقی و سوختن است و اصل عشق خود خداوند متعال است. وی تصریح کرد: اگر به دنبال مکتب اصفهان می‌گردید آن را باید در چارچوب هنرستان هنرهای زیبا و آثار پرورش یافتگان این هنرستان بجویید. بسیاری از آثار هنرمندان برجسته اصفهان که در این هنرستان آموزش دیده اند در انبار این هنرستان موجود است که متاسفانه تاکنون به نمایش در نیامده است و معلوم نیست چه وضعیتی دارد. وی تاکید کرد: تا نظر و لطف و عنایت الهی نباشد هیچ اثری به وجود نمی آید و هیچ هنری خلق نمی شود و هنرمندان با جان و خون خود وضو می گیرند و با آب دیدگان خود کار می کند.   مکتب اصفهان مکتبی براساس روح زمانه، فضیلت سالاری و نگاه مشارکت آمیز در ادامه دکترعلیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان در خصوص مکتب اصفهان گفت: وقتی می گوییم مکتب اصفهان چگونگی شکل گیری آن بسیار مهم است و اینکه این مکتب چه ویژگی هایی دارد که بعد از ۴۰۰ سال هنوز شیفتگان خود را دارد و مردم از آن کپی می کنند و  آن را ادامه می‌دهند. وی افزود: وقتی در مورد یک مکتب یا سبک هنری صحبت می کنیم باید بدانیم جامعه‌ای که آن مکتب در آن شکل گرفته است چگونه جامعه ای است و چگونه یک هنرمند روح زمانه خود را می شناسد و بر اساس آن حرکت می کند. عطاری ادامه داد: تمام کسانی که در این نمایشگاه اثر دارند و هنرمندان نگارگر پیشکسوت و معاصر همه تاثیرات جامعه خود را به نمایش می‌گذارند. وی تصریح کرد: تاریخ ۱۳۵ ساله پایتختی اصفهان در دوره صفوی و شکل گیری این مکتب را باید بدانید و  اینکه این مکتب چه بیانی داشت و چه تاثیری در روند نقاشی اصفهان گذاشت دارای اهمیت زیادی است. عطاری ضمن توضیح شیوه حکومتی شاه عباس در دوران صفوی و اقتصاد پویای آن زمان اصفهان گفت: هنر نگارگری از دربار پس از صدسال بیرون آمد و تجار نگارگران را به خدمت گرفتند و این حاصل نگاه مشارکت آمیزی بود که در جامعه آن زمان وجود داشت. رضا عباسی یکی از هنرمندان مطرح زمان صفویه بود که ۷ سال از دربار بیرون آمد و در میان مردم به خلق آثار پرداخت. وی تصریح کرد: مکتب اصفهان بر اساس روح زمانه و بر اساس فضیلت سالاری و نگاه مشارکت آمیز شکل گرفت. آثار نمایشگاه رویداد «نگاره نگر» از 17 تیرماه لغایت 5 مردادماه در گالریهای بوستان، گلستان، تماشا و نقطه جهت بازدید عموم دایر است. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha