۱۴۰۱.۰۱.۲۳

حسن ترخوانه بیان کرد: خداوند بر همه اعمال یک هنرمند ناظر است، در واقع هنرمند نسبت به فراقی که در ذات خود از معبود احساس می‌کند، قلم می‌زند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، حسن ترخوانه هنرمند نقاش پیشکسوت با اشاره به اینکه بر همه هنرمندان در همه رشته‌های هنری تعهد و تکلیفی وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع که «هنر چیست و هنرمند کیست؟» خود مساله است ولی اساسا کسی که وارد حوزه هنر می‌شود خواه یا ناخواه وظابفی بر روی دوشش قرار داده می‌شود و حتما باید به آن تعهد داشته باشد.

وی با بیان اینکه این تعهد و تکلیف در برابر خداوند است، اظهار کرد: همه عوامل و اجرای یک اثر هنری توسط هنرمند بایستی در مسیر الهی باشد و در یک کلام راه و صراط  او باید صراط مستقیم باشد.

این هنرمند با اشاره به اینکه هنر ابزاری است که به وسیله خداوند در ذات انسان قرار داده شده است و قرار است به واسطه این هنر انسان به تفکر در زیبایی‌ها واداشته شود، افزود: من در کلاس‌های آموزشی خود همواره به این موضوعات اشاره می‌کنم و اذعان دارم که خداوند بر همه اعمال یک هنرمند ناظر است در واقع هنرمند نسبت به فراقی که در ذات خود از معبود احساس می‌کند، قلم می‌زند و خود از هنر خود و از مسیری که برای خلق اثر هنری طی می‌کند، لذت میبرد.

به گفته ترخوانه، هنری که بویی از خداوند و الطاف او نبرده باشد، هنر نیست. هنر برای جامعه است و هنرمند باید مسیری را طی کند که درست باشد، این طور نباشد که قلم و رنگ و هنر او آلوده سایر موضوعات شود که در این صورت این هنر نقص هنرمند را آشکار می‌کند.

این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه هنر فاخر باعث تعالی خود هنرمند و جامعه می‌شود، خاطر نشان کرد: این امر که سازمان‌های حمایت کننده از هنر متعهد تا چه میزان می‌توانند از این هنر حمایت کنند خود مساله‌ی است که باید در نظر گرفته شود چرا که هنرمند با هر سبک و سلیقه‌ای راه خود را میرود و از مسیر هنر خود اذت میبرد.

حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان در راستای ارج نهادن به مقام و منزلت هنرمندان استان، محفل دیدار و گفتگوی صمیمی با هنرمندان استان را تحت عنوان «دیدار هنرمند ماه» را از اواخر سال 1400 برنامه‌ریزی نموده که دومین دیدار این برنامه و نخستین دیدار در سال 1401 به استاد حسن ترخوانه اختصاص داشت که شامگاه دیروز همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی ریاست و کارکنان حوزه هنری زنجان به همراه مسئولین، هنرمندان و فعالان فرهنگی استان با حضور در منزل استاد ترخوانه پیشکسوت نقاشی استان با اهدای لوح سپاس از سالها زحمات انقلابی و فرهنگی این هنرمند در عرصه جنگ و هنر مقاومت پایداری تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha