۱۳۹۹.۰۹.۲۴

میثم مرادی بیناباج با حضور در حوزه هنری مازندران در جمع کارکنان و کارشناسان این مرکز درباره نقش انقلابی حوزه هنری گفت و افزود: مراکز استانی در مدیریت جدید حوزه هنری با توجه ویژه به فعالان فرهنگی و ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شناسایی استعدادها به مرکز رشد هنر انقلابی تبدیل می شوند. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، «میثم مرادی بیناباج»  شنبه ۲۲ آذردر نشست صمیمی با کارکنان و کارشناسان حوزه هنری استان مازندران با اشاره به قدمت این مرکز بیان کرد: زمانی که چشم انداز برای حوزه هنری استان طراحی می‌شد، از فلسفه تشکیل و تاسیس این نهاد انقلابی در روزگار تاسیس برمی آمد که حوزه یک مرکز براساس هنر انقلاب باشد و الگوهای طراحی شده باید بر طبق تفکر انقلاب باشد. مرادی بیناباج تصریح کرد: برخی مراکز حوزه هنری گاه در مقاطعی بر اساس سیاست سازمانی (دولتی) جذب نیرو کرده و با ادبیات دولتی به حفظ و تقویت نیرو پرداخته و با توان مجموعه به سمت انجام امور اجرایی و جاری پرداخته و از هدف اصلی جریان‌سازی انقلاب، ایجاد محافل و هسته‌های تولید اثر هنری و برگزاری رودیدادهای ناب انقلابی به‌صورت مردمی و خودجوش تا حدودی دور شدند. این مقام مسئول عنوان کرد: این یک نقد است، در برخی از مراکز استانی باید به احیای هویت حوزه هنری و بازنگری و توجه ماموریت‌های ذاتی این نهاد انقلابی پرداخته و دوباره به مسند کار برگردانیم، اگر بازنگری داشته باشیم بسیاری از ماموریت‌ها در مراکز استانی تغییر می کند. وی با اشاره به اینکه حوزه هنری با یک سرنوشت ارزنده در طول چهار دهه از امور خودش وارد دهه پنجم انقلاب شده، گفت: این حوزه یک نهاد انقلابی است ولی یک فاصله با خیلی از دستگاه‌های فرهنگی کشور دارد، رویکرد انقلابی درون این سازمان همچنان زنده است. مرادی بیناباج اظهار کرد: سوال اینجا است که حوزه هنری در گام دوم انقلاب چگونه نهادی است و چه مسیری را باید طی کند؟ تلاش شده که چشم‌اندازی از مراکز استانی تحول یافته در کشور ارائه شود و مراکز استانی به عنوان مرکز رشد هنرهای انقلاب اسلامی دائر و  بر چند محور تحولی حرکت کنند. یکی از این محورها بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مزیت های بومی هر استان است. معاون راهبری استان‌های حوزه هنری ادامه داد: حوزه هنری در ابتدای امر حوزه هنر و اندیشه اسلامی بوده به این معنا که اگر هنر ما خالی از اندیشه و دیدگاه و آرمان باشد بی‌فایده است لذا این اندیشه‌ها باید تقویت شود، قبل از طراحی فکری هیچ اقدامی نکنیم. این مسئول اعلام کرد: با اخذ آرا و نظرات و دخیل کردن افکار همسو با حوزه هنری انقلاب اسلامی باید به عنوان محور تحولی، مشارکت و همکاری با سایرین در دستور کار حوزه هنری استان قرار بگیرد تا امکان هم‌افزایی با بودجه‌های سرگردان و موازی استان را فراهم کند. وی تاکید کرد: تقویت روزآمدی و مسئله‌مندی در حوزه هنری انقلاب محور بعدی است، متاسفانه در جهان نسبت به مسائل روز انقلاب واکنش به‌موقع و دقیقی نداریم، گرچه از سال گذشته تاکنون همزمان با شهادت حاج قاسم شاهد موجی از تولیدات و اثرات هنری در کشور بودیم که نشان دهنده واکنش خوب به موضوعات کشور است. مرادی بیناباج اضافه کرد: در حوزه استانی باید توجه و رصد شود که مسئله امروز استان چیست؟ مردم چه مشکلاتی دارند و برای رفع کدام ظرفیت‌ها موجود است؟ تا به حل مشکلات استان بیانجامد. وقتی به عنوان هنرمند به این موضوعات توجه کرده و جریان‌سازی کنیم نتیجه این است که ما به عنوان یک  مرجع و ارگان رصدکننده در مشکلات استان معرفی می‌شویم. معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور یادآور شد: آخرین محور تحولی که در مراکز استانی باید سر لوحه همه کارها باشد، ایجاد نهضت تاریخ شفاهی است و این از شاخص‌ترین ماموریت‌های حوزه هنری است. اگر حوزه هنری در طول این سال‌ها درخشیده یا در اذهان مخاطبین جای گرفته به جهت تولید آثار در این عرصه است. وی افزود: از آنجایی که اثرات هنری، معنوی و ثبت و ضبط خاطرات در حال از بین رفتن هستند باید از این سنت زنده هنری که در ادبیات پایداری است حمایت کنیم. در استان مازندران با وجود بیش از ۱۰هزار شهید (که نام و یاد شهدا همچنان زنده است) حجم انبوه خاطرات وابسته به آن‌ها، حضور گردان‌ها، عملیات‌ها به‌همراه رزمندگان و جانبازان و مدافعان حرم، ظرفیت‌هایی است که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود. این مسئول با تاکید بر اینکه باید همت خودمان را مضاعف کنیم، گفت: مقام معظم رهبری دوسال پیش دستور به تشکیل نهضت ۱۰۰ برابری دادند، لازمه‌اش این است که جریان تلاش و فعالیت را همه جانبه کرده و در دستور کار حوزه هنری قرار دهیم. حتی این مرکز الهام‌بخش سایر نهادها، تشکل‌ها و گروه‌های مردمی باشد تا نسبت به عرصه های لازمه تلاش چند برابری داشته باشند. معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور ادامه داد: نکته مهم در این پنج محور این است که مراکز استانی حوزه هنری باید مزیت‌های محتوایی انسانی و قالبی بوم و استعدادهای بومی برای تحقق این پنج محور را رصد و احیا کرده و استعدادها را در بستر تولید و عملیات توانمند ساخته و رشد بدهد تا موثر باشند. وی گفت: همکاران ما پذیرفتند در این نهاد مقدس کار می‌کنند. پس نباید با معیارهای مرسوم دستگاه‌های دولتی خودمان را قیاس کنیم که اگر این بینش را دنبال کنیم درجا زده و از اصل خود دور شدیم و سند گام دوم انقلاب را کنار گذاشتیم، در این نهاد مقدس یاد شهدا زنده است و دم از انقلاب می‌زنیم و باید بدانیم که امروز کجاییم. مرادی بیناباج با اشاره به الگویابی مناسب اذعان کرد: اینکه امروز کجاییم  ماحصل یک تجربه سی ساله است باید به اساس کار توجه کنیم . بدانیم که کار مهمی انجام می‌دهیم. ما هرگز به شهدایی همچون شهید مدافع حرم محمود رادمهر نخواهیم رسید (که به رغم فرهم بودن شرایط به دنبال پست و مقام نبوده و در کار خودش با هدف انقلابی سرآمد بود) ولی می توانیم شخصیتش را الگو قرار دهیم. همچنین در این نشست همکاران حوزه هنری مازندران درباره مسائل مرتبط با امور اداری و فرهنگی هنری، فعالیت ها و تولیدات مسائلی را مطرح کردند. شایان ذکر است که این دیدار اولین حضور مرادی بیناباج در مقام معاون راهبری استانها در حوزه هنری مازندران بوده است. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha